Odejmowanie na złotych perłach
Krótki wstęp na temat działań na złotych perłach ( dodawanie , odejmowanie, mnożenie, dzielenie ) znajdziecie w tym wpisie, więc nie będę tego powielać.
Odejmowanie statyczne
Potrzebny materiał :
- Zestaw złotych pereł : 45 jednostek, 45 dziesiątek, 45 setek, 9 tysięcy – zestaw można zrobić samemu ( tu pomysł jak to zrobić )
- Jeden zestaw dużych kart liczbowych
- Jeden zestawy małych kart liczbowych
- Mały pojemnik na jednostki
- Mała taca
- Dwa dywaniki podłogowe do rozłożenia małych i dużych kart liczbowych
- Mata kolorowa do wykonywania obliczeń , można ją zakupić tu u mnie
Prezentacja :
Operacje statyczne to takie działania, które nie wymagają wymiany jednej kategorii na drugą.
Zaczynamy od wygospodarowania miejsca w którym rozłożymy cały materiał. Rozłożyć dwa dywanik podłogowe, na jednym rozkładamy małe karty liczbowe, a na drugim duże karty liczbowe. Poproś o to dziecko.
Obok rozkładamy kolejny dywanik lub kolorową matę do obliczeń. Tworzymy czterocyfrową liczbę za pomocą dużych kart liczbowych, układając ją na tacy np. 5477. Następnie dziecko idzie do złotego materiału i pobiera odpowiednią ilość złotych pereł z każdej kategorii. Gdy pracujemy z dwójką dzieci jedno dziecko może być bankierem i wydawać złoty materiał w takiej ilości w jakiej poprosi o to drugie dziecko.
Umieszczamy małe karty z prawej strony maty. Zdejmujemy perły z tacy i kładziemy w odpowiedniej kolejności od lewej do prawej, od tysięcy do jednostek.
Umieszczamy na tacy drugą czterocyfrową liczbę wyrażoną za pomocą małych kart liczbowych np. 3142. I prosimy dziecko, aby odjęło tą ilość od odjemnika na dywaniku, zaczynając od jednostek. Umieszczamy małe karty z prawej strony maty.
Dziecko kontynuuje w ten sposób z dziesiątkami, setkami i tysiącami aż odejmie ilość, która jest określona za pomocą małych kart liczbowych. Przesuwamy ilości które nam pozostały na macie w jej dół , a następnie prosimy aby dziecko policzyło i podpisało małymi kartami liczbowymi.
Na koniec nakładamy na siebie małe karty i tworzymy liczbę, karty kładziemy z prawej strony maty pod odjemną i odjemnikiem. Powiedz dziecku, że właśnie zrobiliśmy odejmowanie. Podsumowując cały proces powiedz dziecku, że za na początku przyniosło 5477, za następnie od tej odjemnej odjęliśmy 3142 i gdy to zrobiliśmy okazało się , że zostało nam 2335 i jest to nasza różnica.
Można przygotować karty z zadaniami na odejmowanie. Na jednej stronie zapisujemy zadanie, które ma wykonać dziecko, a na drugiej stronie ma być odpowiedz. Jest to kontrola błędu. Dziecko bez naszego udziału, może samo sprawdzić czy wykonało zadanie poprawnie.
To moje karty Odejmowanie statyczne – karty
Odejmowanie dynamiczne
Materiał :
Taki sam materiał jak w przypadku odejmowania statycznego. Przechodzimy do niego, gdy dziecko już zrozumie proces odejmowania. Tym razem wymieniamy wyższą kategorię na niższą np. dziesiątki na jedności.
I znowu zaczynamy od wygospodarowania miejsca w którym rozłożymy cały materiał. Rozłożyć dwa dywanik podłogowe, na jednym rozkładamy małe karty liczbowe, a na drugim duże karty liczbowe. Poproś o to dziecko.
Obok rozkładamy kolejny dywanik lub kolorową matę do obliczeń. Tworzymy czterocyfrową liczbę za pomocą dużych kart liczbowych, układając ją na tacy np. 3456. Następnie dziecko idzie do złotego materiału i pobiera odpowiednią ilość złotych pereł z każdej kategorii. Gdy pracujemy z dwójką dzieci jedno dziecko może być bankierem i wydawać złoty materiał w takiej ilości w jakiej poprosi o to drugie dziecko.
Umieszczamy małe karty z prawej strony maty. Zdejmujemy perły z tacy i kładziemy w odpowiedniej kolejności od lewej do prawej, od tysięcy do jednostek.
Umieszczamy na tacy drugą czterocyfrową liczbę wyrażoną za pomocą małych kart liczbowych np. 2329. Umieszczamy małe karty z prawej strony maty. Zapytaj dziecko czy możemy zabrać 9 od 6. Dziecko zapewne odpowie, że nie. Zapytaj gdzie znajdzie więcej jednostek. Powinno odpowiedzieć, że w dziesiątkach. Teraz wymieniamy jedną dziesiątkę na dziesięć jedności.
Odejmujemy 9 jednostek od 16 jednostek. Kontynuujemy z dziesiątkami, setkami oraz tysiącami.
Pozostałe perły przenosimy na dół pod wstążkę i umieszczamy pod nimi małe karty : 1000, 100, 20, 7.
I prosimy dziecko, aby odjęło tą ilość od odjemnika na dywaniku, zaczynając od jednostek. Tworzymy dużą liczbę nakładając na siebie małe karty. Karty kładziemy z prawej strony maty pod odjemną i odjemnikiem.
Później wprowadzamy coraz to trudniejsze działania, gdzie następuje wymiana jedności i dziesiątek i następnie setki.
Karty mogą być podobnie jak przy statycznym dodawaniu.
Wszystkie komentarze (1)
Agnieszka
bardzo fajny pomysł, działający na wyobraźnię:)
Reply