Komoda Geometryczna poziom drugi

01 listopada, 2016

Komoda Geometryczna 

Komodę Geometryczną dzieci poznają już w przedszkolu (3-6 lat) natomiast na poziomie szkolnym pogłębiają wiedzę z jej pomocą. Zawartość szuflad Komody Geometrycznej znajdziecie w tym wpisie dla 3- 6 latków Komoda Geometryczna Montessori.

Taca demonstracyjna zawiera trójkąt o podstawie 10 cm , kwadrat ma bok długości 10 cm i koło o średnicę 10 cm.

Szuflada trójkątów – co najmniej jeden bok trójkąta ma 10 cm. Przeciwprostokątna trójkąta prostokątnego rozwartego wynosi 10 cm.

Szuflada prostokątów – dwa boki każdego prostokąta to 10 cm, długość boków kwadratu to 10 cm.

Szuflada wielokątów – wszystkie wielokąty mogą być wpisany w koło o średnicy 10 cm.

Szuflada czworoboków – główna podstawa trapezu wynosi 10 cm, mniejsza przekątna (krótsza z przekątnych) rombu wynosi 10 cm, przekątna równoległoboku  ma 10 cm.

W mojej komodzie są jeszcze dodatkowe dwie figury deltoid i szewron.

Koło szufladowa największe koła ma średnicę 10 cm.

Figury zakrzywione szufladowa Duża oś owalu ma 10 cm, główna oś elipsy wynosi 10 cm, a Quatrefoil mogą być zbudowane z kwadratu o bokach 10 cm, podstawa trójkąta użyta do skonstruowania krzywoliniowego trójkąt ma 10 cm.

WAŻNE

Niestety problem z materiałem Montessori jest taki iż jest dość drogi ,a gdy znajdziemy już tanie pomoce, nie zawsze spełniają główne założenia np. kontrolę błędu. Na czym polega problem? Tanie pomoce maja wiele błędów co jest bardzo widoczne np. w pomocach do sensoryki czy geometrii. Przykład : trójkąty w komodzie powinny mieć co najmniej jeden bok o wymiarach 10 cm. W mojej komodzie niestety tak nie jest , są za to różnice nawet do 6 mm. Sytuacja powtarza się również z innymi figurami i innymi pomocami (nie będę tu teraz wymieniać). Kolejna sprawą są karty ,których użyjemy w dalszych prezentacjach z komodą. Karty które znalazłam w sieci to dwa różne zestawy i każdy zestaw różni się od siebie wielkością , kątami w trójkątach. To sprawia ,że musimy sami wykonać karty do komody, ale to jest najmniejszy problem. Aby dobrze stworzyć typowy materiał Montessori trzeba wiedzieć do czego służy , a przede wszystkim jak wygląda praca z nim. Bez tej wiedzy można popełnić wiele błędów tworząc go lub kupując.

Materiał :

  • Komoda Geometryczna
  • taca do demonstracji figur geometrycznych
  • dywanik/mata

Prezentacja :

Taca demonstracyjna

  1. Trójkąt równoboczny jest wyświetlany jako pierwszy, jako pierwszy możliwy wielokąt z najmniejszą liczbą boków. Jedyny foremny trójkąt.
  2. Kwadrat pokazywany jest  obok, ponieważ ma o jeden bok więcej od trójkąta . Jest to jedyny foremny czworobok.
  3. Koło jest pokazane jako ostatnie  ponieważ ma nieskończoną liczbę boków.

Dziecko może prześledzić figurę dwoma palcami dominującej ręki ,a następnie obrysować na kartce papieru i podpisać figury.

taca-geometryczna-101

Szuflada trójkątów

Pierwszy rząd : trójkąt różnoboczny, równoramienny, równoboczny. Drugi rząd : trójkąt prostokątny (kąt 90°) , różnoboczny ostrokątny (kąty mniejsze niż 90°), rozwartokątny z jednym katem większym niż 90°.

Pierwsze trzy trójkąty prezentujemy razem, potem następne trzy kolejnym razem.  Wszystkie trójkąty mogą być prześledzone (tu wpis na temat początkowej lekcji z komodą i śledzenia kształtów) i oznaczone po prezentacji. Można wydrukowane etykiety, aby dziecko dopasowywało je do każdego trójkąta.

Lub dziecko je samo podpisuje.

Prezentacja

Wyjaśnij dziecku  nazwę pierwszego trójkąta. Trójkąt różnoboczny  prostokątny ma trzy różne boki. Obracając trójkąt w ramce, aby pokazać, że wszystkie trzy boki są różne; trójkąt pasuje tylko w jeden sposób.

Trójkąt równoramienny .Trójkąt który ma dwa ramiona tej samej długości. Możesz pokazać dziecku jego równe ramiona przystawiając je do ramki.

Trójkąt równoboczny. Dziecko może obrócić trójkąt wewnątrz ramki. To pokaże mu, że wszystkie boki są równe.

Trójkąt  prostokątny.  Ten  trójkąt  ma jeden kąt prosty. Użyj do pomiaru  kąta kątownika aby pokazać , że ten kąt  ma  90 °. Dziecko może spróbować znaleźć jeszcze inny trójkąt z kątem prostym.

Trójkąt ostrokątny. Wszystkie kąty w trójkącie maja mniej niż 90 °.

Trójkąt rozwartokątny. Kąt w tym trójkącie jest większy niż 90 °.

Łukasz wykorzystał Patyki Geometryczne do tworzenia trójkątów na tablicy korkowej.

Szuflada prostokątów

Wszystkie prostokąty mają taką samą wysokość, a ich grubość zwiększa się od 5 cm do 10 cm. Najwęższy powinien znajdować się w górnym lewym rogu i najgrubszy (kwadrat) w dolnym prawym rogu. Zaczynamy od  najwęższego do kwadratu. Dziecko może prześledzić kształt wszystkich  prostokątów w tym kwadratu i oznakować figury. Można przygotować etykiety do oznaczenia

Prezentacja

Pierwszy prostokąt. Wyjaśnij nazwę figury. Prostokąt ma tylko kąty proste. Dziecko może prześledzić kształt palcami, a następnie odrysować go na papierze i oznaczyć podpisując lub za pomocą etykiety. Prostokąt od 2 do 5. Dziecko może tak jak poprzednio prześledzić kształt palcami, a następnie odrysować na papierze i podpisać

Kwadrat -wyjaśnij, że wszystkie kwadraty są prostokątami, choć nie wszystkie prostokąty są kwadratami, co sprawia, że kwadrat jest wyjątkowym  prostokątem.  Wszystkie jego cztery boki są tej samej długości. Dziecko śledzi  i oznacza kwadrat. Pierwszy prostokąt jest dokładnie połową kwadratu.

prostokat-4

Szuflada czworoboków

Szuflada czworokątów składa się z figur składających się z 4 boków. Dopasujcie etykiety z nazwą do odpowiednich  figur. Dziecko może prześledzić kształt  palcem, a następnie obrysować figurę na papierze i podpisać.

Prezentacja

Romb jest rodzajem równoległoboku, gdzie oba boki są równoległe, a wszystkie cztery boki są równej długości. Kwadraty są rombami o równych bokach i równych kątach.

Trapez  równoramienny, ponieważ nierównoległe boki są równej długości i oba kąty boczne są równe.

Równoległobok –  czworobok z dwoma równoległymi bokami i przeciwległe kąty są równe. Równoległe boki muszą być w tej samej odległości od siebie i u góry i na dole.

Trapez prostokątny: trapez który z jednej strony ma kąt prosty.

czworobok-3

Szuflada wielokątów

Szuflada wielokątów składa się z 6 regularnych wielokątów (czyli boki każdej figury są równej długości w obrębie każdego kształtu), uporządkowane od najmniejszej liczby boków (5) do największej liczby boków (10). Podajemy definicję figury. Możesz wybrać i przedstawić 3 wielokąty naraz lub wszystkie 6, w zależności od zainteresowania dziecka.

wielokaty-10

Prezentacja

Pięciokąt – figura ta  ma pięć boków (od łacińskiego słowa Pentagon)

Sześciokąt figura ta  ma sześć boków (od łacińskiego słowa Hexagon)

Siedmiokąt – figura ta  ma siedem boków (od łacińskiego słowa Heptagon)

Ośmiokąt – figura ta  ma osiem boków (od łacińskiego słowa Octagon)

Dziewięciokąt – figura ta  ma dziewięć boków (od łacińskiego słowa Nonagon)

Dziesięciokąt – figura ta  ma dziesięć boków (od łacińskiego słowa Decagon)

Oprócz śledzenia na papierze i znakowania, wielokąty mogą być odtworzone z patyków geometrycznych, z koralików z pudełka perełek matematycznych lub z kolorowych łańcuchów. Znajdujemy łańcuch koralików, który pasuje do boku wielokąta. Wielokąty wpisują się w koło z szuflady kół.

wielokaty-1

Szuflada kół

Szuflada kół składa się z 6 kół, które zwiększają swoją średnicę od 5 cm do 10 cm. Ułożone są wzrastająco jest od najmniejszego do największego.

Można zrobić etykiety z nazwą figury. Dziecko może prześledzić kształt z palcami, a następnie przerysować jego kształt na papierze na papierze i napisać jego nazwę.

Dzieci będą się uczyć specyficznej terminologii części okręgu w późniejszym czasie, na razie  kładziemy nacisk na
kształt figury.

Prezentacja

Podaj definicję koła. Koła mogą być wpisane w siebie od najmniejszego do największego lub odwrotnie, utrzymując punkt w tym samym miejscu.

krzywoliniowe-1

Szuflada figur krzywoliniowych

Szuflada ta składa się z 4 zakrzywionych figur, reprezentujących wariację kwadratu i okręgu (czterolistna koniczyna ), okręgu (elipsa i owal) i trójkąta z kołem (krzywoliniowy trójkąt). Plus jeszcze deltoid i szewron. Dla wszystkich figur dobrze mieć etykietę z nazwą do dopasowania. Dziecko może prześledzić kształt z palcami, a następnie obrysować na papierze i podpisać figurę.

krzywoliniowe-2

Prezentacja 

Quatrefoil czyli czterolistna koniczyna .” Quatre” pochodzi od starofrancuskiego co oznacza cztery i „foil ” czyli  liść.
Kształt uzyskujemy nakładając na kwadrat cztery koła wokół każdego boku. Maria Montessori nazywała to  „first flower”.

Dziecko może samo narysować figurę.

Elipsa przypomina nam swoim kształtem spłaszczone koło. Jeśli wstawisz elipsę wewnątrz ramki koła widać, że
czegoś brakuje. Ten kształt jest zbliżony do ścieżki, którą Ziemia porusza się wokół Słońca.

krzywoliniowe-3

Krzywoliniowy trójkąt: z łaciny curvus, czyli „zakrzywiony”. Jego boki są zakrzywione z każdej strony. Znany jest również jako trójkąt Reulauxa od nazwiska człowieka, który odkrył właściwości tego kształtu; narzędzie  z takim kształtem wierci  kwadratowe dziury. Możecie zobaczyć tu tą ciekawostkę i tu

trojkat-krzywoliniowy

Owal to figura oparta o kształt jajka, z łacińskiego ovum to jajko.

Ta prezentacja to tylko skrót tego co możemy zrobić. Lekcje rozszerzamy według potrzeb dziecka.

Skomentuj
Komoda Geometryczna MontessoriKomoda Geometryczna i karty z figurami geometrycznymi

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *