Odejmowanie na złotych perłach

Luty 04, 2017
Odejmowanie na złotych perłach

Krótki wstęp na temat działań na złotych perłach ( dodawanie , odejmowanie, mnożenie, dzielenie ) znajdziecie w tym wpisie, więc nie będę tego powielać.

Odejmowanie statyczne

Potrzebny materiał :

  • Zestaw złotych pereł : 45 jednostek, 45 dziesiątek, 45 setek, 9 tysięcy – zestaw można zrobić samemu ( tu pomysł jak to zrobić )
  • Jeden zestaw dużych kart liczbowych ( darmowe pobranie Montessori Print ShopMontessori Album lub Montessori Mom
  • Jeden zestawy małych kart liczbowych ( darmowe pobranie Montessori Mom
  • Mały pojemnik na jednostki
  • Mała taca
  • Dwa dywaniki podłogowe do rozłożenia małych i dużych kart liczbowych
  • Mata kolorowa do wykonywania obliczeń ( uszyłam ją sama )

Prezentacja :

Operacje statyczne to takie działania, które nie wymagają wymiany jednej kategorii na drugą.

Zaczynamy od wygospodarowania miejsca w którym rozłożymy cały materiał.  Rozłożyć dwa dywanik podłogowe, na jednym rozkładamy małe karty liczbowe, a na drugim duże karty liczbowe. Poproś o to dziecko.

Obok rozkładamy kolejny dywanik lub kolorową matę do obliczeń. Tworzymy czterocyfrową liczbę za pomocą dużych kart liczbowych, układając ją na tacy np. 5477. Następnie dziecko idzie do złotego materiału i pobiera odpowiednią ilość złotych pereł z każdej kategorii. Gdy pracujemy z dwójką dzieci jedno dziecko może być bankierem i wydawać złoty materiał w takiej ilości w jakiej poprosi o to drugie dziecko.

Umieszczamy małe karty z prawej strony maty. Zdejmujemy perły z tacy i kładziemy w odpowiedniej kolejności od lewej do prawej, od tysięcy do jednostek.

Umieszczamy na tacy drugą czterocyfrową liczbę wyrażoną za pomocą małych kart liczbowych np. 3142. I prosimy dziecko, aby odjęło tą ilość od odjemnika na dywaniku, zaczynając od jednostek. Umieszczamy małe karty z prawej strony maty.

Dziecko kontynuuje w ten sposób z dziesiątkami, setkami i tysiącami aż odejmie ilość, która jest określona za pomocą małych kart liczbowych. Przesuwamy ilości które nam pozostały na macie w jej dół , a następnie prosimy aby dziecko policzyło i podpisało małymi kartami liczbowymi.

Na koniec nakładamy na siebie małe karty i tworzymy liczbę, karty kładziemy z prawej strony maty pod odjemną i odjemnikiem. Powiedz dziecku, że właśnie zrobiliśmy odejmowanie. Podsumowując cały proces powiedz dziecku, że za na początku przyniosło 5477, za następnie od tej odjemnej odjęliśmy 3142 i gdy to zrobiliśmy okazało się , że zostało nam 2335 i jest to nasza różnica.

Można przygotować karty z zadaniami na odejmowanie. Na jednej stronie zapisujemy zadanie, które ma wykonać dziecko, a na drugiej stronie ma być odpowiedz. Jest to  kontrola błędu. Dziecko bez naszego udziału, może samo sprawdzić czy wykonało zadanie poprawnie.

To moje karty Odejmowanie statyczne – karty

Odejmowanie dynamiczne 

Materiał :

Taki sam materiał jak w przypadku odejmowania statycznego. Przechodzimy do niego, gdy dziecko już zrozumie proces odejmowania. Tym razem wymieniamy wyższą kategorię na niższą np. dziesiątki na jedności.

I znowu zaczynamy od wygospodarowania miejsca w którym rozłożymy cały materiał.  Rozłożyć dwa dywanik podłogowe, na jednym rozkładamy małe karty liczbowe, a na drugim duże karty liczbowe. Poproś o to dziecko.

Obok rozkładamy kolejny dywanik lub kolorową matę do obliczeń. Tworzymy czterocyfrową liczbę za pomocą dużych kart liczbowych, układając ją na tacy np. 3456. Następnie dziecko idzie do złotego materiału i pobiera odpowiednią ilość złotych pereł z każdej kategorii. Gdy pracujemy z dwójką dzieci jedno dziecko może być bankierem i wydawać złoty materiał w takiej ilości w jakiej poprosi o to drugie dziecko.

Umieszczamy małe karty z prawej strony maty. Zdejmujemy perły z tacy i kładziemy w odpowiedniej kolejności od lewej do prawej, od tysięcy do jednostek.

Umieszczamy na tacy drugą czterocyfrową liczbę wyrażoną za pomocą małych kart liczbowych np. 2329.  Umieszczamy małe karty z prawej strony maty. Zapytaj dziecko czy możemy zabrać 9 od 6. Dziecko zapewne odpowie, że nie. Zapytaj gdzie znajdzie więcej jednostek. Powinno odpowiedzieć, że w dziesiątkach. Teraz wymieniamy jedną dziesiątkę na   dziesięć jedności.

Odejmujemy 9 jednostek od 16 jednostek. Kontynuujemy z dziesiątkami, setkami oraz tysiącami.

Pozostałe perły przenosimy na dół pod wstążkę i umieszczamy pod nimi małe karty : 1000, 100, 20, 7.

I prosimy dziecko, aby odjęło tą ilość od odjemnika na dywaniku, zaczynając od jednostek.  Tworzymy dużą liczbę nakładając na siebie małe karty. Karty kładziemy z prawej strony maty pod odjemną i odjemnikiem.

Później wprowadzamy coraz to trudniejsze działania, gdzie następuje wymiana jedności i dziesiątek i następnie setki.

Karty mogą być podobnie jak przy statycznym dodawaniu.

 

Skomentuj
Dodawanie na złotych perłachMnożenie na złotych perłach
Wszystkie komentarze (1)
  • Agnieszka
    Luty 11, 2017 o 23:27

    bardzo fajny pomysł, działający na wyobraźnię:)

    Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *