Łańcuch Tysiąca Montessori

28 grudnia, 2016

Łańcuch Tysiąca Montessori

Łańcuch tysiąca pozwala skonkretyzować liczbę 1000, ukazać zależności między jednościami, dziesiątkami, setkami i tysiącami, abstrahować pojęcie tysiąca poprzez różne układanie łańcucha (rozciągnięty na całą długość, ułożony w dziesięć pasm składających się z dziesięciu dziesiątek, ułożony w dziesięć kwadratów , które z kolei pozwalają utworzyć jeden sześcian) oraz przez porównywanie go z sześcianem (10³) i łańcuchem setki. Ćwiczenie z wykorzystaniem łańcucha tysiąca rozwija umiejętność liczenia do tysiąca, liczenia pełnymi dziesiątkami oraz setkami, przygotowują też do mnożenia i potęgowania liczb ( obliczania kwadratów i sześcianów liczb ). Łańcuch tysiąca wprowadza się około 6 roku życia.

Łańcuch Tysiąca Montessori

Materiał:

  • łańcuch tysiąca zbudowany jest z 10 łańcuchów setki (100 dziesiątek) połączonych w długi łańcuch
  • pojemnik ze strzałkami w 3 kolorach i o różnej szerokości z wydrukowanymi na nich liczbami :

-jedności od 1 do 9 – zielone najwęższe

-dziesiątek od 10 do 990 – niebieskie ,dwa razy szersze od strzałek jedności

-setek od 100 do 900 – czerwone ,trzy razy szersze od strzałek jedności

-tysiąca – zielona, cztery razy szersza od strzałek jedności.

  • 10 kwadratów
  • 1 sześcian
  • dywanik wystarczająco długi, aby zmieścił łańcuch 1000

lancuch-1000

Uwaga 

Jest to długa praca, dziecko może potrzebować kilku dni na jej ukończenie. Musimy tak zorganizować miejsce pracy, aby łańcuch mógł leżeć do momentu zakończenia przez dziecko całego procesu.

Tu znajdziecie strzałki do łańcucha tysiąca

Łańcuch tysiąca przechowywany jest razem z łańcuchem setki na specjalnym wieszaku z półeczką na pojemnik ze strzałkami

Łańcuch Tysiąca Montessori

Prezentacja :

Rozkładamy dywan, prosimy dziecko, aby przeniosło łańcucha na dywan, trzymając go za końce. Umieszczamy łańcuch na dywanie. Prosimy dziecko, aby przyniosło (10) kwadratów setek i umieszczamy je powyżej łańcucha. Prosimy dziecko, aby przyniosło jedną kostkę tysiąca. Umieszczamy kostkę z prawej strony setek. Stawiamy otwarte pudełko ze strzałkami po prawej stronie setek.

lancuch-1000-1

Rozłóż razem z dzieckiem łańcuch na podłodze w taki sam sposób jak wisi on na wieszaku. Wyrównaj łańcuch tak, aby każda dziesiątka leżała równo i blisko siebie tworząc dziesięć kwadratów dziesiątek. Dziecko może przeliczyć powstałe kwadraty oraz porównać je z kwadratami dziesiątek układając je obok ułożonego w kwadraty dziesiątek łańcucha 1000. Dziecko widzi wówczas, że łańcuch  tysiąca ma tyle samo koralików co dziesięć kwadratów dziesiątek.

Następnie układamy dziesięć kwadratów jeden na drugim i porównujemy z sześcianem, który składa się z 1000 koralików. Dzięki temu dziecko stwierdza, że kostka 1000  ma tyle samo koralików co łańcuch tysiąca.

Łańcuch tysiąca możemy układać w kwadraty dziesiątek tworząc je z kolejnych odcinków łańcucha, pokazując dziecku (w zwolnionym tempie), jak przesuwać łańcuch z dziesięciu pręcików tak, aby utworzyć  kwadraty setek.

Na koniec rozciągamy  łańcuch tysiąca na całą długość.

lancuch-1000-d

Ponieważ łańcuch jest długi trudno było nam w domu znaleźć takie miejsce, gdzie rozciągnięty łańcuch mógł pozostać na dłużej i nie przeszkadzał domownikom i samemu pracującemu z nim. Utworzyliśmy zatem labirynt z łańcucha.

lancuch-1000-f

Dziecko może samo rozłożyć łańcuch lub jeśli poprosi o pomoc, pomagamy.

Teraz z pudełka bierzemy strzałki  od 1 do 9 ( zielone jasne ) i umieszczamy je na macie z prawej strony łańcucha. Rozpoczynamy liczenie koralików kładąc strzałki od góry przy pierwszych 9 perłach. Przed rozpoczęciem liczenia i umieszczania strzałek można najpierw wspólnie z dzieckiem uporządkować strzałki według koloru, wielkości, a niekiedy według kolejności.

Weź teraz strzałki od 10-100 ( co dziesięć 10, 20, 30 itd. ) z  pudełka i umieść  z prawej strony łańcucha. Użyj niebieskich strzałek  umieszczając je na końcu pierwszej dziesiątki łańcucha.  Pokazać dziecku, że można liczyć każdą pojedynczą perłę (wskazując na małe zieloną strzałki ) lub można liczyć dziesiątkami ( wskazując na średnie niebieskie strzałki). Na końcu liczenia dziesiątkami umieścimy czerwoną strzałkę z liczbą 100.

Weź strzałki 110-200 z  pudełka i umieść je po prawej stronie łańcucha.

Gdy dojdziecie do 200, dziecko umieszcza czerwoną strzałkę na końcu łańcucha z dziesięciu perełek.

Dziecko kontynuuje w dalszym ciągu, aż dojdzie do tysiąca.

Na końcu możemy umieścić kostkę tysiąca. Natomiast przy każdej czerwonej strzałce podczas pracy możemy położyć kwadrat setki.

Pokaż dziecku, jak chodzić powoli wzdłuż łańcucha i liczyć od 10 do 1000, chodzić do tyłu i liczyć od 1000 do 10. Wskaż na różne pojedyncze perły i zapytaj o nazwy. Dziecko samo może robić strzałki i umieszczać je w odpowiednich miejscach. Porównywanie łańcuch 100 z łańcuchem 1000.

Odnosimy wszystko na miejsce. Zapraszamy teraz dziecko do pracy.

Tuz znajdziecie prezentację z Łańcuchem Setki

Łańcuch Tysiąca Montessori

Skomentuj
Budowa nasiona bezbielmowego – puzzle, karty, eksperymentyGra w bank – Ilości

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *