Kolorowe cylindry Montessori

22 września, 2016

Kolorowe cylindry Montessori

Kolorowe cylindry Montessori inaczej też zwane kolorowymi walcami, służą wizualnej dyskryminacji, stopniowania wielkości, uczą porządkowania, koncentracji, koordynacji ruchowej itp.

Materiał :

Zestaw kolorowych cylindrów to cztery pudełka. W każdym pudełku znajduje się po 10 walców/ cylindrów w jednym kolorze, ale o różnych rozmiarach. Ich wielkości ( wysokość i grubość ) zmienia się systematycznie malejąc lub wzrastając w następujący sposób :

  • Zestaw 1 – cylindry czerwone , które zmniejszają się tylko o grubość ( średnicę podstawy )
  • Zestaw 2 – cylindry żółte , które zmniejszają się w wysokość i grubość
  • Zestaw 3 – cylindry niebieskie , które zmniejszają się o wysokość
  • Zestaw 4 – cylindry zielone , które zmniejszają się o grubość ale jednocześnie wzrasta ich wysokość

Dywanik na podłogę lub mata na stół. Polecałabym jednak matę zwłaszcza dla dzieci z obniżonym napięciem mięśniowym, Cieńsze walce trudniej ustawić i łatwiej przewracają się przy lekkim szturchnięciu. Może to wywoływać niepotrzebną frustrację dziecka ,a to może zniechęcić je do pracy. Warto dobrze przygotować miejsce pracy.

Główna prezentacja : Klasyfikacja pozioma ( Kolorowe cylindry Montessori )

Zaproś dziecko do prezentacji ,przejdź do miejsca, gdzie znajduje się czerwone pudełko kolorowych cylindrów. Nazwij materiał. Pokaż w jaki sposób przenieść pudełko dwoma rękoma (kciuk na górze zamkniętego wieczka i pozostałe palce pod pudełkiem ).Przenosimy pudełka pojedynczo.

Poproś dziecko ,aby rozłożyło dywan na podłodze lub matę na stole. Umieść pudełko w górnym lewym rogu dywanika. Zdejmij pokrywę i umieść ją na prawo od pudełka.Wyjmij każdy cylinder losowo i umieścić  pod pudełkiem i pokrywką. Kładź je w mieszanej kolejności od lewej do prawej strony w linii poziomej .

Znajdź największy cylinder i umieść go  w linii poziomej poniżej ustawionych losowo cylindrów.

kolorowe cylindry

Znajdź następny największy cylinder i umieść go na prawo od pierwszego cylindra.

Kontynuuj, aż cylindry zostaną posortowane od największego do najmniejszego.

Nazwij cylindry  zaczynając od największego : gruby – chudy , najgrubszy – najchudszy

Załóż pokrywę na pudełko.

Odłóż pudełko cylindrów na półkę niosąc je prawidłowo.

Odłóż dywanik na miejsce. Zaproś teraz dziecko do zabawy.

 

Niebieskie pudełko kolorowych  cylindrów:

Cylindry z niebieskiego pudełka, różnią się w wysokością i średnicą (tak samo jak w czerwonym pudełku). Robimy wszystko tak samo jak w  prezentacji z czerwonym pudełkiem używając terminologii duży i mały, najwyższy ,najniższy.

Zielone pudełko kolorowych cylindrów

Zielone pudełko kolorowych cylindrów, które różnią się średnicą. Wszystko tak samo jak w prezentacji czerwonego pudełka, wyjątkiem jest terminologia.  Będą się różnić średnicą … grube i cienkie, najszerszy ,najwęższy.

Żółte pudełko kolorowych cylindrów

Żółte pudełko kolorowych cylindrów, które różnią się wysokością. Wszystko tak samo jak w prezentacji czerwonego pudełka z  wyjątkiem terminologii . Będą się różnić w pomiarach wysokości … wysoki i niski, od największego do najmniejszego.

Druga prezentacja – Pionowo  i pośrodku:

Rozpocząć tak samo jak  pierwsza prezentacja z czerwonym pudełkiem, aż wszystkie cylindry zostaną usunięte z pudełka i umieszczone w kolejności losowej od lewej do prawej w linii poziomej poniżej skrzynki i pokrywki.

Wybierz największy cylinder i umieścić go na wierzchu pokrywy. Wybierz następny największy cylinder i umieścić go na szczycie pierwszego cylindra i wypośrodkuj go. Robisz to samo dalej, aż wszystkie cylindry zostaną umieszczone i wypośrodkowane.

Powtórz prezentacje z niebieskim pudełkiem, zielonym i żółtym.

Wariant nr 1 – Korzystanie z nie więcej niż dwóch pudełek na raz: 

Czerwone i zielone pudełko – Wysokość

Wybierz czerwone i zielone pudełko i postępuj zgodnie z ogólną prezentację . Kontynuuj, aż cylindry zostaną posortowane od największego do najmniejszego. Gdy oba pudełka cylindrów zostaną sklasyfikowane, poproś dziecko, czy uda mu się znaleźć jakieś dwa cylindry, które są dokładnie tej samej wysokości? Jeśli nie uda mu się znaleźć takich samych niech znajdzie jakieś dwa cylindry, które są podobnej do siebie w jakiś sposób.

Czerwone i zielone pudełka – Porównywanie powierzchni

Wybierz czerwone i zielone pudełko i postępuj zgodnie z ogólną prezentację. Gdy oba pola cylindrów zostaną sklasyfikowane, umieść największy cylinder każdego z pudełek na wierzchu drugiego. Podkreśl, że cylindry mają taką samą powierzchnię. Poproś dziecko, aby kontynuowało porównanie  powierzchni dwóch zestawów.

Czerwone i żółte pudełka – Wysokość

Wybierz czerwone i żółte pudełko i postępuj zgodnie z ogólną prezentację po kroku. Gdy oba pudełka cylindrów zostaną sklasyfikowane, poproś dziecko, czy uda mu się znaleźć jakieś dwa cylindry, które są dokładnie tej samej wysokości.

Czerwone i żółte pudełko – Porównywanie powierzchni

Wybierz czerwone i żółte pudełko i postępuj zgodnie z ogólną prezentację po kroku. Gdy oba pudełka cylindrów zostaną sklasyfikowane, umieść największy cylinder z każdego pudełka na wierzchu drugiego. Podkreśl, dziecku że cylindry mają taką samą powierzchnię. Poproś dziecko, aby kontynuowało porównanie powierzchni dwóch zestawów.

Zielone i żółte pudełka – Wysokość

Wybierz zielone i żółte pudełko i postępuj zgodnie z ogólną prezentację po kroku. Gdy oba pudełka cylindrów zostaną sklasyfikowane, poproś dziecko, czy uda mu się  znaleźć jakieś dwa cylindry, które są dokładnie tej samej wysokości. Upewnij się, że cylindry są blisko siebie, więc mogą być one porównywane. Teraz odwrócić kolejność klasyfikacji i zobaczyć, że mają one takie same wysokości.

Zielone i żółte pudełka – Porównywanie powierzchni

Wybierz zielone i żółte pudełko i postępuj zgodnie z ogólną prezentacją po kroku. Gdy oba pudełka cylindrów zostały sklasyfikowane, umieść największy cylinder z każdego pudełka na wierzchu drugiego. Podkreśl, dziecku ze cylindry mają taką samą powierzchnię. Poproś dziecko, aby kontynuowało porównanie powierzchni dwóch zestawów.

Niebieskie i czerwone pudełka – Wysokość

Wybierz niebieskie i czerwone pudełka i postępuj zgodnie z ogólną prezentację po kroku. Gdy oba pudełka cylindrów zostaną sklasyfikowane, poproś dziecko czy uda mu się znaleźć jakieś dwa cylindry, które są dokładnie tej samej wysokości. Upewnij się, że cylindry są blisko siebie, więc mogą być one porównywane.

Niebieskie i czerwone pudełka – Porównywanie powierzchni

Wybierz niebieskie i czerwone pudełka i postępuj zgodnie z ogólną prezentację po kroku. Gdy oba pudełka cylindrów zostały sklasyfikowane, umieść największy cylinder z każdego pudełka na wierzchu drugiego. Podkreśl, że cylindry mają taką samą powierzchnię. Poproś dziecko, aby kontynuowało porównanie powierzchni dwóch zestawów.

Niebieskie i żółte pudełka – Wysokość

Wybierz niebieskie i żółte pudełko i postępuj zgodnie z ogólną prezentację po kroku. Gdy oba pudełka zostaną sklasyfikowane, poproś dziecko, czy uda mu się znaleźć jakieś dwa cylindry, które są dokładnie tej samej wysokości. Upewnij się, że cylindry są blisko siebie, więc mogą być one porównywane.

Niebieskie i żółte pudełko- Porównywanie powierzchni

Wybierz niebieskie i żółte pudełko i postępuj zgodnie z ogólną prezentację po kroku. Gdy oba pudełka cylindrów zostały sklasyfikowane, umieść największy cylinder z każdego pudełka na wierzchu drugiego. Podkreślić, że cylindry mają taką samą powierzchnię. Poproś dziecko, aby kontynuowało porównywanie  powierzchni dwóch zestawów.

Niebieskie i zielone pudełka – Wysokość

Wybierz niebieskie i zielone pudełka i postępuj zgodnie z ogólną prezentację po kroku. Gdy oba pudełka cylindrów zostaną sklasyfikowane, poproś dziecko, czy uda mu się znaleźć jakieś dwa cylindry, które są dokładnie tej samej wysokości. Upewnij się, że cylindry są blisko siebie, więc mogą być one porównywane.

Niebieskie i zielone pudełka – Porównywanie powierzchni

Wybierz niebieskie i zielone pudełko i postępuj zgodnie z ogólną prezentację po kroku. Gdy oba pudełka cylindrów  zostaną sklasyfikowane, umieść największy cylinder z każdego pudełka na wierzchu drugiego. Podkreśli, że cylindry mają taką samą powierzchnię. Poproś dziecko, aby kontynuowało porównywanie pól powierzchni dwóch zestawów.

niebieskie-zielone-walce-6

Wariant nr 3 – zawiązanymi oczami:

Przynieś  jedno pudełko kolorowych  z cylindrów na dywan i ułóż w mieszanej kolejności, Dziecko zakłada opaskę. Pierwsze z zawiązanymi oczami ćwiczenie to stopniowanie przez dziecko poziomo, jak w ogólnej prezentacji. Drugie to z zawiązanymi oczami ćwiczenie dziecko stopniuje pionowo.

Wariant 4 – poziomo i dopasowywanie kart:

Przynieś  jedno pudełko kolorowych  z cylindrów na dywan i ułóż w mieszanej kolejności, pokaż dziecku gdzie trzymane są karty do dopasowywani. Weź karty na dywan i umieść kartę z największymi cylindrami na nim w dolnym lewym rogu dywanu. Umieść karty od największej do najmniejsza w linii poziomej od lewej do prawej. Znajdź największy cylinder i pasuj go na karcie i umieść go na wierzchu karty. Kontynuuj, aż wszystkie cylindry zostaną dopasowane do karty.

Można później tworzyć bardziej skomplikowane wzory wg kart.

Przykłady z czerwonymi cylindrami

Przykłady z niebieskimi cylindrami

Przykłady z zielonymi cylindrami

Przykłady z żółtymi cylindrami

karty kolorowe cylindry darmowe – drop box

Zdjęcia wzorów z kolorowych cylindrów

Ja część kupowałam na Montessori print shop

Kolorowe cylindry Montessori

Wariant nr 5 – Kombinacja pudełek i pasujących kart:

Przynieś dwa dowolne pudełka kolorowych cylindrów na dywanie i ułóż w mieszanej kolejności, pokaż dziecku gdzie są karty do dopasowania z połączonymi cylindrami.

 

Zakupiłam cylindry na tej stronie kra-kra.pl. Były najtańsze jakie udało mi się znaleźć, często są nie dostępne na stronie sklepu ,ale można napisać lub zadzwonić do właścicielki , zapytać kiedy będą  i zarezerwować sobie sztukę.

Skomentuj
Pierwsza Wielka Lekcja MontessoriRuchomy Alfabet – wprowadzenie

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *