Komoda Geometryczna Montessori

Październik 26, 2016

Komoda Geometryczna Montessori

Komoda Geometryczna  jest ważnym narzędziem do geometrii. Jest warta inwestycji, ponieważ  wykorzystamy ją do wielu prezentacji. Mogą używać jej dzieci od 3 do 12 roku życia. Jednakże, używana jest w różny sposób dla każdej grupy wiekowej.

Zawartość i kolejność szuflad przedstawiają się zazwyczaj w następujący sposób:

Taca do demonstracji geometrycznych kształtów: Zawiera 3 figury geometrycznych: koło, kwadrat i trójkąt. Nie wszystkie komody geometryczne wyposażone są w tace demonstracyjną.

Szuflada trójkątów : zawiera 6 trójkątów : równoboczny, ostrokątny równoramienny, prostokątny równoramienny, prostokątny równoramienny ,rozwartokątny równoramienny, prostokątny różnoboczny i rozwartokątny różnoboczny.

Szuflada prostokątów  zawiera 1 kwadrat i 5 prostokątów; podstawa zaczyna się od 10 cm i zmniejsza do 5 cm, a wysokość jest taka sama. Każdy bok kwadratu ma 10 cm.

Szuflada wielokątów  zawiera 6 regularnych wielokątów: pięciokąt (5 boków), sześciokąt (6 boków), siedmiokąt (7 boków), ośmiokąt (8 boków), dziewięciokąt (9 boków) i dziesięciokąt (10 boków).

Szuflada czworokątów : zawiera 4 czworokąty : (czworoboczne figury): romb, równoległobok, trapez i  trapez prostokątny

Szuflada kół : zawiera 6 kół o rosnącej średnicy od 5 cm do 10 cm.

Szuflada figur zakrzywionych : zawiera 4 figury zakrzywione : krzywoliniowy trójkąt, elipsa, owal i  Quatrefoil.

Pierwsza prezentacja odbywa się z Tacą demonstracyjną.

Geometryczna taca to wprowadzenie do płaskich figur geometrycznych, dyskryminacji wizualnej,  przygotowanie do pisania i geometrii, ćwiczenia koncentracji etc.

Materiał :

  • taca zawierająca 3 figury geometryczne: trójkąt, kwadrat ,koło. Moja komoda nie posiadała tacy więc sam ją stworzyłam (na potrzeby prezentacji) używając figur z komody
  • dywan podłogowy lub mata na stół

Materiał 

Taca w oryginale wygląda jak ta po prawej stronie , natomiast moja jest po lewej stronie. Słyszałam różne nazwy tej tacy : taca do demonstracji geometrycznych kształtów, taca demonstracyjna, taca kształtów geometrycznych.

taca-do-demonstracji-figur-geometrycznych

Prezentacja 

Przynieś tacę na miejsce pracy , nazwij pomoc. Umieść tacę bezpośredni przed sobą. Pokaż dziecku jak wziąć każdy kształt używając kciuka, wskazującego palca i palca środkowego swojej dominującej ręki.

taca-geometryczna-10

Przełóż po kolei każdą figurę w wolne miejsce , tak aby dziecko zobaczyło , że po usunięciu figury pozostaje taki sam kształt. Zrób tak z każdą figurą zaczynając od lewej strony.

Następnie jeśli jesteś praworęczna/y weź pierwszą wypustkę  w trzy palce lewej ręki jak poprzednio i używając tylko dwóch palców ręki prawej  (wskazującego i środkowego dominującej ręki) prześledź kształt figury wzdłuż jej brzegów zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Używając tych samych dwóch palców prześledź kształt wewnątrz ramki również zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Włóż figurę w ramkę. Postępuj tak samo z kolejnymi figurami. Po zakończonej pracy odłóż tacę na półkę.

Rozszerzenia prezentacji

Powtarzamy ogólną prezentację, ale umieszczamy figury w innej konfiguracji. Możemy wprowadzić nazwy figur za pomocą lekcji trójstopniowej. Kontynuuj wprowadzenie trzech nowych kształtów naraz znalezionych Komodzie Geometrycznej. Spróbuj wybrać grupę trzech figur, które są dość kontrastowe w swoim kształcie.

 

Gabinet Geometryczny

Materiał :

  • Komoda Geometryczna
  • Dywanik podłogowy lub mata na stół

Tu znalazłam karty przedstawiające figury (wstawki) z Komody Geometrycznej plus nawet dodatkowe ,których nie użyliśmy w tej prezentacji.

Oraz karty kontrolne w wersji angielskiej , ale łatwo można przerobić na polską wersję.

Szuflada 1 – sześć kół w których średnica zmniejsza się od 10 cm do 5 cm.

komoda-geometryczna-10

Szuflada 2 – siedem trójkątów, z których tylko sześć jest stosowanych w tym samym czasie. Różnią się długością boków i                     stopnia kątów.

  • trójkąt równoboczny – wszystkie boki maja taka samą długość, są równe.
  • trójkąt prostokątny – dwa boki są równe ,tworzą prosty kąt
  • trójkąt ostrokątny – dwa boki są równe ,tworzą kąt ostry
  • trójkąt rozwartokątny – dwa boki są równe tworzą rozwarty kąt
  • trójkąt różnoboczny ostry – trzy boku różnej długości  i ostre kąty
  • trójkąt różnoboczny prostokątny – trzy boki są różnej długości  i ma kąt prosty.
  • trójkąt różnoboczny rozwartokątny – trzy boki różnej długości i kąt rozwarty

komoda-geometryczna-11

Szuflada 3 – sześć prostokątów, z których jeden jest kwadratem. Podstawa we wszystkich prostokąty mierzy taką samą                       długość boku kwadratu.

komoda-geometryczna-12

Szuflada 4 – Sześć foremnych wielokątów

  • pięciokąt – 5 boków
  • sześciokąt – 6 boków
  • siedmiokąt – 7 boków
  • ośmiokąt – 8 boków
  • dziewięciokąt – 9 boków
  • dziesięciokąt – 10 boków

komoda-geometryczna-13

Szuflada 5 – 4 figury czworoboczne oraz 2 sekcje puste

  • trapez równoramienny
  • trapez prostokątny
  • romb
  • równoległobok

komoda-geometryczna-14

Szuflada 6 – 4 figury krzywoliniowe i 2 sekcje puste

  • owal
  • elipsa
  • Quatrefoil
  • trójkąt krzywoliniowy, sferyczny

komoda-geometryczna-15

Prezentacja ogólna :

Usiądź z dzieckiem przy stole kładąc matę lub na podłodze rozwijając dywan. Następnie podejdźcie do Komody Geometrycznej. Pokaż dziecku jak wyjąć pierwszą szufladę i zanieść ją na dywan, umieść szufladę w lewym górnym rogu dywanu. Powiedz dziecku że te wszystkie figury to koła (używaj odpowiedniej nazwy figur dla każdej szuflady podczas prezentacji).

taca-demonstarcyjna-40

Pokaż dziecku jak usunąć każdy kształt chwytając figurę za uchwyt przy użyciu kciuka, wskazującego i  środkowego palca swojej dominującej ręki. Wyjmij każda figura po kolei z szuflady (od lewej do prawej) i umieść ją bezpośrednio pod szufladą w mieszanej kolejności , tworząc  rząd.

taca-demonstracyjna-60

Chwyć pokrętło pierwszej figury za pomocą kciuka, palca wskazującego i środkowego swojej niedominującej ręką. Używając tylko dwóch palców (wskazującego i środkowego dominującej ręki) prześledź krawędź okręgu.

taca-demonstracyjna-61

Używając tych samych  dwóch palców prześledź wewnątrz ramki koła zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Spróbuj dopasować wstawkę do ramki.

taca-demonstracyjna-66

Kontynuuj, aż wszystkie figury zostaną ułożone w swoich miejscach. Odłóż szufladę do Komody Geometrycznej. Odłóż wszystko na miejsce.

W następnych prezentacjach zajmij się kolejną szufladą.

Prezentacja 2

Wariant 1 – Pamięć

Postępuj zgodnie z ogólną prezentację do momentu wyjęcia figur z ramek i ułożenia ich pod szufladą w mieszanej kolejności. Następnie rozwiń drugi dywan w pewnej odległości od pierwszego. Przenieś szufladę na drugi dywan. Zacznij przenosić pojedynczo figury i wpasowywać je w ramki. Dziecko kończy pracę.

Wariant 2 – Zasłonięte oczy

Po tym jak wypustki zostały usunięte z ramek  w mieszanej kolejności, zasłaniamy  dziecku oczy opaską. Dziecko wstawia figury do ramki.

Wariant 3 – Łączenie pudełek

Później, wybierz dwie szuflady i mieszaj kształty z obu tac. Potem zrób to samo z trzema szufladami, potem czterema. Ostatecznie, dziecko może wymieszać wszystkie sześć szuflad razem.

Wariant 4 – Figury w otoczeniu

Jest to moment, w którym dziecko szuka przedmiotów, które mają podobny kształt, do tych z szuflady. Dziecko wybiera kształt i próbuje znaleźć podobny w swoim środowisku.

 

Skomentuj
Budowanie dłuższych wyrazów fonetycznych – Poziom niebieskiKomoda Geometryczna poziom drugi

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *