Ożywione, nieożywione, obumarłe

12 listopada, 2016

Ożywione, nieożywione, obumarłe

Do dzisiejszej prezentacji potrzebujemy kilka przedmiotów.

Co potrzebujemy ?

Koszyk zawierający po 3 przedmioty ożywione, 3 nieożywione i 3 obumarłe plus etykiety

koszyk-ozywione-nieozywione-obumarle

Kontrolna taca organizmów żywych zawiera:

  • mały kawałek np. warzywa lub owocu
  • mały pojemnik z pokrywka z powietrzem
  • mały pojemnik z pokrywką z wodą
  • zestaw plastikowych figur zwierzątek:  mama i dziecko

taca-kontrolna-zywe

Przygotowanie koszyka „Ożywione, nieożywione, obumarłe”

Musimy przygotować 3 etykiety : ożywione, nieożywione, obumarłe. Na każdej etykiecie z tyłu należy dodać małe zdjęcia przedmiotów ,które dzieci będą sortować do danej grupy lub kartę kontrolną. Umieść  etykiety w koszyku. Umieść przedmioty w koszyku. Koszyk gotowy.

Przygotowanie tacy ” Organizmy Żywe”

Podziel tacę na cztery części  za pomocą taśmy np. lakierniczej.  Przygotuj etykiety: pożywienie, powietrze, woda, rozmnażanie. Umieścić porcję owocu lub warzywo w pierwszej części tacy  oraz przygotowaną etykiety obok pojemnika z jedzeniem. Umieść mały pojemnik z powietrzem w drugiej sekcji tacy i przyczep tam etykietę „powietrze”. Umieść mały pojemnik z wodą w trzeciej części tacy i przyczep etykietę ”woda”. Umieść niewielkie plastikowe figurki  zwierząt : mamy i dziecka w czwartej części tacy i przyklei etykietę „rozmnażanie.  Kontrolna taca organizmów żywych gotowa.

Prezentacja – Kontrolna Taca Organizmów Żywych

Usiądź z dzieckiem na podłodze biorąc ze sobą tacę. Powiedz ,że dziś będziecie rozmawiać o organizmach żywych. Żywe organizmy posiadają cztery cechy wspólne.

Weź tacę i wskazując na pierwszą etykietę, przeczytaj słowo : „pożywienie”. Teraz wskaz na owoc i powiedz „pożywienie”. Podnieś owoc i powiedź : Wszystkie żywe organizmy potrzebują pożywienia. Odłóż owoc na tacę.

ozywione-nieozywione-obumarle-1

Teraz wskaż na drugą etykietę i przeczytaj wyraz „powietrze”. Teraz wskazując na  pojemnik z powietrzem, powiedz :„powietrze”. Podnieś pojemnik z powietrzem i powiedź: „Wszystkie żywe organizmy potrzebują powietrza”.Odłóż pojemnik na tacę.

ozywione-nieozywione-obumarle-2

Powtórz kroki z sekcją trzecią i czwartą. Odłóż tacę na półkę. Powiedz dziecku ,że  może korzystać samo z tacy kiedy tylko zechce.

Prezentacja 2 –  Sortowanie

Usiądź z dzieckiem na podłodze zabierając ze sobą Tacę Kontrolną Organizmów Żywych oraz Koszyk – żywe, nieożywione , obumarłe.

Wyjaśnić dzieciom ,że będziecie sortować rzeczy żywe, ożywione i obumarłe. Powtórz ,że wszystkie żywe istoty łączą 4 cechy wspólne : pożywienie, powietrze, woda i rozmnażanie.

Umieścić po swojej lewej stronie Kontrolną Tacę. Teraz weź koszyk – żywe ,ożywione, obumarłe i ustaw po prawej stronie Tacy kontrolnej.

taca-i-koszyk-ozywione-nieozywione-obumarle

Wyjmij z koszyka etykietę „ożywione” i powiedź : „Tu jest pokazane jak piszemy wyraz „ożywione”. Weź  etykietę i umieścić ją bezpośrednio przed sobą.

Weź etykietę  nieożywione z kosza i powiedz: „Tu jest napisane  słowo „nieożywione.” Umieść etykietę po prawej stronie etykiety ożywione.

Weź etykietę „obumarłe” z koszyka i powiedź ; „ Tu jest pokazane jak piszemy słowo :” obumarłe” ,umieść etykietę po prawej stronie etykiety nieożywione.

Teraz wybierz przedmiot z kosza i przytrzymaj go bezpośrednio pod pierwsza etykietą. Zrób pauzę , wskazując pierwszą etykietę i przeczytaj słowo : „ożywione ”.

Trzymając przedmiot powyżej Tacy Kontrolnej „Organizmy Żywe” zapytaj dziecko : „Czy ten przedmiot potrzebuje jedzenia?” „Czy ten przedmiot potrzebuje powietrza ?” „Czy ten  przedmiot potrzebuje wody ?” „Czy ten przedmiot może się rozmnażać i mieć rodzinę?”

Jeśli dzieci odpowiedzą na to pytanie ‘tak” powiedz: „”Ten bóbr potrzebuje żywności, powietrza i wody aby żyć. Ten bóbr rozmnaża się aby mieć rodzinę? Więc bóbr jest żywym  organizmem. Umieść przedmiot pod etykietą mówiąc „ożywione”.

koszyk-3

Jeśli dzieci odpowiedzą „nie”  połóż przedmiot pod etykietą nieożywione. Powiedzieć dzieciom: „Ponieważ nasz ………. nie potrzebuje żywności, powietrza i wody. Ponieważ nasz ……….. nie może się rozmnażać i mieć rodziny może być rzeczą nieożywioną.

koszyk-4

Następnie rodzic przesuwa obiekt  tak, że jest on pod trzecią i ostatnią etykietą która brzmi: „obumarłe”. Powiedz : „Zanim zdecydujemy, czy ………… jest to przedmiot nieożywiony musimy zadać sobie kilka pytań.

Wskazać na etykietę i przeczytaj ; „obumarłe” . Czy ten ………….. kiedykolwiek potrzebował żywności, powietrza lub wody? Czy  mógł się rozmnażać i mieć rodzinę?

Jeśli dzieci odpowiedzą „tak” na twoje pytania powiedz: „Ten …………… kiedyś żył, ponieważ potrzebował pożywienia, powietrza i wody. Ten…………… kiedyś żył,  również mógł się rozmnażać i mieć rodzinę. Ten………… był kiedyś żywy. Dlatego będzie pod trzecią etykietą – obumarłe.

koszyk-5

Jeśli dziecko odpowie „nie” na pytania , powiedz : „Ten ………… nigdy nie potrzebował żywności, powietrza i wody, nie możemy powiedzieć, że to było kiedyś żywe. Nigdy…………… nie rozmnażał się i nie miał  rodziny, nie możemy powiedzieć, że to było kiedyś żywe. ”

Przesuń obiekt i przytrzymaj go pod nieożywionymi ponownie i powiedz: „Ten ………….. należy do „nieożywionych”, ponieważ nie potrzebuje żywności, wody i powietrza. Ten ………….. leży pod etykietą „nieożywione” ponieważ nie może mieć rodziny.

Kontynuuj, aż wszystkie obiekty zostaną posortowane w krokach opisanych powyżej

Po zakończeniu sortowania, popatrz na swoją pracę.

koszyk-11

Sprawdź swoją pracę, patrząc na tył etykiety na zdjęcia obiektów które powinny być pod tą etykietą.

koszyk-12

Odłóż etykiety do kosza zaczynając od lewej strony przesuwając się w prawo. Odstaw obiekty do kosza począwszy od wszystkich obiektów w pierwszym rzędzie zaczynając od góry ku dołowi. Przejdź do następnego rzędu itd. Odłóż koszyk na miejsce. Odłóż tacę  na półkę.

Zwiń  dywan albo poproś o to dziecko, odłóż na miejsce. Zaproś dziecko do pracy z tacą i koszykiem.

Wariacje i rozszerzenia

Rozpocznij prezentacje tylko od 2 kategorii, ożywione i nieożywione. Możemy sortować inne przedmioty.

Możemy również sortować zdjęcia

Można wybrać się również w teren aby odnaleźć elementy ożywione ,nieożywione i obumarłe. Zebrać kolekcję i przynieść ja do domu.

Wiek dziecka dla prezentacji : 3 lata i więcej.

Ożywione, nieożywione, obumarłe

Skomentuj
Gra w Detektywistyczne Przymiotniki MontessoriRośliny, zwierzęta, skały

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *