Prezentacja 4
Mapowanie półki

06 lutego, 2016

Na naszą pierwsza lekcje kreślenia mapy będziemy potrzebować:

  • tacę
  • papier pakowy najlepiej biały lub duży arkusz kartki technicznej dopasowanej wymiarem do półki ,którą będziemy mapować (tyle kawałków papieru ile będzie dzieci )
  • ołówek/ołówki
  • mapa kontrolna półki
  • mały dywanik
  • przedmioty na półce, na początek wystarczą trzy

Tworzymy półkę ,którą będziemy mapować. Na początek najlepiej ,aby to była półka z trzema przedmiotami nie więcej ,zwłaszcza w przypadku najmłodszych pociech. W następnej kolejności przycinamy papier ,aby pasował do powierzchni mapowanej półki. Na półce może stać np. doniczka i dwie książki. Ja zrobiłam półkę z doniczka ,pudełkiem na karty liścia i puzzlami liścia to nasza półka botaniczna. Robimy również mapę kontrolną ,aby dziecko mogło sprawdzić poprawność wykonania swojego zadania. Jak ma wyglądać mapa kontrolna zobaczycie na zdjęciu poniżej.

A to nasza półka do mapowania

Usiądź z dzieckiem na podłodze.Przypomnij poprzednią lekcję na temat prymitywnych map i powiedz ,że dziś zrobicie mapę półki ,która znajduje się np w pokoju. ” Mapa naszej półki opowie nam historię o tym co znajduje się na naszej półce.” Zaprowadź dziecko do półki ,którą będziecie kreślić, niech ją zobaczy ,a następnie daj przygotowaną kartkę i ołówek.

Weź z półki przedmioty od lewej do prawej i umieść je  na dywanie ,macie lub innym wyznaczonym miejscu. Swój kawałek papieru weź i połóż na półce ,aby pokazać ,że ma on takie wymiary jak nasza półka. Odłóż go z powrotem na podłogę .Wymień wszystkie przedmioty ,które zdjęliśmy z półki. Weź pierwszy przedmiot od lewej strony (nasza doniczka z kwiatem ) i postaw ją na kartce papieru ,obrysowując doniczkę powiedz ,że robisz mapę tej półki. Gdy skończysz podaj nazwę obrysowanego przedmiotu i odłóż z powrotem na wyznaczone miejsce. Powtórz ten sam proces z każdym przedmiotem,a gdy skończysz powiedz: „To jest mapa naszej półki. Mapa naszej półki opowiada nam historię o tym co znajduje się na naszej półce.” Wskaż każdy kształt i powiedź : „Tu jest nasza roślina ,która znajduje się na półce. Tu jest nasze pudełko na półce , a tu puzzle na naszej półce. Nasza mapa półki opowiada nam historię. Mówi o roślinie ,pudełku i puzzlach.”

Teraz pozwól aby dziecko zrobiło to samo ,kreśląc swoja mapę.

Takich półek do mapowania możesz zrobić więcej np. 3 i ustawić zupełnie inne przedmioty. Możemy zrobić mapę stołu, mapę podkładki z talerzem i sztućcami itp.

Starszy syn zaczął mapować pokój (ale o tym jeszcze będę pisać) . Młodszy przy okazji przedmiotu w postaci puzzli zaczął je obrysowywać (kolejne niezłe ćwiczenie na koordynację ręka-oko czy przygotowanie do pisania). Później zaczął mapować wszystkie drzwi w domu, okna i meble . W domu było słychać krzyki radości i zadowolenia ze swojej pracy ,a co może być największą motywacją w przyszłości do działania i dalszego uczenia się ,jak nie uczucie zadowolenia ze swojego dzieła ? Nikt cię tak nie zmotywuje jak ty sam !!! Do dzieła :).

 

Skomentuj
Prezentacja 3
Wprowadzenie do tworzenia map-pierwsze prymitywne mapy
Rymy, rymowanki, wyliczanki. Cz I

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *