Budowa nasiona bezbielmowego – puzzle, karty, eksperymenty
Materiał
- karty naukowe – nasiono ( karta z obrazkiem , karta z obrazkiem i podpisem, karta z podpisem TU )
- karty z definicjami
- dywanik/mata
- taca
- puzzle nasienia fasoli (opcjonalnie)
Tworzenie kart naukowych
Wydrukuj karty naukowe, następnie kartę z nasionem i podpisem oraz jedna kartę bez podpisu kolorujemy w całości.
Na kolejnych kartach kolorujemy na czerwono tylko ten element, który jest zapisany na karcie, tak samo postępujemy z kartą bez podpisu.
Prezentacja 1
Poproś dziecko, aby usiadło z Tobą na podłodze lub przy stole. Rozłóżcie dywanik. Połóż tacę z kartami w górnym lewym rogu dywanika. Weź cała kartę nasiona (obrazek i podpis), wskaż na podpis i przeczytaj : „Nasiono. To jest nasiono.” Następnie odczytaj definicję nasiona z karty.
Teraz weź całą kartę łupiny nasiennej ,wskaż na podpis i przeczytaj : „Łupina nasienna.To jest łupina nasienna.” Następnie odczytaj definicję łupiny nasiennej.
Postępuj tak z każdą kolejną kartą. Karty układaj od lewej do prawej w rzędzie.
Prezentacja 2
Powtarzamy kroki z prezentacji poprzedniej. Gdy wszystkie całe karty zostaną rozłożone przechodzimy do kolejnego kroku. Wybierz jedną z kart graficznych i przytrzymaj ją pod pierwsza całą kartą , nie dotykając dywanika skanuj wszystkie karty, aż znajdziesz właściwą. Umieść prawidłową kartę graficzną pod całą kartą. Kontynuuj dalej ,aż wszystkie karty zostaną rozłożone poniżej.
Następnie wybierz jedną kartę z podpisem (etykietę) i przytrzymaj ją na górze lecz nie dotykając dywanika powoli przeskanuj pierwszą całą kartę (obrazek i podpis) ,a następnie skanuj kartę z samą grafiką powoli od góry do dołu. Jeśli karta z napisem nie pasuje ,przejdź do kolejnej. Gdy etykieta jest właściwa połóż ją pod kartą z samym obrazkiem.
Kontynuuj, aż wszystkie karty zostaną rozłożone. Jeśli będzie taka potrzeba podziel lekcję na trójstopniową (przykład lekcji trójstopniowej)
Możesz również zrobić prezentacje nr 1 i 2 jako jedną ,nie dzieląc jej na dwie prezentacje , zwłaszcza ze starszym dzieckiem. Będziecie wiedzieli jak najlepiej pracować ze swoim podopiecznym.
Puzzle – budowa nasiona
Dzieci mogą wykorzystać puzzle – budowa nasiona, dopasowując do poszczególnych elementów etykiety z nazwami części nasiona.
Dzieci mogą tworzyć książeczki. Zrobiłam małe kartki z obrazkiem nasiona z miejscem na podpis. Dziecko koloruje i wpisuje nazwę pokolorowanej na czerwono części nasiona. Nasiono do książeczki – (thehelpfulgarden), do zrobienia przez dziecko książeczki.
Dodatkowo zrobiłam karty naukowe – łupina fasoli. Karty możecie pobrać TU. Drukujemy karty i na kolejnych rysunkach kolorujemy na czerwono tylko ten element który jest zapisany na karcie, tak samo postępujemy z kartą bez podpisu. Kartę z całym nasionem malujemy w całości.
Prezentacja wygląda podobnie jak nasza prezentacja główna z kartami naukowymi – nasiono.
Zrobiłam też karty do kolorowania i podpisywania samodzielnie przez dziecko. Te karty TU.
Nomenklaturowe książeczki
Stworzyłam też książeczki które oprócz rysunków zawierają krótkie opisy/definicje.
Porównaliśmy też budowę nasiona fasoli z nasionem kukurydzy. Dzieciaki były zaskoczone różnicami. Nasienie kukurydzy wydało im się szczególnie interesujące, więc wkrótce poszerzymy naszą wiedzę w temacie nasion bielmowych.
Budowa nasienia fasoli
Z wierzchu widzimy tylko łupinę nasienną. Aby zobaczyć co jest w środku najlepiej nasionko namoczyć w wodzie.
Po kilku godzinach łupina stanie się miękka i posługując się nożem można będzie ją zdjąć.
Zawartość nasienia stanowią dwa białe liścienie (można je rozdzielić).
Zawierają one zapas substancji potrzebnych rozwijającej się roślince – są bogate w białko, tłuszcze i sole mineralne. Z tego powodu nasiona roślin są tak pożywnym i zdrowym daniem dla zwierząt i ludzi. Z zapasu zgromadzonego w liścieniach roślina korzysta zanim podejmie proces fotosyntezy ( o tym poniżej ) i zacznie sama produkować pożywienie dla siebie.
W nasieniu zobaczymy też malutki zarodek – to on rozwinie się w nową roślinkę. Oczywiście jest wiele nasion zbudowanych inaczej!
Nasze eksperymenty.
Aby przeprowadzić eksperyment, ważną rzeczą jest stworzenie takich samych warunków dla każdej jednostki eksperymentu, a jedyną różnicą między panującymi warunkami musi być to co chcemy przetestować.
Co jest potrzebne nasionom do wykiełkowania?
Nasiona najczęściej potrzebują wilgoci, dostępu powietrza i odpowiedniej temperatury – gdy jest za zimno – nie wykiełkują mimo dostępu wilgoci. Nasiona niektórych roślin mają bardzo twardą łupinę – tak twardą, że musi ona przejść przez przewód pokarmowy zwierzęcia i zostać nadtrawiona przez soki żołądkowe, aby roślinka mogła wykiełkować. Wiele nasion potrzebuje przed wykiełkowaniem kilkutygodniowego okresu spoczynku. nasiona niektórych gatunków roślin potrzebują do wykiełkowania światła, inne – obniżenia temperatury, nawet poniżej zera.
Nasze eksperymenty
Czy nasiono potrzebuje światła aby wykiełkować?
Co potrzebujemy?
- 2 plastikowe kubeczki
- 2-3 różne nasiona po 2 szt. każdego rodzaju
- flamaster permanentny
- ziemia do kwiatów
- pudełko kartonowe lub stożek wykonany z ciemnego brystolu
Przygotowanie eksperymentu
Wsypcie ziemię do połowy każdego kubka, następnie do jednego i drugiego wysiejcie po każdym rodzaju nasionka. My wysialiśmy po jednej fasoli, dwa nasiona słonecznika i kilka nasion rzodkiewki.
Oznaczcie markerem kubki podpisując : światło na jednym , na drugim ciemność. Podlejcie wodą. Nakryjcie kubek z podpisem ciemność i postawcie oba kubki na parapecie okiennym. Jeśli będzie potrzeba podlewajcie ziemię, tak często, aby nie była za sucha.
Już widoczne efekty po około tygodniu.
Nasze wnioski : wykiełkowały nasiona rzodkiewki w obydwu kubeczkach , natomiast nasiona słonecznika i fasoli na razie nie widać. Jednak liście kiełkującej rzodkiewki bez światła mają kolor żółtawy. W początkowych fazach rozwoju światło nie odgrywa istotnej roli dla nasiona, gdyż dominują wtedy procesy kataboliczne, z których uzyskiwana jest potrzebna energia. Światło staje się istotne dopiero wtedy, gdy kończy się materiał zapasowy i pojawia się pęd – roślina zaczyna wtedy pozyskiwać energię z procesu fotosyntezy. Obserwujemy dalej….
Czy nasiono potrzebuje powietrza aby wykiełkować ?
Chcieliśmy również sprawdzić, jak nasiona rosną bez dostępu powietrza.
Co potrzebujemy?
- 2 kubeczki plastikowe
- ziemia do kwiatów
- 3 rodzaje nasion
- olej
- woda
Przygotowanie eksperymentu
Do jednego kubeczka wsypcie ziemie i wysiejcie w nim 3 różne nasiona. Do drugiego nalejcie trochę wody , włóżcie nasionka i nalejcie na wierzch trochę oleju lub oliwy. Podpisz kubeczki : powietrze, brak powietrza. Postawcie kubeczki na parapecie okna.
Eksperyment z powietrzem po kilku dniach wygląda w ten sposób iż zaczynają kiełkować nasiona rzodkiewki z dostępem powietrza, fasoli i słonecznika jeszcze nie widać. W kubku bez dostępu powietrza widać że rzodkiewka zaczyna też powoli wypuszczać korzonki, fasola i słonecznik ani drgnie. Obserwujemy dalej….
W jakiej cieczy nasiono najlepiej kiełkuje?
Celów niniejszego eksperymentu, było sprawdzenie, jak nasiona rosną podlewane różnymi płynami.
Co potrzebujemy?
- zwykła woda
- słona woda
- woda z cukrem
- ocet
- 4 kubeczki
- ziemia do kwiatów
- po 3 rodzaje nasion do każdego kubeczka
Przygotowanie eksperymentu
Do kubeczków wsypujemy ziemie , wysiewamy nasiona.
Musimy przygotować 4 płyny :
- pierwszy roztwór : do nie całej szklanki wody wlaliśmy 200 ml octu, podlaliśmy nasiona w pierwszym kubku, odstawiliśmy na parapet
- drugi roztwór : w niecałej szklance wody rozpuściliśmy 2 łyżeczki soli kuchennej, podlaliśmy nasionka w drugim kubku i odstawiliśmy na parapet
- trzeci roztwór : niecała szklanka wody i 2 łyżeczki cukru, podlewamy nasiona w trzecim kubku.
- ostatni kubek podlewamy tradycyjnie zwykłą wodą do kwiatów.
Koniecznie za każdym razem musimy opisać kubki: woda, sól, cukier, ocet, aby wiedzieć jakim płynem mamy podlewać nasze nasiona.
Po kilku dniach wykiełkowały nasiona rzodkiewki podlewane wodą , w kubku podlewanym wodą z cukrem pojawiła się pleśń.
W jakiej temperaturze nasiona czują się najlepiej?
Co potrzebujemy?
- 2 kubki
- ziemia do kwiatów
- 3 rodzaje nasion
Przygotowanie eksperymentu
Przygotowaliśmy dwa kubki do których wsypaliśmy ziemie oraz nasionka. Oznaczyliśmy kubki : ciepło, zimno i podlaliśmy wodą.
Kubek z podpisem „zimno” wstawiliśmy do lodówki.
Po około tygodniu wyjęliśmy kubek z lodówki, aby sprawdzić co się dzieje. Sytuacja przedstawia się następująco : nasionka rzodkiewki w temperaturze pokojowej pięknie wykiełkowały, nasiono fasoli też powoli kiełkuje , natomiast w kubku z nasionkami w lodówce nie widać żadnych oznak życia.
Obserwujemy i dalej i zobaczymy co się będzie działo.
Zapraszam również do przeczytania mojego wcześniejszego wpisu na temat nasion http://edukacjadomowamontessori.pl/budowa-nasiona-puzzle-karty-eksperyment/
Budowa nasiona bezbielmowego – puzzle, karty, eksperymenty
Wszystkie komentarze (2)
Malgorzata
Dziękuję za Taką piękną lekcję :) próbuję z moimi dziećmi, jeszcze nie prowadzę nauczania domowego, ale się przymierzam. Podziwiam za organizację i determinację. Czy karty […] Read MoreDziękuję za Taką piękną lekcję :) próbuję z moimi dziećmi, jeszcze nie prowadzę nauczania domowego, ale się przymierzam. Podziwiam za organizację i determinację. Czy karty z definicjami utworzyłaś sama? Pozdrawiam Małgorzata Read Less
Replyanettaart
@Malgorzata
Dziękuje :). Karty robiłam sama tzn. kupiłam anglojęzyczne karty nasion i następnie przerobiłam je na polską wersję.
Reply