Budowanie dłuższych wyrazów fonetycznych – Poziom niebieski
Gdy dziecko zrobiło dużo ćwiczeń z różowym materiałem możemy przejść na niebieski poziom.
Budowanie wyrazów z przedmiotami
Materiał :
- Ruchomy Alfabet
- niebieskie pudełko zawierające małe przedmioty , których nazwy to dłuższe wyrazy fonetyczne, np. motyl, wazon, palma, banan, indyk.
- taca
- mata w linie (dostępna u mnie tu, mam różne maty również w trzy linie)
Prezentacja :
Poproś dziecko o przyniesienie niebieskiego pudełka z przedmiotami, następnie pomóż dziecku przynieść Ruchomy Alfabet. Rozwińcie matę na podłodze. Pudełko z alfabetem otwieramy i stawiamy na pokrywie.
Nazywamy przedmioty w niebieskim pudełku , a następnie prosimy dziecko by wybrało jakiś przedmiot np. „indyk” i buduje wyraz przy pomocy Ruchomego Alfabetu.
Dziecko kontynuuje budowanie nazw przedmiotów w pudełko. Kiedy dziecko skończy pracę sprawdź pracę razem z dzieckiem. Czyta rodzic, nie dziecko : „To jest indyk i Ty ułożyłeś indyk”.
Rozwinięcie :
Możemy zaproponować dziecku, aby swoją prace, która ułożyło z alfabetu , odtworzyło za pomocą ołówka na kartce, może zrobić również rysunki przedmiotów. W ten sposób możemy stworzyć książeczkę.
Budowanie wyrazów z obrazkami
Materiał :
- Ruchomy Alfabet
- niebieskie pudełko zawierające obrazki ( 6 cm x 6 cm) , których nazwy składają się z czterech lub więcej liter .
- taca
- mata w linie (dostępna u mnie tu, mam różne maty również w trzy linie)
Prezentacja :
Gdy dziecko popracuje z wszystkimi przedmiotami ,możemy mu powiedzieć , że może zacząć nową pracę,korzystając z niebieskich pudełek ze zdjęciami. Praca wygląda tak jak z przedmiotami.
Na stronie znajdziecie też wcześniejszy wpis na temat pracy z różowym materiałem- 2, 3 literowe słowa – Budowanie krótkich wyrazów fonetycznych.