gNa poprzedniej lekcji dzieci dowiedziały się ,że każdy żywy organizm łączą 4 cechy wspólne: potrzebują pożywienia, powietrza ,wody i mogą się rozmnażać. Dziś utrwalimy wiedzę na konkretach.
Potrzebujemy tacę z :
- rośliną doniczkową
- liść
- mały pojemnik z nasionami
- etykieta z napisem BOTANIKA
Weź tacę i usiądź z dzieckiem,postaw tacę przed sobą. Powiedz: ” To jest taca Botanika”. Wskaż na etykietę na tacy i przeczytaj „botanika”. Przypomnij dziecku,że botanika to nauka o roślinach. Rośliny są żywymi organizmami ,a wszystkie żywe organizmy mają 4 cechy wspólne: potrzebują pożywienia, powietrza, wody i mogą się rozmnażać. Powiedz ,że każdy przedmiot na tej tacy służy do badania roślin.
Podnieś doniczkę i powiedz ,że to jest doniczka z rośliną. Trzymaj ją tak ,aby dziecko mogło zobaczyć. Badaj roślinę przez kilka minut a następnie przekaż ją dziecku mówiąc: „Botanika zajmuje się badaniem roślin.”Wskaż na etykietę i powiedz :”botanika”.
Podnieś liść z tacy i powiedz: „Ten liść jest częścią rośliny.”.Obejrzyj liść i podaj go dziecku,mówiąc : „Botanika zajmuje się badaniem roślin.” Wskaż na etykietę i powiedz : „botanika”.
Podnieś pojemnik z nasionami i powiedz : „Nasiona są częścią rośliny”. Oglądaj nasiona przez chwilę ,a następnie podaj dziecku mówiąc: „Botanika zajmuje się badaniem roślin.” Wskaż na etykietę i powiedz : „botanika”.
Prezentacje możesz przeprowadzić z użyciem innych przedmiotów niż ja.Inna roślina ,różne nasiona, liście, owoce. Fajną lekcje jeśli pogoda dopisze można przeprowadzić w ogrodzie ,w sadzie ,w parku itp.
Opowiedz dziecku ,że istnieją różne rośliny oraz ich części , które można badać. Taką prezentacje możemy zrobić dziecku już ok. 3 roku życia.