Budowa nasiona bezbielmowego - puzzle, karty, eksperymenty

Grudzień 15, 2016

Budowa nasiona bezbielmowego – puzzle, karty, eksperymenty

Materiał

  • karty naukowe – nasiono ( karta z obrazkiem , karta z obrazkiem i podpisem, karta z podpisem TU )
  • karty z definicjami
  • dywanik/mata
  • taca
  • puzzle nasienia fasoli (opcjonalnie)

fasola-karty-definicja

Tworzenie kart naukowych

Wydrukuj karty naukowe,  następnie kartę z nasionem i podpisem oraz  jedna kartę bez podpisu kolorujemy w całości.

Na kolejnych kartach kolorujemy na czerwono tylko ten element, który jest zapisany na karcie, tak samo postępujemy z kartą bez podpisu.

Prezentacja 1

Poproś dziecko, aby usiadło z Tobą na podłodze lub przy stole. Rozłóżcie dywanik. Połóż tacę z kartami w górnym lewym rogu dywanika. Weź cała kartę nasiona (obrazek i podpis), wskaż na podpis i przeczytaj : „Nasiono. To jest nasiono.” Następnie odczytaj definicję nasiona z karty.

5

Teraz weź całą kartę łupiny nasiennej ,wskaż na podpis i przeczytaj : „Łupina nasienna.To jest łupina nasienna.” Następnie odczytaj definicję łupiny nasiennej.

6

Postępuj tak z każdą kolejną kartą. Karty układaj od lewej do prawej w rzędzie.

7

Prezentacja 2

Powtarzamy kroki z prezentacji poprzedniej. Gdy wszystkie całe karty zostaną rozłożone przechodzimy do kolejnego kroku. Wybierz jedną z kart graficznych i przytrzymaj ją pod pierwsza całą kartą , nie dotykając dywanika skanuj wszystkie karty, aż znajdziesz właściwą. Umieść prawidłową kartę graficzną pod całą kartą. Kontynuuj dalej ,aż wszystkie karty zostaną rozłożone poniżej.

Następnie  wybierz jedną kartę z podpisem (etykietę) i przytrzymaj ją na górze lecz nie dotykając dywanika powoli przeskanuj pierwszą całą kartę (obrazek i podpis) ,a następnie skanuj kartę z samą grafiką powoli od góry do dołu. Jeśli karta z napisem nie pasuje ,przejdź do kolejnej. Gdy etykieta jest właściwa połóż ją pod kartą z samym obrazkiem.

Kontynuuj, aż wszystkie karty zostaną rozłożone. Jeśli będzie taka potrzeba podziel  lekcję na trójstopniową (przykład lekcji trójstopniowej)

Możesz również zrobić prezentacje nr 1 i 2 jako jedną ,nie dzieląc jej na dwie prezentacje , zwłaszcza ze starszym dzieckiem. Będziecie wiedzieli jak najlepiej pracować ze swoim podopiecznym.

Puzzle – budowa nasiona

Dzieci mogą wykorzystać puzzle – budowa nasiona, dopasowując do poszczególnych elementów etykiety z nazwami części nasiona.

Dzieci mogą tworzyć książeczki. Zrobiłam małe kartki z obrazkiem nasiona z miejscem na podpis. Dziecko koloruje i wpisuje nazwę pokolorowanej na czerwono części nasiona. Nasiono do książeczki – (thehelpfulgarden), do zrobienia przez dziecko książeczki.

Dodatkowo zrobiłam  karty naukowe – łupina fasoli. Karty możecie pobrać TU. Drukujemy karty i na kolejnych rysunkach kolorujemy na czerwono tylko ten element który jest zapisany na karcie, tak samo postępujemy z kartą bez podpisu. Kartę z całym nasionem malujemy w całości.

lupina-nasienna

Prezentacja wygląda podobnie jak nasza prezentacja główna z kartami naukowymi – nasiono.

Zrobiłam też karty do kolorowania i podpisywania samodzielnie przez dziecko. Te karty TU.

Nomenklaturowe książeczki

Stworzyłam też książeczki które oprócz rysunków zawierają krótkie opisy/definicje.

Porównaliśmy też budowę nasiona fasoli z nasionem kukurydzy. Dzieciaki były zaskoczone różnicami. Nasienie kukurydzy wydało im się szczególnie interesujące, więc wkrótce poszerzymy naszą wiedzę w temacie nasion bielmowych.

Budowa nasienia fasoli 

Z wierzchu widzimy tylko łupinę nasienną. Aby zobaczyć co jest w środku najlepiej nasionko namoczyć w wodzie.

dscn9865

Po kilku godzinach łupina stanie się miękka i posługując się nożem można będzie ją zdjąć.

Zawartość nasienia stanowią dwa białe liścienie (można je rozdzielić).

Zawierają one zapas substancji potrzebnych  rozwijającej się roślince – są bogate w białko, tłuszcze i sole mineralne. Z tego powodu nasiona roślin są tak pożywnym i zdrowym daniem dla zwierząt i ludzi. Z zapasu zgromadzonego w liścieniach roślina korzysta zanim podejmie proces fotosyntezy ( o tym poniżej ) i zacznie sama produkować pożywienie dla siebie.
W nasieniu zobaczymy też malutki zarodek – to on rozwinie się w nową roślinkę. Oczywiście jest wiele nasion zbudowanych inaczej!

Nasze eksperymenty. 

Aby przeprowadzić eksperyment, ważną rzeczą jest stworzenie takich samych warunków dla każdej jednostki eksperymentu, a jedyną różnicą między panującymi warunkami musi być to co chcemy przetestować.

Co jest potrzebne nasionom do wykiełkowania?

Nasiona najczęściej potrzebują wilgoci, dostępu powietrza  i odpowiedniej temperatury – gdy jest za zimno – nie wykiełkują mimo dostępu wilgoci. Nasiona niektórych roślin mają bardzo twardą łupinę – tak twardą, że musi ona przejść przez przewód pokarmowy zwierzęcia i zostać nadtrawiona przez soki żołądkowe, aby roślinka mogła wykiełkować. Wiele nasion potrzebuje przed wykiełkowaniem kilkutygodniowego okresu spoczynku. nasiona niektórych gatunków roślin potrzebują do wykiełkowania światła, inne – obniżenia temperatury, nawet poniżej zera.

Nasze eksperymenty

Czy nasiono potrzebuje światła aby wykiełkować?

Co potrzebujemy?

  • 2 plastikowe kubeczki
  • 2-3 różne nasiona po 2 szt. każdego rodzaju
  • flamaster permanentny
  • ziemia do kwiatów
  • pudełko kartonowe lub stożek wykonany z ciemnego brystolu

nasiono-w-ciemnosci

Przygotowanie eksperymentu

Wsypcie ziemię do połowy każdego kubka, następnie do jednego i drugiego wysiejcie po każdym rodzaju nasionka. My wysialiśmy po jednej fasoli, dwa nasiona słonecznika i kilka nasion rzodkiewki.

Oznaczcie markerem kubki podpisując : światło na jednym , na drugim ciemność. Podlejcie wodą. Nakryjcie kubek z podpisem ciemność i postawcie oba kubki na parapecie okiennym. Jeśli będzie potrzeba podlewajcie ziemię, tak często, aby nie była za sucha.

Już widoczne efekty po około tygodniu.

Nasze wnioski : wykiełkowały nasiona rzodkiewki w obydwu kubeczkach , natomiast nasiona słonecznika i fasoli na razie nie widać. Jednak liście kiełkującej rzodkiewki bez światła mają kolor żółtawy. W początkowych fazach rozwoju światło nie odgrywa istotnej roli dla nasiona, gdyż dominują wtedy procesy kataboliczne, z których uzyskiwana jest potrzebna energia. Światło staje się istotne dopiero wtedy, gdy kończy się materiał zapasowy i pojawia się pęd – roślina zaczyna wtedy pozyskiwać energię z procesu fotosyntezy. Obserwujemy dalej….

Czy nasiono potrzebuje powietrza aby wykiełkować ?

 Chcieliśmy również sprawdzić, jak nasiona rosną  bez dostępu powietrza.

Co potrzebujemy?

  • 2 kubeczki plastikowe
  • ziemia do kwiatów
  • 3 rodzaje nasion
  • olej
  • woda

bez-powietrza

Przygotowanie eksperymentu

Do jednego kubeczka wsypcie ziemie i wysiejcie w nim 3 różne nasiona. Do drugiego nalejcie trochę wody , włóżcie nasionka i nalejcie na wierzch trochę oleju lub oliwy. Podpisz kubeczki : powietrze, brak powietrza. Postawcie kubeczki na parapecie okna.

Eksperyment z powietrzem po kilku dniach wygląda w ten sposób iż zaczynają kiełkować nasiona rzodkiewki z dostępem powietrza, fasoli i słonecznika jeszcze nie widać. W kubku bez dostępu powietrza widać że rzodkiewka zaczyna też powoli wypuszczać korzonki, fasola i słonecznik ani drgnie. Obserwujemy dalej….

W jakiej cieczy nasiono najlepiej kiełkuje?

Celów niniejszego eksperymentu, było sprawdzenie, jak nasiona rosną podlewane różnymi płynami.

Co potrzebujemy?

  • zwykła woda
  • słona woda
  • woda z cukrem
  • ocet
  • 4 kubeczki
  • ziemia do kwiatów
  • po 3 rodzaje nasion do każdego kubeczka

rozne-plyny

Przygotowanie eksperymentu

Do kubeczków wsypujemy ziemie , wysiewamy nasiona.

Musimy przygotować 4 płyny :

  • pierwszy roztwór : do nie całej szklanki wody wlaliśmy 200 ml octu, podlaliśmy nasiona w pierwszym kubku, odstawiliśmy na parapet
  • drugi roztwór : w niecałej szklance wody rozpuściliśmy 2 łyżeczki soli kuchennej, podlaliśmy nasionka w drugim kubku i odstawiliśmy na parapet
  • trzeci roztwór : niecała szklanka wody i 2 łyżeczki cukru,  podlewamy nasiona w trzecim kubku.
  • ostatni kubek podlewamy tradycyjnie zwykłą wodą do kwiatów.

Koniecznie za każdym razem musimy opisać  kubki: woda, sól, cukier, ocet, aby wiedzieć jakim płynem mamy podlewać nasze nasiona.

Po kilku dniach wykiełkowały nasiona rzodkiewki podlewane wodą , w kubku podlewanym wodą z cukrem pojawiła się pleśń.

W jakiej temperaturze nasiona czują się najlepiej?

Co potrzebujemy?

  • 2 kubki
  • ziemia do kwiatów
  • 3 rodzaje nasion

cieplo-zimno

Przygotowanie eksperymentu

Przygotowaliśmy dwa kubki do których wsypaliśmy ziemie oraz nasionka. Oznaczyliśmy kubki : ciepło, zimno i podlaliśmy wodą.

Kubek z podpisem „zimno” wstawiliśmy do lodówki.

Po około tygodniu wyjęliśmy kubek z lodówki, aby sprawdzić co się dzieje. Sytuacja przedstawia się następująco : nasionka rzodkiewki w temperaturze pokojowej pięknie wykiełkowały,  nasiono fasoli też powoli kiełkuje , natomiast w kubku z nasionkami w lodówce nie widać żadnych oznak życia.

Obserwujemy i dalej i zobaczymy co się będzie działo.

Zapraszam również do przeczytania mojego wcześniejszego wpisu na temat nasion http://edukacjadomowamontessori.pl/budowa-nasiona-puzzle-karty-eksperyment/

Budowa nasiona bezbielmowego – puzzle, karty, eksperymenty

Skomentuj
Budowa nasiona – puzzle, karty, eksperymentŁańcuch Tysiąca Montessori

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *