Prezentacja 4
Nazwy naukowe

11 marca, 2016

Wprowadzenie do nazw naukowych jako języka ,który świat wykorzystuje badając zwierzęta.

Potrzebujemy tacę lub koszyk a w nim zdjęcia :

  • słonecznik
  • czosnek zwyczajny
  • powój
  • etykiety z nazwami zwyczajowymi i naukowymi roślin ze zdjęć

1

Zaproś dziecko aby usiadło z tobą na podłodze,umieść koszyk przed sobą i powiedz ,ze masz coś specjalnego dla niego.

Zapytaj dziecko w jakim języku mówisz. Odpowiedz :” Tak mówię po polsku „. Powiedz ,że jest mnóstwo różnych języków na świecie.” Jeśli macie kogoś w rodzinie ,wśród znajomych kto mówi w innym języku ,zapytaj o to dziecko.

Zapytaj: „Czy wiesz ,że dziedzina nauki taka jak np. zoologia czy botanika mają swój specjalny język i wszyscy na świecie mówią tym samym językiem naukowym.”

Wyjaśnij dziecku ,że powodem tego iż mówimy tym samym językiem naukowym jest to ,że wówczas wszyscy na świecie możemy zrozumieć to o czym mówimy.

Powiedz: „Wszystkie rośliny mają dwie nazwy: nazwę zwyczajową i nazwę naukową. Dziś mam kilka zdjęć ,którymi się z tobą podzielę.

Weź jedno zdjęcie np. słonecznika,połóż na dywaniku i powiedz: „To jest zdjęcie rośliny.  Nazwa zwyczajowa tej rośliny to „słonecznik zwyczjny”, a nazwa naukowa to Helianthus annuus .Czyli możemy powiedzieć to jest „helianthus annuus”.

Weź zdjęcie czosnku ,połóż i powiedz: „To jest zdjęcie rośliny. Jej nazwa zwyczajowa  to „czosnek zwyczajny” ,a nazwa naukowa to  Allium sativum. Czyli możemy powiedzieć to jest „allium sativum”

Połóż ostatnie zdjecie i powiedz: „To jest zdjęcie rosliny . Nazwa zwyczajowa tej rosliny to „powój” a nazwa naukowa to Ipomoea tricolor. Czyli możemy powiedzieć to jest „ipomeoea tricolor”

Po zakończeniu zapytaj : „Czy zwyczajowe nazwy roślin łatwiej jest wypowiedzieć i zapamiętać? Powtórz :”Pamiętaj ,że wszystkie zwierzęta mają dwie nazwy – jedną zwyczajową drugą naukową.”

Skomentuj
Prezentacja 4
Nazwy naukowe
Prezentacja 5
Części drzewa -karty naukowe

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *