Prezentacja 1
Pożywienie,powietrze ,woda i rozmnażanie

12 lutego, 2016

Do pierwszej prezentacji botaniki potrzebujemy tacę ,która zawiera:

  • mały pojemnik z ziemią
  • mały pojemnik z pokrywką (będzie zawierał powietrze)
  • mały pojemnik z pokrywką w którym jest woda
  • mały pojemnik z nasionami

Co przygotować?

Potrzebujemy tacę (ewentualnie karton ,kartka z bloku technicznego ,podkładka itp jeśli nie masz tacy) ,którą dzielimy na 4 części za pomocą taśmy  maskującej.

Umieść pojemnik z glebą w pierwszej sekcji tacy i napisz na taśmie „pożywienie”,możesz też przykleić taśmę na pojemnik i napisać „pożywienie”.

Umieść mały zamykany pojemnik z powietrzem w drugiej części tacy,podpisz sekcję „powietrze”.

Kolejny mały ,zamykany pojemnik z wodą umieszczamy w trzeciej sekcji i podpisujemy „woda”.

W czwartej ,ostatnie sekcji ustaw pojemnik z nasionami i podpisz „rozmnażanie”.

Przygotuj sobie również etykietę z napisem BOTANIKA.

Masz już gotowa tacę do botaniki.

Zaczynamy prezentację od postawienia tacy najlepiej na podłodze ,usiądź z dzieckiem i poinformuj ,ze będziecie robić specjalne badania na temat botaniki. Wyjaśnij ,ze botanika to nauka ,która zajmuje się badaniem roślin. Powiedz ,że rośliny to organizmy żywe a wszystkie żywe organizmy łączą cztery wspólne cechy.

Wskaż na etykietę botanika i przeczytaj napis. Potem podnieś z tacy pojemnik z ziemią i odczytaj wyraz z pierwszej części tacy – „pożywienie”.

34

Wyjaśnij ,że rośliny są żywe ,a wszystkie żywe organizmy potrzebują pożywienia. Odłóż pojemnik z glebą na tacę i weź kolejny z pokrywką zawierający powietrze.Powtórz „Rośliny są żywe ,a wszystkie żywe organizmy potrzebują powietrza.” Odłóż pojemnik na tacę i to samo zrób z pojemnikiem z wodą i nasionami.

Dodaj roślinę doniczkową do ostatniej prezentacji. Powiedz: „Jest to żywa roślina,która potrzebuje pożywienia, powietrza i wody ,może się rozmnażać.”

Pozwól dziecku  niech obejrzy z bliska zawartość pojemników. Niech dotknie ziemi paluszkami ,włoży rękę do pojemnika z powietrzem-czy powietrze da się dotknąć . Porozmawiaj z dzieckiem o tym , że rośliny pobierają z powietrza dwutlenek węgla wymieniając go na tlen.

Pozwól dziecku włożyć rękę do wody ,możesz wlać do pojemnika wodę zdatna do picia ,będzie mogło się jej napić. Możesz dołączyć różne rodzaje nasion,dziecko może je dotykać ,wąchać.

Podczas prezentacji na pewno padnie wiele pytań ,moi chłopcy pytali się o to jak długo można wytrzymać pod woda bez powietrza ,ile czasu człowiek,może nie jeść ,nie pić  itp.Temat  sam się rozwinie ,dzieci są bardzo dociekliwe . Przyjemnych rozmów 🙂

 

Skomentuj
Homonimy kartyZoologia – wstęp

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *