Od czego możemy zacząć aby wprowadzić dziecko w świat historii.
Przygotuj sobie tacę a na niej połóż :
- minutnik
- klepsydrę
- stoper
- zegarek (mogą być różne zegarki np. zegarek na rękę, zegarek kieszonkowy )
- 1-2 kalendarze
Zrób etykietę na której napiszesz wyraz „historia”. Następnie wydrukuj i zalaminuj jeśli możesz. Etykietę połóż na tacy.
Weź przygotowaną tacę i usiądź z dzieckiem na podłodze. Powiedź ,że masz dla niego coś specjalnego i chcesz się tym podzielić z nim. Postaw tacę przed dzieckiem i powiedź ,że to jest „taca historii”. Wskaż na etykietę na tacy i przeczytaj „historia”. Powiedź dziecku ,że historia jest nauka o która bada jacy ludzie ,jakie miejsca i rzeczy zostały zapisane na naszej ziemi. Każdy przedmiot na tacy jest używany do doświadczeń jak śledzić ludzką historię.
Podnieś minutnik i powiedź: „To jest minutnik. Ten minutnik pomaga nam śledzić czas. Śledzenie czasu jest częścią historii. Historia jest nauką, która bada jacy ludzie ,jakie miejsca i rzeczy zostały zapisane na naszej ziemi”.
Podnieś zegarek i powiedź: „To jest zegarek. Ten zegarek pomaga nam śledzić czas. Śledzenie czasu jest częścią historii. Historia jest nauką, która bada jacy ludzie ,jakie miejsca i rzeczy zostały zapisane na naszej ziemi”.
Podnieś klepsydrę i powiedź: „To jest klepsydra. Ta klepsydra pomaga nam śledzić czas. Śledzenie czasu jest częścią historii. Historia jest nauką, która bada jacy ludzie ,jakie miejsca i rzeczy zostały zapisane na naszej ziemi”.
Powtórz tak ze wszystkimi przedmiotami z tacy.Powtarzaj słowo „historia” wskazując na tacę.
Po skończonej prezentacji odłóż przedmioty na tacę ,a tacę na półkę.
Możesz na tacy ułożyć inne przedmioty odmierzające czas lub badających historię
Możesz zwrócić dziecku uwagę na to jak brzmi minutnik, powiedzieć ,że używa się go w kuchni np. odmierzając czas gotowania jajek. Porozmawiajcie o tym w którą stronę porusza się wskazówka.
Jak przesypuje się piasek w klepsydrze, możecie zmierzyć za pomocą stopera ile trwa przesypywanie piasku w niej.
Porozmawiajcie o tym jak wygląda kalendarz, co dziecko na nim widzi (cyfry ,dni tygodnia, miesiące).
Dzięki prezentacji dziecko poszerza swój zasób słów (historia, minutnik, zegar, klepsydra. kalendarz i inne). Prezentacje można zrobić już z dzieckiem w wieku 2,5 roku.