Belki numeryczne Montessori

13 stycznia, 2016

Belki numeryczne Montessori

Materiał :

  • Belki numeryczne , sztangi lub inaczej zwane jako klocki liczbowe składają się z :

10 drewnianych klocków różniących się długością , z których najkrótszy ma 10 cm ,a długość każdego następnego wzrasta 0 10 cm. Każda belka (od drugiej do dziesiątej) jest podzielona i pomalowana przemiennie na czerwono i niebiesko. Do tego zestawu potrzebujemy jeszcze 10 kart z symbolami liczbowymi od 1 do 10 .  Taki sam zestaw istnieje w wersji mini.

  • Dywanik/mata

Dzięki temu materiałowi dziecko przyswaja pojęcia liczby ,najpierw w zakresie 10 potem w zakresie 20 w aspekcie miarowym ,mnogościowym, porządkowym i symbolicznym. Dziecko uczy się liczenia w zakresie od 1 do 10 i powyżej oraz liczenia wstecz,kojarzenia liczby z jej symbolem. Poznaje relacje między liczbami w uporządkowanym szeregu liczb,poznaje podzbiory liczb , wykonuje działania arytmetyczne, poznaje symbole działań i relacje między liczbami, pozna niektóre prawa działań arytmetycznych (przemienność dodawania i mnożenia),poznaje związki między : dodawaniem i odejmowaniem ,mnożeniem i dzieleniem, dodawaniem i mnożeniem.

To czy wykonywane zadania są poprawnie sprawdzane jest na początku sensorycznie (wzrokowo i dotykowo), następnie w drodze abstrakcyjnego rozumowania.

Prezentacja:

  • Rozkładamy dywanik lub matę
  • Prosimy aby dziecko rozłożyło belki numeryczne w formie schodów zaczynając od najkrótszej.

17

  • Gdy dziecko rozłoży prawidłowo pomoc możemy zacząć lekcje, kładąc pierwszą belkę przed dzieckiem ,mówiąc ” jeden”.
  • Odłóż belkę „jeden” na bok i połóż przed dzieckiem belkę „dwa” i policz dotykając każdego koloru mówiąc „jeden” ,” dwa”.Powtórz „dwa”
  • Tak samo postępujesz z 3 belką .

18

  • Następnie połóż te 3 belki przed dzieckiem w dowolnej kolejności i poproś o belkę „jeden”, potem „trzy” i na koniec „dwa”, powtarzaj polecenia aż będziesz mieć pewność ze dziecko zna ich nazwy.
  • Ostatni etap to wskazywanie konkretnej belki i proszenie aby dziecko ją nazwało. ” Jaka to belka?”

Przy następnej prezentacji pokaz trzy kolejne belki numeryczne  ,postępuj identycznie jak wyżej,powtórz poprzednie nazwy belek.

Inne pomysły na wykorzystanie belek numerycznych:

  • Możemy przeliczać belki od najkrótszej  lub od najdłuższej
  • Możemy liczyć tylko czerwone odcinki-parzysta liczba klocków
  • Możemy liczyć same niebieskie-nieparzysta liczba klocków
  • Do belek można dopasowywać karty liczbowe
  • Możemy mierzyć dziecko przy użyciu np 2 belek
  • Można odrysowywać belki na dużym papierze
  • Można łączyć dwa lub kilka belek razem i przeliczać
  • Dodawać, odejmować, porównywać.

 

19

 

Wariant nr 1 –  Pojęcie dłuższy niż  i krótszy niż:

Poproś aby dziecko przyniosło belki numeryczne na rozłożony dywan. Następnie rozwałkuj drugi dywan w pewnej odległości od pierwszego. Pozostań przy  pustym dywanie i poproś dziecko aby przyniosło belkę  5 i umieściło ją na dywanie wzdłuż dolnej  krawędzi  dywanika. Teraz  poproś aby dziecko przyniosło belkę, która jest krótsza niż pręt pięć. Następnie aby sprawdzić długość, umieść krótszą belkę  nad belką  pięć. Pokaż i  powiedz do dziecka, że „tak, belka ….. jest krótsza od belki 5 „. Poproś dziecko, aby przyniosło kolejny klocek, który jest krótszy niż klocek pięć.  W następnej kolejności możesz poprosić  o belkę dłuższą niż belka pięć . Kontynuuj, jak wyżej.

Wariant nr 2 –  Pojęcie o jeden dłuższą o jeden krótszą:

Wszystkie kroki jak wyżej tylko prośba o przyniesienie belki o jeden dłuższą lub o jeden krótszą,

Wariant nr 3 –  Pojęcie o dwa dłuższą o dwa krótszą:

Wszystkie kroki jak w wariancie 1 , tylko prośba o przyniesienie belki o dwa dłuższą lub o dwa krótszą.

Można pracować z mini belkami liczbowymi ,są bardziej poręczne do układania na stole. Tu darmowe karty .

Zapraszam na kolejne prezentacje.

Źródła:

  • Gabriela Badura-Strzelczyk, Pomóż mi policzyć samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od lat trzech do klasy trzeciej, Wydawnictwo Nowik, 2008
  • Sabina Guz, Edukacja w systemie Marii Montessori, Tom 1, Wydawnictwo UMCS, 2015
Skomentuj
Czerwone belki i belki numeryczneOrtografia jest fajna cz 1-Homonimy
Wszystkie komentarze (7)
  • Anna
    05 marca, 2017 o 00:42

    Dziękuje serdecznie za ten blog. Mój angielski pozostawia wiele do życzenia co uniemożliwiało mi poznanie materialów dokładnie opisujących sposób zastosowania pomocy montessoriańskich, które chciałam w […] Read MoreDziękuje serdecznie za ten blog. Mój angielski pozostawia wiele do życzenia co uniemożliwiało mi poznanie materialów dokładnie opisujących sposób zastosowania pomocy montessoriańskich, które chciałam w przyszłości wprowadzić. Czytanie angielskich opisów zajmowało mi dużo czasu więc odpuściłam ale ten blog zachęcił mnie do przygotowywania pomocy. Jestem Ci ogromnie wdzięczna za kawał dobrej roboty. Z pewnością będe tu często zaglądać i polecać blog innym. Pozdrawiam serdecznie Read Less

    Reply
  • anettaart
    06 marca, 2017 o 13:00

    Witaj Aniu , bardzo się cieszę, że rodzice korzystają z mojego bloga. Ja sama na początku swojej drogi z pedagogiką Montessori i samymi prezentacjami […] Read MoreWitaj Aniu , bardzo się cieszę, że rodzice korzystają z mojego bloga. Ja sama na początku swojej drogi z pedagogiką Montessori i samymi prezentacjami korzystałam trochę z warsztatów, które oferowała nam szkoła starszego syna. Natomiast było to dla mnie za mało, a że nie mogłam sobie z różnych przyczyn pozwolić na dłuższe szkolenia, korzystałam wiele własnie z anglojęzycznych stron. W tej chwili jest mi łatwiej bo ma za sobą konferencje, warsztaty i kursy z pedagogiki Montessori. Z tego też powodu chciałam się podzielić tym czego sama wcześniej poszukiwałam. Jestem w tej chwili w trakcie kolejnego kursu, więc wpisów może być przez ten czas mniej, ale myślę , że nadrobię to w najbliższym czasie. Zapraszam do czytania i pozdrawiam. Read Less

    Reply
  • Magdalena
    03 sierpnia, 2018 o 12:32

    Rownież bardzo dziękuję za ten blog. Dopiero zaczynam poznawanie Montessori i cieszę się,że trafiłam akurat do Ciebie.

    Reply
  • […] http://edukacjadomowamontessori.pl/belki-numeryczne-montessori/ http://raaanyjulek.blogspot.com/2012/03/belki-matematyczne-propozycje-zabaw.html http://madredziecko.com.pl/?p=50 […]

    Reply
  • Eliza
    05 czerwca, 2020 o 21:10

    Dzień dobry, planuje wprowadzić córce szorstkie cyfry. Jeden na blogu widzę że są one jako 2 wpis a pierwszy to belki. Przy belkach widzę, że […] Read MoreDzień dobry, planuje wprowadzić córce szorstkie cyfry. Jeden na blogu widzę że są one jako 2 wpis a pierwszy to belki. Przy belkach widzę, że są cyfry. Dlatego uważam że najpierw szorstkie cyfry. Z drugiej strony przy belkach "widać" że symbol liczby oznacza pewna ilość. Stąd nabrałam wątpliwości od czego zacząć... Read Less

    Reply
    • anettaart
      @Eliza
      08 czerwca, 2020 o 22:02

      Belki numeryczne to pierwszy materiał prezentowany dziecku jeśli chodzi o matematykę, za pomocą belek przedstawiamy ilość jako całość. Przy podstawowej prezentacji nie mamy kart z […] Read MoreBelki numeryczne to pierwszy materiał prezentowany dziecku jeśli chodzi o matematykę, za pomocą belek przedstawiamy ilość jako całość. Przy podstawowej prezentacji nie mamy kart z cyframi. Tam gdzie używamy symboli są to rozwinięcia, pomysły na pracę z belkami. Natomiast wprowadzenie szorstkich cyfr ma na celu m.in. zapoznanie dziecka z graficznym symbolem liczby, skojarzenie symbolu liczby z jej nazwą, sensoryczne poznanie kształtu oraz zdobycie umiejętności takiej jak nazywanie cyfr, odróżniania i ich pisania. U nas te prezentacje były na przemiennie, tzn kiedy wprowadzałam belki jednocześnie już zaczynaliśmy pracę z szorstkimi cyframi a pózniej były rozwinięcia pracy z belkami. Głównie podążałam za dziećmi. Read Less

      Reply

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *