Ląd, woda, powietrze

14 lutego, 2018

Ląd, woda, powietrze

„Nasza planeta Ziemia zbudowana jest z lądu, powietrza i wody. Ludzie, zwierzęta czy pojazdy poruszają się nad ziemią, na ziemi, pod ziemią. Mamy różne rodzaje transportu które pomagają nam podróżować po lądzie, w powietrzu i na wodzie”

Prezentacja : Ląd, woda, powietrze

Co potrzebujemy ?

Tacę która zawiera :

  • mały przezroczysty pojemnik z pokrywką i ziemią (reprezentuje nam ląd)
  • mały przezroczysty pojemnik z pokrywką w którym jest powietrze
  • mały przezroczysty pojemnik z pokrywką w którym mamy wodę

Co przygotowujemy?

Weź tacę i podziel ją na trzy części, możesz wykorzystać do tego taśmę malarską. Zrób etykiety na pojemniki używając taśmy malarskiej – naklej podpisy na poszczególnych pojemnikach. Dodatkowo robimy etykiety na karteczkach z takimi samymi podpisami (ląd, woda, powietrze). Taca gotowa do prezentacji.

Przezentacja

Zaproś dzieci do prezentacji. Usiądź z nimi na podłodze i umieść tacę z pojemnikami bezpośrednio przed sobą. Powiedz, że nasza Ziemia składa się z lądu, powietrza i wody.

Weź pierwszy pojemnik z tacy np. z wodą i przeczytaj : „woda”. „Ten pojemnik zawiera próbkę wody” Wskaż na napis na pojemniku i przeczytaj  „woda”. W tym momencie  przytrzymaj pojemnik i poświęć chwilę uwagi, aby go obejrzeć. Podaj pojemnik dziecku, jak wróci z powrotem do ciebie postaw go poniżej tacy z lewej strony. Połóż pod pojemnikiem etykietę z napisem „woda” i przeczytaj ponownie. „Ten pojemnik zawiera próbkę wody.”

Tak samo postępujemy z kolejnymi pojemnikami. Jeden z pojemników zawiera ziemię, więc możemy wytłumaczyć dzieciom, że ta próbka ziemi stanowi część naszego lądu.

Powiedz: „Dziś dowiedzieliśmy się, że żyjemy na ziemi która składa się z lądu, powietrza i wody.”

Po tej prezentacji możesz wyjść z dziećmi na zewnątrz i szukać elementów wody, lądu i powietrza.

Wiek prezentacji : 3 lata i więcej

Prezentacja 2 : Karty ze zdjęciem – ląd, powietrze, woda

Co potrzebujemy?

Kosz/taca zawierająca:

  • (6-8) zdjęcia reprezentujące ląd, powietrze i wodę
  • etykiety (patrz przygotowanie poniżej)
  • opcjonalnie pojemniki  z wodą, ziemią i powietrzem z poprzedniej prezentacji
  • dywanik

Co przygotowujemy?

Musimy wykonać 3 oddzielne etykiety (jedna dla lądu, jedna dla powietrza i jedna dla wody) i umieszczamy je w koszyku. Wykonaj karty ze zdjęciami z elementami lądu, powietrza i wody. Dla najmłodszych dzieci można oznakować karty odpowiednio z tyłu tak, aby zawierały nazwy danych sekcji. Umieść zdjęcia i etykiety w koszu.

Prezentacja:

Usiądź z dziećmi na podłodze i umieść tacę ze zdjęciami na dywaniku. Powiedz, że dowiedzieliśmy się ostatnio, iż Ziemia składa się z lądu, powietrza i wody. Weź pojemniki z tacy i rozstaw je w pewnych odstępach od siebie.

Podnieś etykietę „woda” z kosza i umieść ją na dywaniku przed sobą pod pojemnikiem z wodą. Wskaż etykietę na dywanie i przeczytaj, „woda”. Powiedz ze na tej tacy mamy zdjęcia przedstawiające wodę na naszej Ziemi.

To samo zrób z kolejnymi etykietami.

Wyjmij zdjęcie z koszyka i umieścić je pod pierwszą etykietą po lewej stronie. Jeśli jest to zdjęcie wody, to powiedz: „Tak, to jest zdjęcie wody, która znajduje się na naszej Ziemi.” Umieść kartę bezpośrednio pod etykietą.

Jeśli nie jest to zdjęcie wody, powiedz : „To nie jest zdjęcie wody.”

Przenieś obraz do następnej etykiety na prawo i powiedzieć: „Czy to jest zdjęcie lądu?” Jeśli jest to zdjęcie lądu, powiedz: „Tak, to zdjęcie lądu” Umieść obrazek bezpośrednio pod etykietą.

Jeśli to nie jest zdjęcie lądu , powiedz : „To nie jest zdjęcie lądu.” Przenieś obrazek do ostatniej etykiety i powiedz: „Czy to jest zdjęcie powietrza?” Ponieważ powinno to być zdjęcie powietrza, powiedz: „Tak, to jest zdjęcie powietrza .” Umieść obrazek bezpośrednio pod etykietą.

Gdy wszystkie zdjęcia zostaną umieszczone pod odpowiednim etykietami wskaż na pierwszą etykietę i przeczytaj ponownie : woda, 

Wskaż na drugą etykietę i powiedz: ląd

Powtórz to samo z trzecią etykietą.

Zbierz podpisy, od lewej do prawej i umieść je w koszu. Zbierz zdjęcia, od lewej do prawej, od góry do dołu i umieść je w koszu. Na koniec powiedz: „Dziś już wiemy, że Ziemia na której żyjemy składa się z lądu, powietrza i wody.” Zachęć podopiecznych, by teraz one rozłożyły karty. Podczas twojej prezentacji dzieci mogą chcieć same dokończyć rozkładanie pozostałych zdjęć – oczywiście pozwalamy.

Możemy wymieniać zdjęcia co jakiś czas. Wykonać takie etykiety, które zawierają zdjęcia, aby ułatwić pracę małemu dziecku.

Prezentacja 3 rozszerzenie : Transport lądowy, powietrzny, wodny

W tej prezentacji zapoznajemy dzieci jak przemieszczają się ludzie, jak przewożone są przedmioty (towary).

Co potrzebujemy?

  • koszyk lub pudełko z figurkami pojazdów lądowych, morskich i powietrznych
  • mata która przedstawia wodę, ląd i powietrze ( maty są dostępne u mnie )
  • zdjęcia elementów nieba, ziemi i powietrza dla małych dzieci

Do pracy z małymi dziećmi wystarczą nam 2-3 figurki, dla starszych dzieci możemy przygotować więcej.

Prezentacja 

Usiądź z dzieckiem na podłodze i umieść koszyk z figurkami transportu. „Ludzie i inne żywe organizmy mogą poruszać się po naszej planecie z wykorzystaniem różnych środków transportu”.

Weź matę z tacy i rozłóż ją  bezpośrednio przed sobą. Wskaż na koszyk -„Są to zdjęcia miejsc na naszej Ziemi. „Oto niebo” (wskaż na niebo), które składa się z powietrza. Oto ląd (wskaz na ziemię) i tu jest woda (wskaż na wodę). Nasza planeta Ziemia jest zbudowana z lądu, powietrza i wody. ”

Weź pierwszy obiekt z koszyczka z tacy i powiedz: „To jest helikopter.” Biorąc przedmiot, przytrzymaj go nad miejscem, w którym jest powietrze (niebo) i zapytaj: „Czy ten helikopter zapewnia transport w powietrzu?” Jeśli obiekt zapewnia transport w powietrzu powiedz: „Tak, ten helikopter zapewnia transport w powietrzu.” Umieść obiekt bezpośrednio na górnej części maty w miejscu  powietrza (nieba).

Jeśli nie jest to obiekt, który zapewnia transport w powietrzu, to powiedz: „To nie jest obiekt, który zapewnia transport w powietrzu.” Przesuń obiekt i przytrzymaj go nad miejscem, gdzie jest ląd i zapytaj: „Czy ten (nazwa obiektu) zapewnia transport na lądzie?” Jeśli obiekt nie zapewnia transportu na lądzie, powiedzieć: „Nie, ten (nazwa obiektu) nie zapewnia transportu na lądzie.” Dalej postępuj analogicznie.

Kontynuuj wcześniejsze kroki, aż wszystkie przedmioty z koszyka zostaną dopasowane do odpowiednich miejsc.

„Już wiemy, że ludzie i inne istoty, rzeczy mogą poruszać się wokół naszej planety Ziemi za pomocą tych różnych środków transportu.”

Możesz mieć dwie maty, aby móc je zmieniać, wykorzystuj inne figurki.

Prezentacja dla 3 latka i więcej.

Prezentacja 4 rozszerzenie : Zwierzęta

W tej prezentacji zastępujemy transport zwierzętami.

Co potrzebujemy?

  • koszyk lub pudełko z figurkami zwierząt
  • mata która przedstawia wodę, ląd i powietrze ( mata dostępna u mnie )
  • zdjęcia elementów wody, ziemi i powietrza np. niebo

Do pracy z małymi dziećmi wystarczą nam 2-3 figurki, dla starszych dzieci możemy przygotować więcej.

Prezentacja 

Prezentacja wygląda tak jak wcześniej prezentacja z transportem.

Prezentacja 5 : Karty – transport lądowy, powietrzny, wodny

Rozszerzeniem prezentacji 3 z figurkami z transportem mogą być karty.

Co potrzebujemy?

  • karty z pojazdami lądowymi, morskimi i powietrznymi
  • mata która przedstawia wodę, ląd i powietrze ( mata do zakupienia u mnie )
  • zdjęcia elementów nieba, ziemi i powietrza dla małych dzieci

Po 6 do 8 karty z każdego rodzaju transportu.

Cała prezentacja wygląda tak jak przy wcześniejszych aktywnościach, z tym, że zamiast figurek mamy karty do rozłożenia. W taki sposób urozmaicamy pracę dziecka z tym materiałem.

Prezentacja 6 : Karty – zwierzęta

Rozszerzenie prezentacji 4 z figurkami zwierząt

Co potrzebujemy?

  • karty ze zwierzętami, które poruszają się w wodzie, na lądzie i w powietrzu
  • mata która przedstawia wodę, ląd i powietrze ( mata do zakupienia u mnie )
  • zdjęcia elementów nieba, ziemi i powietrza dla małych dzieci

Po 6 do 8 karty z każdego rodzaju zwierząt.

I tu ponownie prezentacja wygląda tak samo jak ta z kartami transportu.

Przy okazji tych wszystkich aktywności, możemy poszerzać słownictwo dzieci i jeśli jest taka potrzeba  przeprowadzić lekcje trójstopniową

Na temat lekcji trójstopniowej pisałam tu

Ląd, woda, powietrze

Wszystkie maty, które używamy do naszych prezentacji są u mnie dostępne. Gdyby któraś z mat Państwa zainteresował zapraszam do kontaktu na adres anetta-art@wp.pl

Skomentuj
Księżyc i podróże kosmiczneSzorstki globus i kolorowy globus
Wszystkie komentarze (4)
  • Małgorzata
    16 lutego, 2018 o 17:22

    Cudownie przygotowana lekcja. Zacznę czesciej zaglądać. Do tej pory siegalam do niemieckojęzycznych stron dot. Montessori

    Reply
    • anettaart
      @Małgorzata
      21 lutego, 2018 o 19:49

      Dziękuje :). Ja na początku zanim ukończyłam warsztaty, kursy Montessori korzystałam często z anglojęzycznych blogów. W tej chwili również śledzę obcojęzyczne strony, jest tam wiele […] Read MoreDziękuje :). Ja na początku zanim ukończyłam warsztaty, kursy Montessori korzystałam często z anglojęzycznych blogów. W tej chwili również śledzę obcojęzyczne strony, jest tam wiele inspiracji do różnych rozszerzeń dotyczących wielu aktywności. Read Less

      Reply
  • Renta
    07 czerwca, 2018 o 23:25

    Kochani od dawna szukalam takiej strony bardzo aleto bardzo wam dziekuje

    Reply
    • anettaart
      @Renta
      13 czerwca, 2018 o 16:35

      Proszę bardzo :). Strona powstała własnie dlatego, że ja też poszukiwałam czegoś takiego... i nie znalazłam. Dla tego sama zaczęłam się uczyć i chciałam […] Read MoreProszę bardzo :). Strona powstała własnie dlatego, że ja też poszukiwałam czegoś takiego... i nie znalazłam. Dla tego sama zaczęłam się uczyć i chciałam się tym podzielić na tyle na ile czas mi pozwala, a ostatnio mam go mało, stąd też nie wiele nowych postów. Mam nadzieję, że niedługo nadrobię trochę :)... Read Less

      Reply

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *