Zjawisko homonimii jest bardzo interesujące, dotyczy bowiem wieloznaczności (polisemii) wyrazów. Homonimami nazywa się wyrazy o identycznym brzmieniu lub pisowni (czasem i brzmieniu, i pisowni), ale o różnym znaczeniu, często też o różnej etymologii, kategorii gramatycznej i odmianie, np.
bród i brud,masaż i masarz, romb i rąb, chart i hart, zważyć i zwarzyć
Wśród homonimów wyróżniamy: homofony ,czyli takie wyrazy, które mają identyczne brzmienie, ale różnią się pisownią i znaczeniem, np.
morze i może , lud i lut
oraz homografy lub homogramy, tzn. wyrazy mające identyczną pisownię, różniące się jednak wymową i znaczeniem, np.
zamarzać [zamar-zać] – zamarzać (kogoś głodem) [zamażać]; cis [wym ci-s] -dźwięk i cis [ćis] -roślina.
W ramach ciekawej nauki ortografii przygotowałam dla starszego syna karty z trudnościami ortograficznymi . Karty na których na jednej stronie jest wyraz np. może-morze ,natomiast na odwrocie znaczenie tegoż wyrazu może – móc coś zrobić, mogę lub partykuła ; morze- naturalny zbiornik wodny,część oceanu. Druga osobna karta to wyłącznie wyjaśnienie znaczenia danego wyrazu.
Przykład kart do ściągnięcia tu
Rozkładamy na macie ,dywanie przykłady homofonów. Np. lód, lud, lut i prosimy dziecko aby przeczytało. Dla mojego syna było zaskoczeniem gdy zaczął czytać i okazało się ,że wyrazy, które inaczej są napisane ,wymówił prawie identyczne. I w tym momencie następuje tzw. efekt „wow” -„Jak to możliwe mamo” 🙂 .
Następnie zapytaj dziecko czy może podać znaczenie wyrazów ,które przeczytało. Zapewne niektóre z wyrazów będą mu znane. Podaj dziecku karty ,których wyjaśnienie potrafiło podać, niech ułoży obok . W następnej kolejności podaj mu pozostałe karty i niech samo przeczyta i spróbuje dopasować wyjaśnienie do wyrazu.
Dzieci same mogą pracować z kartami i sprawdzać czy dobrze dopasowały karty do siebie ponieważ każda karta na odwrocie jest opisana ,wystarczy ją odwrócić i skontrolować z tym co samo dopasowało,a to kolejny fascynujący moment kiedy odwraca kartę i sprawdza poprawność wykonania swojego zadania.
Praca z tymi kartami pomaga w prosty i ciekawy sposób uczyć się ortografii i wzbogacać słownictwo.
Wszystkie komentarze (8)
Marzena
świetna sprawa, bardzo mi sie podoba
Replyanettaart
Proszę podać swój mail ,zaraz wyslę karty do wydruku (mój adres anetta-art@wp.pl) . Pozdrawiam :)
ReplyWiesława
W bardzo obrazowy sposób można nauczyć dzieci znaczenia homonimów, jestem zafascynowana takim pomysłem.Bardzo proszę o przesłanie mi pozostałych kart. Wiesława
Replyanettaart
@Wiesława
Karty wysłane :). Pozdrawiam
ReplyGrażyna
Świetne. Też poproszę o wysłanie pozostałych kart.
Replyanettaart
@Grażyna
Witam proszę napisać do mnie na adres anetta-art@wp.pl) ,wyślę karty do wydruku. Pozdrawiam :)
ReplyAgnieszka
Anetto, też lubimy bawić się homonimami!
Replyanettaart
@Agnieszka
Agnieszko , plik wysłany. Przyjemnej zabawy :)
Reply