Ląd, woda, powietrze

Luty 14, 2018

Ląd, woda, powietrze

„Nasza planeta Ziemia zbudowana jest z lądu, powietrza i wody. Ludzie, zwierzęta czy pojazdy poruszają się nad ziemią, na ziemi, pod ziemią. Mamy różne rodzaje transportu które pomagają nam podróżować po lądzie, w powietrzu i na wodzie”

Prezentacja : Ląd, woda, powietrze

Co potrzebujemy ?

Tacę która zawiera :

  • mały przezroczysty pojemnik z pokrywką i ziemią (reprezentuje nam ląd)
  • mały przezroczysty pojemnik z pokrywką w którym jest powietrze
  • mały przezroczysty pojemnik z pokrywką w którym mamy wodę

Co przygotowujemy?

Weź tacę i podziel ją na trzy części, możesz wykorzystać do tego taśmę malarską. Zrób etykiety na pojemniki używając taśmy malarskiej – naklej podpisy na poszczególnych pojemnikach. Dodatkowo robimy etykiety na karteczkach z takimi samymi podpisami (ląd, woda, powietrze). Taca gotowa do prezentacji.

Przezentacja

Zaproś dzieci do prezentacji. Usiądź z nimi na podłodze i umieść tacę z pojemnikami bezpośrednio przed sobą. Powiedz, że nasza Ziemia składa się z lądu, powietrza i wody.

Weź pierwszy pojemnik z tacy np. z wodą i przeczytaj : „woda”. „Ten pojemnik zawiera próbkę wody” Wskaż na napis na pojemniku i przeczytaj  „woda”. W tym momencie  przytrzymaj pojemnik i poświęć chwilę uwagi, aby go obejrzeć. Podaj pojemnik dziecku, jak wróci z powrotem do ciebie postaw go poniżej tacy z lewej strony. Połóż pod pojemnikiem etykietę z napisem „woda” i przeczytaj ponownie. „Ten pojemnik zawiera próbkę wody.”

Tak samo postępujemy z kolejnymi pojemnikami. Jeden z pojemników zawiera ziemię, więc możemy wytłumaczyć dzieciom, że ta próbka ziemi stanowi część naszego lądu.

Powiedz: „Dziś dowiedzieliśmy się, że żyjemy na ziemi która składa się z lądu, powietrza i wody.”

Po tej prezentacji możesz wyjść z dziećmi na zewnątrz i szukać elementów wody, lądu i powietrza.

Wiek prezentacji : 3 lata i więcej

Prezentacja 2 : Karty ze zdjęciem – ląd, powietrze, woda

Co potrzebujemy?

Kosz/taca zawierająca:

  • (6-8) zdjęcia reprezentujące ląd, powietrze i wodę
  • etykiety (patrz przygotowanie poniżej)
  • opcjonalnie pojemniki  z wodą, ziemią i powietrzem z poprzedniej prezentacji
  • dywanik

Co przygotowujemy?

Musimy wykonać 3 oddzielne etykiety (jedna dla lądu, jedna dla powietrza i jedna dla wody) i umieszczamy je w koszyku. Wykonaj karty ze zdjęciami z elementami lądu, powietrza i wody. Dla najmłodszych dzieci można oznakować karty odpowiednio z tyłu tak, aby zawierały nazwy danych sekcji. Umieść zdjęcia i etykiety w koszu.

Prezentacja:

Usiądź z dziećmi na podłodze i umieść tacę ze zdjęciami na dywaniku. Powiedz, że dowiedzieliśmy się ostatnio, iż Ziemia składa się z lądu, powietrza i wody. Weź pojemniki z tacy i rozstaw je w pewnych odstępach od siebie.

Podnieś etykietę „woda” z kosza i umieść ją na dywaniku przed sobą pod pojemnikiem z wodą. Wskaż etykietę na dywanie i przeczytaj, „woda”. Powiedz ze na tej tacy mamy zdjęcia przedstawiające wodę na naszej Ziemi.

To samo zrób z kolejnymi etykietami.

Wyjmij zdjęcie z koszyka i umieścić je pod pierwszą etykietą po lewej stronie. Jeśli jest to zdjęcie wody, to powiedz: „Tak, to jest zdjęcie wody, która znajduje się na naszej Ziemi.” Umieść kartę bezpośrednio pod etykietą.

Jeśli nie jest to zdjęcie wody, powiedz : „To nie jest zdjęcie wody.”

Przenieś obraz do następnej etykiety na prawo i powiedzieć: „Czy to jest zdjęcie lądu?” Jeśli jest to zdjęcie lądu, powiedz: „Tak, to zdjęcie lądu” Umieść obrazek bezpośrednio pod etykietą.

Jeśli to nie jest zdjęcie lądu , powiedz : „To nie jest zdjęcie lądu.” Przenieś obrazek do ostatniej etykiety i powiedz: „Czy to jest zdjęcie powietrza?” Ponieważ powinno to być zdjęcie powietrza, powiedz: „Tak, to jest zdjęcie powietrza .” Umieść obrazek bezpośrednio pod etykietą.

Gdy wszystkie zdjęcia zostaną umieszczone pod odpowiednim etykietami wskaż na pierwszą etykietę i przeczytaj ponownie : woda, 

Wskaż na drugą etykietę i powiedz: ląd

Powtórz to samo z trzecią etykietą.

Zbierz podpisy, od lewej do prawej i umieść je w koszu. Zbierz zdjęcia, od lewej do prawej, od góry do dołu i umieść je w koszu. Na koniec powiedz: „Dziś już wiemy, że Ziemia na której żyjemy składa się z lądu, powietrza i wody.” Zachęć podopiecznych, by teraz one rozłożyły karty. Podczas twojej prezentacji dzieci mogą chcieć same dokończyć rozkładanie pozostałych zdjęć – oczywiście pozwalamy.

Możemy wymieniać zdjęcia co jakiś czas. Wykonać takie etykiety, które zawierają zdjęcia, aby ułatwić pracę małemu dziecku.

Prezentacja 3 rozszerzenie : Transport lądowy, powietrzny, wodny

W tej prezentacji zapoznajemy dzieci jak przemieszczają się ludzie, jak przewożone są przedmioty (towary).

Co potrzebujemy?

  • koszyk lub pudełko z figurkami pojazdów lądowych, morskich i powietrznych
  • mata która przedstawia wodę, ląd i powietrze ( maty są dostępne u mnie )
  • zdjęcia elementów nieba, ziemi i powietrza dla małych dzieci

Do pracy z małymi dziećmi wystarczą nam 2-3 figurki, dla starszych dzieci możemy przygotować więcej.

Prezentacja 

Usiądź z dzieckiem na podłodze i umieść koszyk z figurkami transportu. „Ludzie i inne żywe organizmy mogą poruszać się po naszej planecie z wykorzystaniem różnych środków transportu”.

Weź matę z tacy i rozłóż ją  bezpośrednio przed sobą. Wskaż na koszyk -„Są to zdjęcia miejsc na naszej Ziemi. „Oto niebo” (wskaż na niebo), które składa się z powietrza. Oto ląd (wskaz na ziemię) i tu jest woda (wskaż na wodę). Nasza planeta Ziemia jest zbudowana z lądu, powietrza i wody. ”

Weź pierwszy obiekt z koszyczka z tacy i powiedz: „To jest helikopter.” Biorąc przedmiot, przytrzymaj go nad miejscem, w którym jest powietrze (niebo) i zapytaj: „Czy ten helikopter zapewnia transport w powietrzu?” Jeśli obiekt zapewnia transport w powietrzu powiedz: „Tak, ten helikopter zapewnia transport w powietrzu.” Umieść obiekt bezpośrednio na górnej części maty w miejscu  powietrza (nieba).

Jeśli nie jest to obiekt, który zapewnia transport w powietrzu, to powiedz: „To nie jest obiekt, który zapewnia transport w powietrzu.” Przesuń obiekt i przytrzymaj go nad miejscem, gdzie jest ląd i zapytaj: „Czy ten (nazwa obiektu) zapewnia transport na lądzie?” Jeśli obiekt nie zapewnia transportu na lądzie, powiedzieć: „Nie, ten (nazwa obiektu) nie zapewnia transportu na lądzie.” Dalej postępuj analogicznie.

Kontynuuj wcześniejsze kroki, aż wszystkie przedmioty z koszyka zostaną dopasowane do odpowiednich miejsc.

„Już wiemy, że ludzie i inne istoty, rzeczy mogą poruszać się wokół naszej planety Ziemi za pomocą tych różnych środków transportu.”

Możesz mieć dwie maty, aby móc je zmieniać, wykorzystuj inne figurki.

Prezentacja dla 3 latka i więcej.

Prezentacja 4 rozszerzenie : Zwierzęta

W tej prezentacji zastępujemy transport zwierzętami.

Co potrzebujemy?

  • koszyk lub pudełko z figurkami zwierząt
  • mata która przedstawia wodę, ląd i powietrze ( mata dostępna u mnie )
  • zdjęcia elementów wody, ziemi i powietrza np. niebo

Do pracy z małymi dziećmi wystarczą nam 2-3 figurki, dla starszych dzieci możemy przygotować więcej.

Prezentacja 

Prezentacja wygląda tak jak wcześniej prezentacja z transportem.

Prezentacja 5 : Karty – transport lądowy, powietrzny, wodny

Rozszerzeniem prezentacji 3 z figurkami z transportem mogą być karty.

Co potrzebujemy?

  • karty z pojazdami lądowymi, morskimi i powietrznymi
  • mata która przedstawia wodę, ląd i powietrze ( mata do zakupienia u mnie )
  • zdjęcia elementów nieba, ziemi i powietrza dla małych dzieci

Po 6 do 8 karty z każdego rodzaju transportu.

Cała prezentacja wygląda tak jak przy wcześniejszych aktywnościach, z tym, że zamiast figurek mamy karty do rozłożenia. W taki sposób urozmaicamy pracę dziecka z tym materiałem.

Prezentacja 6 : Karty – zwierzęta

Rozszerzenie prezentacji 4 z figurkami zwierząt

Co potrzebujemy?

  • karty ze zwierzętami, które poruszają się w wodzie, na lądzie i w powietrzu
  • mata która przedstawia wodę, ląd i powietrze ( mata do zakupienia u mnie )
  • zdjęcia elementów nieba, ziemi i powietrza dla małych dzieci

Po 6 do 8 karty z każdego rodzaju zwierząt.

I tu ponownie prezentacja wygląda tak samo jak ta z kartami transportu.

Przy okazji tych wszystkich aktywności, możemy poszerzać słownictwo dzieci i jeśli jest taka potrzeba  przeprowadzić lekcje trójstopniową

Na temat lekcji trójstopniowej pisałam tu

Ląd, woda, powietrze

Wszystkie maty, które używamy do naszych prezentacji są u mnie dostępne. Gdyby któraś z mat Państwa zainteresował zapraszam do kontaktu na adres anetta-art@wp.pl

Skomentuj
Księżyc i podróże kosmiczne
Wszystkie komentarze (2)
  • Małgorzata
    Luty 16, 2018 o 17:22

    Cudownie przygotowana lekcja. Zacznę czesciej zaglądać. Do tej pory siegalam do niemieckojęzycznych stron dot. Montessori

    Reply
    • anettaart
      @Małgorzata
      Luty 21, 2018 o 19:49

      Dziękuje :). Ja na początku zanim ukończyłam warsztaty, kursy Montessori korzystałam często z anglojęzycznych blogów. W tej chwili również śledzę obcojęzyczne strony, jest tam wiele […] Read MoreDziękuje :). Ja na początku zanim ukończyłam warsztaty, kursy Montessori korzystałam często z anglojęzycznych blogów. W tej chwili również śledzę obcojęzyczne strony, jest tam wiele inspiracji do różnych rozszerzeń dotyczących wielu aktywności. Read Less

      Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *