Ortografia jest fajna cz 1-Homonimy

14 stycznia, 2016

Zjawisko homonimii jest bardzo interesujące, dotyczy bowiem wieloznaczności (polisemii) wyrazów. Homonimami nazywa się wyrazy o identycznym brzmieniu lub pisowni (czasem i brzmieniu, i pisowni), ale o różnym znaczeniu, często też o różnej etymologii, kategorii gramatycznej i odmianie, np.

bród i brud,masaż i masarz, romb i rąb, chart i hart, zważyć i zwarzyć

Wśród homonimów wyróżniamy: homofony ,czyli takie wyrazy, które mają identyczne brzmienie, ale różnią się pisownią i znaczeniem, np.

morze i może , lud i lut

oraz homografy lub homogramy, tzn. wyrazy mające identyczną pisownię, różniące się jednak wymową i znaczeniem, np.

zamarzać [zamar-zać] – zamarzać (kogoś głodem) [zamażać]; cis [wym ci-s] -dźwięk i cis [ćis] -roślina.

W ramach ciekawej nauki ortografii przygotowałam dla starszego syna karty z trudnościami ortograficznymi . Karty na których na jednej stronie jest wyraz np. może-morze ,natomiast na odwrocie znaczenie tegoż wyrazu może – móc coś zrobić, mogę lub partykuła ; morze- naturalny zbiornik wodny,część oceanu. Druga osobna karta to wyłącznie wyjaśnienie znaczenia danego wyrazu.

Przykład kart do ściągnięcia tu

1

 

Rozkładamy na macie ,dywanie przykłady homofonów. Np. lód, lud, lut i prosimy dziecko aby przeczytało. Dla mojego syna było zaskoczeniem gdy zaczął czytać i okazało się ,że wyrazy, które inaczej są napisane ,wymówił  prawie identyczne. I w tym momencie następuje tzw. efekt „wow” -„Jak to możliwe mamo”  🙂 .

2

 

Następnie zapytaj dziecko czy może podać znaczenie wyrazów ,które przeczytało. Zapewne niektóre z wyrazów będą mu znane. Podaj dziecku karty ,których wyjaśnienie potrafiło podać, niech ułoży obok . W następnej kolejności podaj mu pozostałe karty i niech samo przeczyta i spróbuje dopasować wyjaśnienie do wyrazu.

dscn0246

 

Dzieci same mogą pracować z kartami i sprawdzać czy dobrze dopasowały karty do siebie ponieważ każda karta na odwrocie jest opisana ,wystarczy ją odwrócić i skontrolować z tym co samo dopasowało,a to kolejny fascynujący moment kiedy odwraca kartę i sprawdza poprawność wykonania swojego zadania.

4

Praca z tymi kartami pomaga w prosty i ciekawy sposób uczyć się ortografii i  wzbogacać słownictwo.

 

 

 

 

Skomentuj
Belki numeryczne MontessoriPomoc matematyczna . Szorstkie cyfry
Wszystkie komentarze (8)
  • Marzena
    02 marca, 2016 o 23:41

    świetna sprawa, bardzo mi sie podoba

    Reply
  • anettaart
    03 marca, 2016 o 08:56

    Proszę podać swój mail ,zaraz wyslę karty do wydruku (mój adres anetta-art@wp.pl) . Pozdrawiam :)

    Reply
  • Wiesława
    18 kwietnia, 2016 o 22:00

    W bardzo obrazowy sposób można nauczyć dzieci znaczenia homonimów, jestem zafascynowana takim pomysłem.Bardzo proszę o przesłanie mi pozostałych kart. Wiesława

    Reply
  • Grażyna
    12 czerwca, 2016 o 08:05

    Świetne. Też poproszę o wysłanie pozostałych kart.

    Reply
    • anettaart
      @Grażyna
      14 czerwca, 2016 o 11:46

      Witam proszę napisać do mnie na adres anetta-art@wp.pl) ,wyślę karty do wydruku. Pozdrawiam :)

      Reply
  • Agnieszka
    05 grudnia, 2016 o 22:35

    Anetto, też lubimy bawić się homonimami!

    Reply
    • anettaart
      @Agnieszka
      06 grudnia, 2016 o 12:07

      Agnieszko , plik wysłany. Przyjemnej zabawy :)

      Reply

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *