Lekcja trójstopniowa

02 marca, 2016

Ci którzy zaczynają interesować się metodą Montessori już na początku spotykają się z pojęciem lekcji trójstopniowej.Celem lekcji trójstopniowej jest pomoc dziecku w opanowaniu nowych pojęć oraz w następnej kolejności „przeniesienie” nowo poznanych wyrazów z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej. Lekcja trójstopniowa pomaga wprowadzić nową lekcję i prowadzi dzieci  do zrozumienia i opanowania materiału.W obszarze języka lekcje trójstopniowe są używane do zwiększenia ,wzbogacania i poszerzania słownictwa dziecka. Ćwiczymy sposobu prezentacji lekcji trójstopniowej kilka razy aż poczujemy się swobodnie pokazując ją dziecku.

Pierwsza faza – nazewnictwo

Okres ten jest ogólnie dość krótki, ponieważ po prostu zakłada nadanie obiektowi nazwy.

  1.  Wskaz na pierwszy przedmiot np. pies i powiedz:  „To jest pies”.
  2. Powtórz kilka razy nazwę wyraźnie i powoli : “To jest pies. Czy  możesz powtórzyć pies ? Pies”.
  3. Tak samo przedstaw  drugi i trzeci obiekt (np. wąż i ptak)

Wszystkie przedmioty na tym etapie pokazujemy w izolacji czyli pojedynczo kładziemy przed dzieckiem.

Jest to znany fakt, że łatwiej zapamiętać przedmiot na początku i na końcu listy, a najtrudniej zapamiętać element w środku. Przy podejmowaniu decyzji, co umieścić jako 3 pojęcia , umieścić obiekt, który masz pewność, że dziecku jest najbardziej znany w środku, aby zwiększyć jego szanse na sukces. Pierwszy i ostatni przedmiot powinien być nieznanym, nowym  przedmiotem.

Drugi faza – Rozpoznawanie i kojarzenie

  1. Przeorganizuj  obiekty i poproś dziecko, aby pokazało konkretny przedmiot.
  2. Pokaż proszę jabłko
  3. Czy możesz umieścić  gruszkę w mojej ręce?
  4. Wskazując na miejscu na stole ,powiedz: Proszę umieścić tutaj śliwkę.
  5. Włóż jabłko do koszyka.
  6. Połóż śliwkę na stoliku.

Okres ten jest znacznie dłuższy niż pierwszy, rozszerza o manipulację i ruch przedmiotami. Ta manipulacja oraz ruchu zwiększa pamięć kinestetyczną i wzmacnia zapamiętywanie nazw przedmiotów. Istnieje wiele rozszerzeń drugiego okresu, które mogą być używane do utrzymania zainteresowania dziecka. Ruch uczyni lekcje bardziej atrakcyjną i pozwoli dziecku być bardziej zadowolonym z lekcji i bardziej kreatywnym.

Trzecia faza – Przywołanie z pamięci

  1. Umieść 1 przedmiot z powrotem przed dzieckiem
  2. Wskaż  i zapytaj : Co to jest ?
  3. Zabierz przedmiot i połóż kolejny, powtórz pytanie Co to jest ?
  4. Powtórz to samo z trzecim obiektem

Jest to okres „testu”. To jest istotny moment ponieważ po raz pierwszy dziecko zostanie poproszone o przypomnienie sobie i powiedzenie nazwy przedmiotu. Ważne jest, aby kontynuować do tego momentu tylko, gdy czujesz, że dziecko jest zadowolone. Jeśli dziecko nie jest w stanie przypomnieć sobie nazwy obiektów wystarczy jeszcze raz podać nazwy i  zakończyć lekcję tak aby dziecko nie czuło się, jakby mu się nie udało. Często jest tak, że maluch radzi sobie dobrze w pierwszej i drugiej fazie lekcji, ale nie daje sobie rady z trzecią fazą. Nigdy nie poprawiamy dziecka, być może nie jest to jeszcze ten moment i pomoc ta jest zbyt trudna lub powodem może być, że druga faza została zbyt mało razy powtórzona.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skomentuj
Prezentacja 3
Zdjęcia i prawdziwe rośliny
Historia w roślinach-Uprawa nasion

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *