Ożywione, nieożywione, obumarłe
Do dzisiejszej prezentacji potrzebujemy kilka przedmiotów.
Co potrzebujemy ?
Koszyk zawierający po 3 przedmioty ożywione, 3 nieożywione i 3 obumarłe plus etykiety
Kontrolna taca organizmów żywych zawiera:
- mały kawałek np. warzywa lub owocu
- mały pojemnik z pokrywka z powietrzem
- mały pojemnik z pokrywką z wodą
- zestaw plastikowych figur zwierzątek: mama i dziecko
Przygotowanie koszyka „Ożywione, nieożywione, obumarłe”
Musimy przygotować 3 etykiety : ożywione, nieożywione, obumarłe. Na każdej etykiecie z tyłu należy dodać małe zdjęcia przedmiotów ,które dzieci będą sortować do danej grupy lub kartę kontrolną. Umieść etykiety w koszyku. Umieść przedmioty w koszyku. Koszyk gotowy.
Przygotowanie tacy ” Organizmy Żywe”
Podziel tacę na cztery części za pomocą taśmy np. lakierniczej. Przygotuj etykiety: pożywienie, powietrze, woda, rozmnażanie. Umieścić porcję owocu lub warzywo w pierwszej części tacy oraz przygotowaną etykiety obok pojemnika z jedzeniem. Umieść mały pojemnik z powietrzem w drugiej sekcji tacy i przyczep tam etykietę „powietrze”. Umieść mały pojemnik z wodą w trzeciej części tacy i przyczep etykietę ”woda”. Umieść niewielkie plastikowe figurki zwierząt : mamy i dziecka w czwartej części tacy i przyklei etykietę „rozmnażanie. Kontrolna taca organizmów żywych gotowa.
Prezentacja – Kontrolna Taca Organizmów Żywych
Usiądź z dzieckiem na podłodze biorąc ze sobą tacę. Powiedz ,że dziś będziecie rozmawiać o organizmach żywych. Żywe organizmy posiadają cztery cechy wspólne.
Weź tacę i wskazując na pierwszą etykietę, przeczytaj słowo : „pożywienie”. Teraz wskaz na owoc i powiedz „pożywienie”. Podnieś owoc i powiedź : Wszystkie żywe organizmy potrzebują pożywienia. Odłóż owoc na tacę.
Teraz wskaż na drugą etykietę i przeczytaj wyraz „powietrze”. Teraz wskazując na pojemnik z powietrzem, powiedz :„powietrze”. Podnieś pojemnik z powietrzem i powiedź: „Wszystkie żywe organizmy potrzebują powietrza”.Odłóż pojemnik na tacę.
Powtórz kroki z sekcją trzecią i czwartą. Odłóż tacę na półkę. Powiedz dziecku ,że może korzystać samo z tacy kiedy tylko zechce.
Prezentacja 2 – Sortowanie
Usiądź z dzieckiem na podłodze zabierając ze sobą Tacę Kontrolną Organizmów Żywych oraz Koszyk – żywe, nieożywione , obumarłe.
Wyjaśnić dzieciom ,że będziecie sortować rzeczy żywe, ożywione i obumarłe. Powtórz ,że wszystkie żywe istoty łączą 4 cechy wspólne : pożywienie, powietrze, woda i rozmnażanie.
Umieścić po swojej lewej stronie Kontrolną Tacę. Teraz weź koszyk – żywe ,ożywione, obumarłe i ustaw po prawej stronie Tacy kontrolnej.
Wyjmij z koszyka etykietę „ożywione” i powiedź : „Tu jest pokazane jak piszemy wyraz „ożywione”. Weź etykietę i umieścić ją bezpośrednio przed sobą.
Weź etykietę nieożywione z kosza i powiedz: „Tu jest napisane słowo „nieożywione.” Umieść etykietę po prawej stronie etykiety ożywione.
Weź etykietę „obumarłe” z koszyka i powiedź ; „ Tu jest pokazane jak piszemy słowo :” obumarłe” ,umieść etykietę po prawej stronie etykiety nieożywione.
Teraz wybierz przedmiot z kosza i przytrzymaj go bezpośrednio pod pierwsza etykietą. Zrób pauzę , wskazując pierwszą etykietę i przeczytaj słowo : „ożywione ”.
Trzymając przedmiot powyżej Tacy Kontrolnej „Organizmy Żywe” zapytaj dziecko : „Czy ten przedmiot potrzebuje jedzenia?” „Czy ten przedmiot potrzebuje powietrza ?” „Czy ten przedmiot potrzebuje wody ?” „Czy ten przedmiot może się rozmnażać i mieć rodzinę?”
Jeśli dzieci odpowiedzą na to pytanie ‘tak” powiedz: „”Ten bóbr potrzebuje żywności, powietrza i wody aby żyć. Ten bóbr rozmnaża się aby mieć rodzinę? Więc bóbr jest żywym organizmem. Umieść przedmiot pod etykietą mówiąc „ożywione”.
Jeśli dzieci odpowiedzą „nie” połóż przedmiot pod etykietą nieożywione. Powiedzieć dzieciom: „Ponieważ nasz ………. nie potrzebuje żywności, powietrza i wody. Ponieważ nasz ……….. nie może się rozmnażać i mieć rodziny może być rzeczą nieożywioną.
Następnie rodzic przesuwa obiekt tak, że jest on pod trzecią i ostatnią etykietą która brzmi: „obumarłe”. Powiedz : „Zanim zdecydujemy, czy ………… jest to przedmiot nieożywiony musimy zadać sobie kilka pytań.
Wskazać na etykietę i przeczytaj ; „obumarłe” . Czy ten ………….. kiedykolwiek potrzebował żywności, powietrza lub wody? Czy mógł się rozmnażać i mieć rodzinę?
Jeśli dzieci odpowiedzą „tak” na twoje pytania powiedz: „Ten …………… kiedyś żył, ponieważ potrzebował pożywienia, powietrza i wody. Ten…………… kiedyś żył, również mógł się rozmnażać i mieć rodzinę. Ten………… był kiedyś żywy. Dlatego będzie pod trzecią etykietą – obumarłe.
Jeśli dziecko odpowie „nie” na pytania , powiedz : „Ten ………… nigdy nie potrzebował żywności, powietrza i wody, nie możemy powiedzieć, że to było kiedyś żywe. Nigdy…………… nie rozmnażał się i nie miał rodziny, nie możemy powiedzieć, że to było kiedyś żywe. ”
Przesuń obiekt i przytrzymaj go pod nieożywionymi ponownie i powiedz: „Ten ………….. należy do „nieożywionych”, ponieważ nie potrzebuje żywności, wody i powietrza. Ten ………….. leży pod etykietą „nieożywione” ponieważ nie może mieć rodziny.
Kontynuuj, aż wszystkie obiekty zostaną posortowane w krokach opisanych powyżej
Po zakończeniu sortowania, popatrz na swoją pracę.
Sprawdź swoją pracę, patrząc na tył etykiety na zdjęcia obiektów które powinny być pod tą etykietą.
Odłóż etykiety do kosza zaczynając od lewej strony przesuwając się w prawo. Odstaw obiekty do kosza począwszy od wszystkich obiektów w pierwszym rzędzie zaczynając od góry ku dołowi. Przejdź do następnego rzędu itd. Odłóż koszyk na miejsce. Odłóż tacę na półkę.
Zwiń dywan albo poproś o to dziecko, odłóż na miejsce. Zaproś dziecko do pracy z tacą i koszykiem.
Wariacje i rozszerzenia
Rozpocznij prezentacje tylko od 2 kategorii, ożywione i nieożywione. Możemy sortować inne przedmioty.
Możemy również sortować zdjęcia
Można wybrać się również w teren aby odnaleźć elementy ożywione ,nieożywione i obumarłe. Zebrać kolekcję i przynieść ja do domu.
Wiek dziecka dla prezentacji : 3 lata i więcej.
Ożywione, nieożywione, obumarłe