Łańcuch setki

08 sierpnia, 2016

Łańcuch setki

Łańcuch setki pomaga uświadomić dzieciom ,iż taką samą wielkość można przedstawić w różny sposób. Ćwiczenia z wykorzystaniem łańcucha setki pozwalają rozwijać umiejętności liczenia do 100. Służą również pogłębianiu pojęcia liczby w aspekcie mnogościowym i porządkowym . Umożliwiają zapoznanie z liczeniem wielokrotnościami dziesiątki, z wykorzystaniem znanych terminów : dziesięć , dwadzieścia , trzydzieści itd. Przygotowują do mnożenia oraz potęgowania. Łańcuch setki wprowadzany jest około 5 roku życia.

Materiał:

  • Łańcuch setki zbudowany jest  dziesięciu pręcików „dziesiątek” (dziesięć koralików na jednym pręciku) połączonych ze sobą ( kwadrat setki do tej prezentacji zapożyczamy ze złotego materiału, więcej tu DIY, lub tu złoty materiał Bank )
  • Trzy rodzaje strzałek z liczbami:

– 1 do 9 to wąskie ,zielone strzałki

– (opcjonalnie  nieco szersze ,zielone strzałki od 11 do 19, ja zrobiłam sam, na zdjęciu poniżej )

– 10 do 90 szersze , niebieskie strzałki

– jedna szersza od pozostałych ,czerwona z nadrukowaną liczbą 100

Strzałki przechowywane są w przeźroczystym , zamykanym pudełku.

Strzałki do łańcucha setki można zrobić samemu , pobrając je stąd ,wystarczy wydrukować ,zalaminować i gotowe,wyglądają  tak:

(są tam też strzałki do łańcucha tysiąc, które użyjemy w prezentacji z łańcuchem tysiąc,więc warto zrobić wszystkie razem) Tu mamy strzałki do krótkich łańcuchów. Kolejne strzałki tu na tej stronie.

  • Dywanik lub mata

Prezentacja

Prezentację możemy zrobić na stoliku lub podłodze, rozkładając dywanik ,my użyliśmy dywanika z filcu, materiał nam się wówczas nie ślizgał, strzałki się nie przesuwają. Do tej prezentacji jak już wspomniałam wcześniej ,oprócz łańcucha setki i strzałek potrzebny będzie kwadrat setki zapożyczony ze „złotego materiału”

Poproś dziecko aby przyniosło łańcuch na dywan (każda ręka trzyma za jego koniec) .Umieśćcie łańcuch rozciągnięty w pionie na dywanie.Poproś dziecko aby przyniosło kwadrat setki i położyło go nad łańcuchem setki. Pudełko ze strzałkami połóż po prawej stronie kwadratu setki.

 

Wskazując na kwadrat setki ,pytamy „Co to jest ?”. Następnie pokaż dziecku (w zwolnionym tempie), jak przesuwać łańcuch z dziesięciu pręcików , tak aby utworzyć kwadrat setki.

Porównujemy ze sobą obydwa kwadraty , kładąc kwadrat setki na kwadrat łańcucha wykonanego z łańcucha setki. Możesz też poprosić aby dziecko porównało obydwa kwadraty.

Odłóż  kwadrat setki z powrotem na dywanie nad utworzoną setką i powiedz wskazując na nią:  „To jest sto”, wskazać na kwadrat setki wykonany z łańcucha dziesięciu dziesiątek i powiedzieć: „To też jest sto”.

łańcuch setki

Chwytając za końce łańcucha ,rozciągnij go na całą długość ,wyjaśniając jednocześnie ,że jest to tak samo ,jakby kwadrat podzielić na dziesięć dziesiątek.

Weź pudełko ze strzałkami ,połóż po prawej stronie na dywanie i zacznij przeliczać koraliki łańcucha najpierw pierwszej dziesiątki i oznacz je kolejno zielonymi wąskimi strzałkami z liczbami od 1 do 9 oraz dziesiątą perłę w łańcuchu strzałką niebieską z liczbą 10 (po 10 koraliku odliczamy do 20 ,ja zrobiłam strzałki ciemne zielone od 11 do 19, można użyć jeśli dziecko widzimy ,że dziecko tego potrzebuje, zdjęcie nr 3 ) ,

następnie drugiej dziesiątki i dalszych , kładąc niebieskie strzałki po każdej dziesiątce oraz na końcu łańcucha strzałkę czerwoną z liczbą 100.

Rozszerzenia

  1. Wskaż na jakiś koralik i zapytaj „Który to koralik ? „.
  2. Poproś dziecko aby wskazało np. 73 koralik, 24 itd.
  3. Wskaż palcem na dowolnie wybrany koralik i poproś aby dziecko głośno policzyło wszystkie koraliki od „1” do wskazanego koralika.
  4. Wymieszaj strzałki i poproś dziecko ,aby skorygowało błędy.
  5. Możemy liczyć dziesiątkami wstecz lub przeliczać od 100 do 1.
  6. Dziecko może tworzyć własne zestaw strzałek i je umieszczać pod koralikami.

Łańcuch setki

Źródła m.in.

  • Gabriela Badura-Strzelczyk, Pomóż mi policzyć samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od lat trzech do klasy trzeciej, Wydawnictwo Nowik, 2008
  • Sabina Guz, Edukacja w systemie Marii Montessori, Tom 1, Wydawnictwo UMCS, 2015

 

Skomentuj
Widok z lotu ptaka – złote perłyUkład Słoneczny w plenerze

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *