Brązowe schodki Montessori

09 czerwca, 2016

Brązowe schodki Montessori

Ćwiczenia z wykorzystaniem brązowych schodów Montessori pozwalają na rozwijanie umiejętności rozróżniania szerokości i wysokości. Umożliwiają też wprowadzenie i utrwalanie takich pojęć ,jak:

  • gruby – cienki
  • gruby – grubszy -najgrubszy
  • cienki – cieńszy – najcieńszy
  • grubszy niż …, cieńszy niż…

Materiał:

  • Pomoc składa się z 10 klocków w kolorze brązu. Wszystkie klocki są jednakowej długości ,różnią się natomiast szerokością i wysokością. Wymiary te systematycznie wzrastają (maleją) od 1 cm do 10 cm. Najszerszy i najwyższy schodek ma wymiary 10 cm x 10 cm x 20 cm.
  • Dywanik

Prezentacja :

Zaproś dziecko do prezentacji, przynieś dywanik ,rozwiń go na podłodze. Przenoś pojedynczo brązowe schodki Montessori na dywan, trzymając dłonie na końcach klocków. Poproś aby dziecko dokończyło przenoszenie od najgrubszego i układało je w dowolny  sposób.

Gdy wszystkie brązowe schodki Montessori znajdą się na dywanie podnieś najgrubszy graniastosłup oburącz i przenieś go na dół z lewej strony dywanika. Kontynuuj, wybierając następny najgrubszy schodek i umieść go z prawej strony najgrubszego schodka (układaj od od lewej do prawej w linii poziomej, upewniając się, że klocki dotykają się)

Po tym jak klocki  zostaną z klasyfikowane od najgrubszego do najcieńszego przesuń dłonią  nad nimi od lewej do prawej i powiedź: „Od najgrubszego do najcieńszego”. Dziecko może zrobić to samo.

Poproś  aby samo ułożyło schodki.

Następnie weź najcieńszy klocek i przesuń go w górę najgrubszego schodka  ,zatrzymując się, co klocek aby zwrócić uwagę ,że każdy kolejny schodek staje się poziomem dla poprzedniego wychodząc z najcieńszego .Przesuń klocek z powrotem w kierunku tego najchudszego.

Odnieś brązowe schodki Montessori na półkę ,niosąc je prawidłowo i zaczynając od najcieńszego. Zwiń dywan i odnieś na miejsce.

Prezentacja 2 – Pion i wypośrodkowanie

Kolejna prezentacja to ustawienie schodków w pionie i pośrodku klocka dolnego.

Rozwiń dywanik, przynieś brązowe schodki Montessori na dywan ,rozkładając je w dowolnej kolejności . Weź największy schodek ,ustaw na środku  maty, następnie na nim postaw kolejny cieńszy od niego wypośrodkowując względem tego największego. Ustaw wszystkie klocki w ten sam sposób , wypośrodkowując je względem każdego kolejnego. Kiedy skończymy  bierzemy każdy klocek po kolei i umieszczamy na dole dywanika w linii poziomej . Odnosimy  brązowe schodki Montessori na miejsce.

Prezentacja 3 – Pion i równanie do krawędzi 

Rozwiń dywanik, przynieś schodki na dywan ,rozkładając je w dowolnej kolejności . Weź największy graniastosłup ,ustaw na środku  maty,  następnie na nim postaw kolejny mniejszy od niego ,upewniając się, że jeden narożnik i jeden bok jest równo z schodkiem  poniżej. Ustaw wszystkie klocki w ten sam sposób. Kiedy skończysz weź najmniejszy schodek  i idź w dół i w górę po schodach pokazując ,że  każdy jeden schodek różni się o jedną jednostką wielkości od każdej następnej.

Wariant z zasłoniętymi oczami

Rozwiń dywanik, przynieś brązowe schody na dywan ,rozkładając je w dowolnej kolejności . Zasłoń dziecku oczy opaską. Pierwsze ćwiczenie z zasłoniętymi oczami ,które dziecko wykonuje  stopniując schodki tak jak w głównej prezentacji. Drugim ćwiczeniem z zawiązanymi oczami będzie klasyfikowanie pionowo i  wyśrodkowywanie- prezentacja pierwsza. Ostatnia klasyfikacja jest  pionowo i równanie  krawędzi jak w prezentacji trzeciej.

Wariant z kartami

Po tym jak brązowe schody zostaną przyniesione na dywan i wszystkie będą wymieszane ,pokaż dziecku gdzie znajdują się karty do dopasowywania. Przenieś karty na dywanik i umieść kartę z najgrubszym brązowym schodkiem po lewej stronie , na dole dywanika. Korzystając z kart ułóż je od najgrubszego do najchudszego w pozycji horyzontalnej. Znajdź największy schodek i ułóż go nad odpowiednim obrazkiem .Kontynuuj ,aż wszystkie karty zostaną rozłożone. ( Kacper zaczął od najchudszego ,tak akurat chciał 🙂 )

Karty brązowe schodki do prezentacji.

Można dołączyć karty różowej wieży i razem układać z brązowymi schodkami.

Dzieci lubią porównywać czy różowa wieża ma taką samą wysokość co brązowe schody

Tworzenie różnych kompozycji  z brązowych schodków i różowej wieży.

Dziecko może tworzyć różne układy przestrzenne w kombinacji z innymi materiałami sensorycznymi : różową wieża, czerwonym belkami, kolorowymi walcami itp.

Karty do różowej wieży i brązowych schodów

Zdjęcia różowej wieży i brązowych schodów.

Kolejne karty

Możesz również zajrzeć do mojego wpisu na temat różowej wieży.

Brązowe schodki , jak i różową wieżę moje dzieci „przerabiały ” dawno i kiedy zdecydowałam pomoce wynieść z pokoju aby zrobić miejsce dla nowych ,okazało się, że znowu chcieli do nich wrócić . Tak więc różowa wieża ,brązowe schodki , czerwone belki  czy kolorowe cylindry są atrakcyjne dla dziecka bez względu na wiek. Zatem jeszcze chwilę u nas pozostaną :).

Źródła m.in.

  • Sabina Guz, Edukacja w systemie Marii Montessori, Tom 1, Wydawnictwo UMCS, 2015

Brązowe schodki

Skomentuj
Rabarbar – owoc czy warzywo ?Praktyczne życie – wprowadzenie

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *