Budowa nasiona - puzzle, karty, eksperyment

Grudzień 12, 2016

Budowa nasiona – puzzle, karty, eksperyment

Materiał

  • karty naukowe – nasiono ( karty pobrałam z platformy wymiany materiałów „Montessori po polsku ” na Box.com. )
  • karty z definicjami ( TU możecie pobrać moje karty, skorzystać z nich lub zrobić swoje)
  • taca
  • dywanik/mata

Budowa nasiona - puzzle, karty, eksperyment

Prezentacja 1

Zaproś dziecko, aby usiadło z Tobą na podłodze lub przy stole. Rozłóżcie dywanik. Połóż tacę z kartami w górnym lewym rogu dywanika. Weź cała kartę nasiona (obrazek i podpis), wskaż na podpis i przeczytaj : „Nasiono. To jest nasiono.” Następnie odczytaj definicję nasiona z karty.

dscn9837

Teraz weź całą kartę łupiny nasiennej ,wskaż na podpis i przeczytaj : „Łupina nasienna.To jest łupina nasienna.” Następnie odczytaj definicję łupiny nasiennej.

Postępuj tak z każdą kolejną kartą. Karty układaj od lewej do prawej w rzędzie.

dscn9843

Prezentacja 2

Powtarzamy kroki z prezentacji poprzedniej. Gdy wszystkie całe karty zostaną rozłożone przechodzimy do kolejnego kroku. Wybierz jedną z kart graficznych i przytrzymaj ją pod pierwsza całą kartą ,nie dotykając dywanika skanuj wszystkie karty ,aż znajdziesz tę właściwą. Umieść prawidłową kartę graficzną pod cała kartą.

dscn9846

Kontynuuj dalej ,aż wszystkie karty zostaną rozłożone poniżej.

dscn9847

Następnie  wybierz jedną kartę z podpisem i przytrzymaj ją na górze lecz nie dotykając dywanika powoli przeskanuj pierwszą całą kartę (obrazek i podpis) ,a następnie skanuj kartę z samą grafiką powoli od góry do dołu. Jeśli karta z napisem nie pasuje ,przejdź do kolejnej karty. Gdy karta jest właściwa połóż ja pod kartą z samym obrazkiem.

Kontynuuj, aż wszystkie karty zostaną rozłożone.

Jeśli będzie taka potrzeba podziel  lekcję na trójstopniową (przykład lekcji trójstopniowej)

Możesz również zrobić prezentacje nr 1 i 2 jako jedną ,nie dzieląc jej na dwie prezentacje , zwłaszcza ze starszym dzieckiem. Sami będziecie wiedzieli jak najlepiej pracować ze swoim podopiecznym.

Puzzle – budowa nasiona

Dzieci mogą wykorzystać puzzle – budowa nasiona, dopasowując do poszczególnych elementów etykiety z nazwami części nasiona.

Przygotowałam na kartce duże nasiono ,które dzieci pokolorowały i podpisały

dscn9860

Dziecko może też samo odrysować na kartce papieru kształty puzzli nasiona  i podpisać.

Dzieci mogą tworzyć książeczki. Zrobiłam małe kartki z obrazkiem nasiona. Dziecko koloruje i podpisuje – nasiono do książeczki możecie sobie pobrać karty , nic wielkiego ale zabawa w tworzenie własnych książeczek super sprawa.

Wydrukować karty nasiona, wyciąć po liniach. Dziecko koloruje poszczególną część na czerwono i podpisuje.

Robimy okładkę i książeczka gotowa.

Zrobiłam również sortownik do nasion z paletki do farb, możemy wykorzystać pojemnika na jajka. Mieszamy różne ziarna, dajemy dziecku szczypce i prosimy by posortowało nasiona wkładając je do oddzielnych pojemników.

dscn9861

Kolejną zabawą może być oglądanie nasion pod lupą. Następnie możemy przygotować kartoniki z bloku technicznego na, których dzieci mogą narysować roślinę (zamiast rysunku dziecko może przykleić obrazek, zdjęcie rośliny itp.), a następnie podpisać ( jeśli jeszcze nie piszą, możecie sami podpisać). Dziecko pod rysunkiem przykleja za pomocą taśmy przezroczystej nasionka rośliny z obrazka na kartkę. Ta praca spodobała się nawet mojemu starszemu synowi.

Budowa nasiona – puzzle, karty, eksperyment

Rozmawialiśmy również o tym po co rośliny wytwarzają nasiona?

Nasiona służą do rozmnażania. W postaci nasion rośliny mogą też przetrwać niesprzyjające warunki, np. zimę. Rośliny jednoroczne zamierają na zimę, a nasiona, które zostawią po sobie, wiosną rozwiną się w nowe organizmy. Nasiona są odporne na mróz, zgniecenie czy suszę m.in. dzięki twardej i grubej łupinie nasiennej, która skutecznie chroni zarodek przed uszkodzeniem.

Dzięki nasionom rośliny mogą też rozprzestrzeniać się na duże odległości i zasiedlać nowe środowiska. Nasiona są przenoszone przez wiatr, wodę i zwierzęta.
Te przenoszone przez wiatr mają różnego rodzaju śmigiełka lub wyglądają jak parasolki np. nasiona mniszka lekarskiego czy klonu. Dzięki temu kształtowi  łatwiej są unoszone przez wiatr.
Te, które są przenoszone przez zwierzęta mają np. haczyki, jak nasiona łopianu ,który przyczepiają się, „jak rzep do psiego ogona” albo są otoczone smacznym owocem – zwierzę zjada owoc, a pestkę wydala z odchodami czasem bardzo daleko od miejsca w którym spożyło przysmak.
Natomiast nasionka przenoszone przez wodę mają komory wypełnione powietrzem, które pozwalają im unosić się na powierzchni.
Niektóre rośliny wystrzeliwują swoje nasiona na pewne odległości.

Zrobiliśmy mały eksperyment, który miał nam odpowiedzieć na pytanie co się stanie jeśli nasiono pozbawimy łupiny nasiennej?

Co potrzebujemy ?

  • 3 rodzaje nasion ( dzieci wybrały sobie fasolę, słonecznik i migdał )
  • taca plastikowa
  • ręcznik papierowy lub bawełniana szmatka
  • woda

dscn9864

Co przygotowujemy ?

Na początek musimy pozbawić nasiona ich łupiny. Jeśli chodzi o słonecznik jest to sprawa prosta, słonecznik łatwo wyłuskać , fasole trzeba trochę namoczyć, ale nam chodziło aby wszystkie nasiona „wystartowały” w tych samych warunkach , w tym samym momencie , więc nie moczyliśmy nasion fasoli ani migdała , tylko lekko starliśmy łupinę bardzo drobnym papierem ściernym. Następnie na tacy układamy bawełnianą tkaninę, na niej z jednej strony nasiona z łupiną, a po drugiej stronie bez. Na koniec nakrywamy nasiona ręcznikiem papierowym lub szmatką. Podlewamy wodą całą tacę, pilnując codziennie, aby nasionka zawsze miały trochę wilgoci.

Co do nasienia migdała to trudna znaleźć takie pestki, które nie było uszkodzone, wystarczy ze koniuszek jest minimalnie otarty,a już nasiono gnije – a zarodek znajduje się własnie w tym końcu. Druga sprawa to to, że nasienie migdała, aby wykiełkować potrzebuje dużo niższą temperaturę niż np. fasola czy słonecznik inaczej  nasionko zaczyna gnić. Aby migdał wypuścił korzeń musi przez około 2 tygodnie przeleżeć w lodówce na waciku (w temperaturze około 5 stopni). Na temat tego jak idzie nam uprawa migdała coś więcej napiszę w innym poście.

Po kilku dniach było już widać pierwsze ruchy na naszej tacy. Pierwsze wypuściło swój korzonek nasienie słonecznika bez łupiny , a w drugiej kolejności nasienie słonecznika z łupiną.

Po około tygodniu dała o sobie znać również fasola. Szybciej tym razem zaczęła kiełkować fasola w „łupince”, fasola bez okrywy nasiennej kiełkuje, ale jednocześnie nasionko wygląda coraz to gorzej. Słonecznik radzi sobie świetnie, choć jedno nasionko z łupinką nadal nie wykiełkowało. Migdała, czego się obawiałam, zaczął gnić. Pleśnią obrósł najbardziej ten w łupinie.

A to nasz ostatni podgląd nasionek dla Was.

Zrobiłam jeszcze kilka kart przedstawiających roślinę i jej nasiona. TU możecie pobrać sobie karty.

roslina-i-jej-nasiona

Dzieciaki dopasowują roślinę do nasion.

W okresie kiedy mamy taką możliwość, możemy zebrać prawdziwe rośliny i dopasowywać ich nasienie do niej.

Zapraszam również do przeczytania mojego kolejnego wpisu w temacie nasion http://edukacjadomowamontessori.pl/budowa-nasiona-bezbielmowego-puzzle-karty-eksperymenty/

Budowa nasiona – puzzle, karty, eksperyment

Skomentuj
Tablica Setki MontessoriBudowa nasiona bezbielmowego – puzzle, karty, eksperymenty
Wszystkie komentarze (2)
  • Lidia
    Styczeń 26, 2017 o 11:58

    Świetne lekcje poglądowe! Wykorzystam niedługo, bo wiosna się zacznie i świetny kontekst będzie. Mam jeszcze pytanie: jak można uzyskać dostęp do box.com, gdzie znajdują się materiały […] Read MoreŚwietne lekcje poglądowe! Wykorzystam niedługo, bo wiosna się zacznie i świetny kontekst będzie. Mam jeszcze pytanie: jak można uzyskać dostęp do box.com, gdzie znajdują się materiały pomocne do metody Montessori? Read Less

    Reply
  • anettaart
    Styczeń 26, 2017 o 12:48

    Najpierw trzeba utworzyć konto. Następnie najlepiej na facebook-u na grupie "Montessori po polsku" poprosić Panią Monikę Czyżewską o uzyskanie dostępu do box-a.

    Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *