Gra w dziewięć – Ilości
Gra w dziewięć ma na celu ukazanie,jak w dziesiątkowym systemie liczenia powstają jednostki wyższego rzędu.
Do gry potrzebujemy tacę ,na której znajduje się
-9 pojedynczych koralików na specjalnej prostokątnej podkładce (9 jednostek)
-9 dziesiątek
-9 setek
-1 tysiąc
Tu jest informacja jak zrobić samemu pomoc do gry w 9
Potrzebujemy mały pojemnik (niekoniecznie) oraz matę (prezentacje możemy zrobić na małym dywaniku jeśli nie mamy maty) Tu instrukcja jak uszyć małą matę matematyczna do gry w dziewięć.
Zaproś dziecko i razem z tacą z materiałem przejdźcie do stolika. Rozłóż matę tak ,aby jedności znajdowały się po prawej stronie.
Rozpocznij układanie złotego materiału wzdłuż prawego brzegu maty,układając koraliki od góry. Kładź perły i licz kolejno 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Gdy dojdziesz do dziewięciu powiedz: „Jeśli dodamy jeszcze jedną perłę- jedną jedność, będziemy mieli dziesięć jednostek, dziesięć jednostek to tyle samo co 1 dziesiątka. ” Weź dziesiątkę z tacy , pokaz dziecku i odłóż jedności do małego pojemnika.
Następnie przejdź do liczenia dziesiątek: jedna dziesiątka ,dwie dziesiątki,trzy dziesiątki itd. ,gdy dojdziesz do dziewiątej dziesiątki powiedz : „Gdy dodamy jeszcze jedną dziesiątkę będzie tyle samo co jedna setka.
Weź jedną setkę i odłóż dziesiątki. Przeliczaj setki ,kładź je jedna na drugiej ,gdy dojdziesz do dziewiątej setki ,powiedz: „Jeśli dołożę jeszcze jedną setkę to będziemy mieli tysiąc.
Weź kostkę tysiąc. Odłóż setki.
Dziecko potrzebuje powtórzyć ćwiczenie kilkakrotnie.
Gra w dziewięć – Ilości