Dobre wychowanie i samoobsługa

26 marca, 2017
Dobre wychowanie i samoobsługa

Dziś dalszy ciąg życia codziennego z serii dobre wychowanie i co nie co z samoobsługi.

Kaszel – Zakrywanie ust 

Prezentacja

Poproś dziecko do siebie. Wyjaśnij, że ważne jest, aby zasłaniać usta podczas kaszlu. Powiedz dlaczego zakrywamy usta. Dzieci często biorę ręce do buzi, dotykają zabawek, dotykają siebie nawzajem, podając sobie ręce. Pokaż, że zakrywamy usta ramieniem.

Kichanie – Zakrywanie ust

Prezentacja

Poproś dziecko do siebie. Powiedz dziecku jak ważne jest, aby zasłaniać usta podczas kichania. Wyjaśnij dlaczego. Jeśli ktoś powie „na zdrowie” odpowiadamy ” dziękuje. Możesz przećwiczyć to z dzieckiem. Buzie zasłaniamy ramieniem.

Dmuchanie nosa

Materiał

  • chusteczki do nosa
  • lusterko

Prezentacja

Poproś dziecko do siebie. Przejdź do miejsca, gdzie trzymacie chusteczki i weź jedną. Gdy jesteś w grupie to znajdź miejsce z dala od innych domowników. Złóż chustkę na połowę i pokaż jak wydmuchać nos obejmując go nią.  Możesz robić to przed lustrem, dla dziecka może być to jakieś ułatwienie. Wyrzuć chusteczkę do kosza. Możesz umyć ręce. Zaproś dziecko do dmuchanie nosa.

Podawanie przy stole

Materiał

  • stół dla dwojga
  • sól i pieprz lub łyżka i widelec itp.

Prezentacja

Zaproś dziecko lub dzieci do stołu. Przejdź do przygotowanego stołu. Zachęć dziecko, aby usiadło. Powiedz do dziecka  „________, proszę podaj mi solniczkę ? Poinstruuj dziecko, że może odpowiedzieć : „Proszę solniczkę” , podając ją. Odpowiadamy : „Dziękuje”. Można ćwiczyć w grupie, z mamą, tatą, babcia, rodzeństwem. Zorganizuj inne sytuacje, w których dziecko może prosić o podawanie różnych przedmiotów.

Żucie jedzenia

Materiał :

  • stół
  • talerz i coś do przegryzienia na nim np. ciastka, krakery , paluszki itp.

Prezentacja :

Zaproś dziecko lub dzieci do stołu. Usiądź przy nim i poczęstuj się tym co masz na talerzu. Zacznij żuć wskazując uwagę na to, że robisz to z zamkniętymi ustami. Dodatkowo możemy pokazać dziecku jak wycieramy usta po tym jak skończyliśmy jeść. Zachęć dziecko, aby teraz ono usiadło.

Częstowanie innych

Materiał:

  • stół przygotowany dla dwóch osób
  • talerz z poczęstunkiem

Prezentacja :

Zaproś dziecko lub dzieci do stołu. Usiądźcie przy stole. Podnieś talerz krakersów i powiedz : ………. poczęstujesz się jabłkiem? Poinstruuje dziecko, aby powiedziało „Tak, dziękuję”. Odpowiedz : „Proszę”. Możemy sami się poczęstować lub odwrócić role. Możesz tworzyć takie sytuacja bawiąc się z dzieckiem.

Cześć i do widzenia

Prezentacja

Zaproś dziecko na dywan. Wyjaśnij mu dlaczego ważne jest, aby kogoś pozdrowić, przywitać powiedzeniem „cześć”. Poproś dziecko, by wstało i podejdź do niego. Gdy znajdziesz około pół metra  od dziecka,  zatrzymuje się, wyciągnij rękę do dziecka i nawiąż kontakt wzrokowy. Patrząc dziecku w oczy, potrząśnij delikatnie jego ręką dziecka i uśmiechając się powiedz „Cześć………….”. Podobna prezentacja wykonaj żegnając się  dzieckiem. Wyjaśnij mu dlaczego ważne jest, aby powiedzieć „Do widzenia” kiedy opuszczamy czyjeś towarzystwo.

Kontakt wzrokowy

Prezentacja

Zaproś dziecko na dywan. Wyjaśnij mu dlaczego ważne jest, aby spojrzeć w oczy drugiej osoby podczas rozmowy z nią. Wyjaśnij, że nazywamy to „kontaktem wzrokowy”. Poproś dziecko by wstało. Ustań przed dzieckiem i zadaj mu jakieś pytanie nawiązując z nim kontakt wzrokowy. Ćwiczcie podczas podczas zwykłych rozmów na co dzień.

Przedstawianie osoby

Prezentacja

Możemy stworzyć sytuację, w której dziecko lub dzieci będą bawić się w przedstawianie nowego kolegi lub koleżanki.
Ustal które dziecko będzie nowym kolegą. Poprowadź dzieci przez kolejne etapy, tłumacząc co to za sytuacja i co powinny robić lub powiedzieć. Na przykład przedstawianie się słowami: „Ja jestem Anetta a ty jak masz na imię?” Dziecko powinno wyciągnąć rękę w geście powitania. Przećwiczcie ten krótki dialog  domownikami.

Proszenie o pożyczenie

Materiał :

  • jakieś dwa przedmioty np. długopis lub ołówek

Prezentacja :

Zaproś dziecko, aby usiadło z tobą przy stole. Siądźcie naprzeciwko siebie, aby mieć dobry kontakt
wzrokowy. Połóż jeden ołówek przed dzieckiem, a drugi przed sobą. Patrząc dziecku w oczy zapytaj cicho, ale wyraźnie : „Czy mogę pożyczyć twój ołówek?” Kiedy dziecko poda ci przedmiot, powiedz: „Dziękuję” i obejrzyj go. Po chwili oddaj dziecku ołówek i podziękuj ponownie proponując, że teraz jego kolej aby go pożyczyć

Czy mogę…..?

Prezentacja :

Podejdź do dziecka i zapytaj, czy możesz popatrzeć na jego pracę: „ Łukasz czy mogę popatrzeć na twoją
pracę?” Jeśli dziecko powie: „tak”, stań cicho z rękami za plecami lub usiądź na krześle obok pracującego
dziecka, starając się nie przeszkadzać. Pozwól  dziecku powtórzyć taką sytuację. Wyjaśnij dlaczego jest ważne pytanie o pozwolenie na coś.

Proszenie o pomoc

Prezentacja:

Usiądź z dzieckiem na podłodze. Popatrz na nie i spytaj cicho: „Czy możesz mi pomóc znaleźć coś miękkiego?” Dziecko przynosi coś miękkiego, np. gąbkę. Odpowiedz: „Dziękuję.” Teraz zaproponuj, aby dziecko poprosiło o jakiś przedmiot: „Czy możesz mi pomóc znaleźć coś żółtego?” Zaproś dziecko do powtarzania zwrotu: „Czy możesz mi pomóc?” z np.domownikami.

Mycia rąk

Pamiętaj, aby przypominać dziecku, że myjemy ręce zawsze po przyjściu z podwórka, po skorzystaniu z
toalety, wydmuchaniu nosa oraz przed i po posiłku. Na początku mogą o tym nie pamiętać, ale z czasem będzie to odruch.

Materiał:

  • umywalka z bieżącą wodą.
  • mydło w płynie lub w kostce
  • ręcznik papierowy lub tkaninowy

Prezentacja:

Zaproś dziecko do umycia rąk. Odkręć kurek, tak aby woda leciała powoli ciągłym strumieniem. Woda nie powinna być zbyt gorąca. Zanurz ręce w wodzie dłońmi w dół tak by woda swobodnie spływała. Zakręć kran z wodą, a następnie wyciśnij na dłonie trochę mydła w płynie lub we kostkę mydła pocierając nią ręce. Odłóż mydło na mydelniczkę. Pocieraj powoli dłonie przez dłuższą chwilę o siebie tak, aby powstała piana.
Możesz obejrzeć dłonie i popatrz na pianę, która na nich powstała. Delikatnie odkręć kran. Następnie powoli spłucz mydło, zanurzając ręce ostrożnie w wodzie. Zakręć kran. Wytrzyj ręce w ręcznik, dotykając wewnętrznej i zewnętrznej części jednej dłoni a następnie drugiej. Wyrzuć papierowy ręcznik do kosza jeśli takiego użyjesz. Zachęć dziecko do wykonania ćwiczenia.

Mycie rąk szczotką

Materiał

Taca zawierająca:

  • podstawkę z gąbką i szczotką do paznokci
  • mydelniczka z mydłem
  • ręcznik

Prezentacja :

Idź z dzieckiem do łazienki. Weź tacę do mycia rąk. Połóż tacę do mycia na umywalce lub wannie. Korkiem zatkaj  umywalkę i  wlej wodę do umywalki. Woda nie powinna być zbyt gorąca. Umieść mydło w wodzie. Umieścić szczoteczkę do paznokci w wodzie. Włóż ręce do wody chwilę je mocząc. Weź mydło. Przetrzyj mydło na dłoniach. Umieść mydło z powrotem na mydelniczce. Potrzyj ręce. Weź szczotkę do paznokci i czyść  paznokcie tam i z powrotem. Wypuść wodę z umywalki. Opłucz ręce odkręcają lekko wodę. Opłucz szczoteczkę do paznokci pod bieżącą wodą. Przytrzymaj ręce chwile nad umywalką i poczekaj, aż woda przestanie z nich kapać. Odłóż szczotkę z powrotem na tacę. Osusz ręce ręcznikiem. Odłóż tacę w odpowiednie miejsca.

Wariacje i rozszerzenia:

Możecie używać  specjalnych mydełek, w kostce, w płynie itp. Zastosować krem, balsam. Dziecko może umyć ręce innej osoby.

Czesanie włosów

Materiał:

  • grzebień do włosów
  • szczotka do włosów
  • spinki, wsuwki itp.
  • gumki do włosów
  • lustro

Dziecko może chcieć nauczyć się układać swoją fryzurę. Powinniśmy zapewnić mu własny grzebień lub szczotkę i inne potrzebne do tego przedmioty. Możesz pokazać dziecku jak trzymać grzebień i szczotkę, jak robić przedziałek, jak rozczesywać włosy w różne strony na głowie. Moi synowie mają też suszarkę do włosów do swojego użytku, ważne aby w tym przypadku zapoznać dziecko z zasadami korzystania z niej i dać ją wtedy kiedy wiemy, że dziecko wie jak z nią bezpiecznie postępować. Obserwacja dziecka nam to na pewno ułatwi.

Mycie zębów

Materiał :

  • szczotka do zębów
  • pasta do zębów
  • lustro
  • kubek do wody

Zapraszamy dziecko do łazienki i pokazujemy gdzie będą znajdowały się jego przybory do higieny zębów. Pokazujemy dziecku w jaki sposób powinno myć swoje zęby. Możemy nauczyć dziecko jak czyścić zęby nitką dentystyczna, a w przypadku starszych dzieci kiedy wiemy, że potrafią nabrać wodę do buzi i jej nie połykają, pokazać jak stosować płyn do płukania jamy ustnej. Pamiętaj, aby był przeznaczony dla dzieci.

Postępujemy tak z każdą czynnością, która może sprawić, że nasze dziecko stanie się samodzielne. Ważne, aby wszystkie przedmioty życia codziennego dziecko miało w zasięgu ręki, aby nie musiało wspinać się po nie lub prosić nas gdy chce z nich skorzystać.

Tu znajdziecie pierwszą część wpisu z życia codziennego 

Skomentuj
Ćwiczenia wstępne oraz dobre wychowanieBryły geometryczne
Wszystkie komentarze (2)
  • Daga
    12 października, 2020 o 08:44

    Bardzo fajne wprowadzanie dzieci w takiej formie w nauke zycia codziennego, jak sobie radzic w podstawowych czynnosciach....

    Reply
    • anettaart
      @Daga
      28 października, 2020 o 15:28

      Dzieci bardzo chętnie naśladują dorosłych, chcą używać "dorosłych" przedmiotów i czuć, że sobie sami poradzą. Wystarczy dostosować im świat do ich wielkości i możliwości :).

      Reply

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *