Podstawy brył geometrycznych

08 kwietnia, 2017
Podstawy brył geometrycznych

Podstawy brył geometrycznych

Materiał :

Pudełko zawierające następujące podstawy:

  • 3 kwadraty
  • 2 koła
  • 2 prostokąty
  • 4 trójkąty

( podstawki można zrobić samemu z bloku technicznego ( narysować, wyciąć i zalaminować )

Bryły geometryczne

Dywanik podłogowy

Materiał dla wieku 3,5 roku i więcej.

Prezentacja :

Poproś dziecko o przyniesienie pudełka z bryłami geometrycznymi do stolika. Wyjmij bryły i rozłóż je w sposób dowolny w linii poziomej od lewej do prawej.

Weź jedną podstawę z koszyka i skanuj (od lewej do prawej)  brył, aż znajdziesz właściwy kształt, a potem podnieś bryłę i dołóż podstawę. Kontynuuj wykonywanie ćwiczenia do momentu ustawienia wszystkich brył na odpowiednich podstawach.

Weź graniastosłup i dotknij go dwoma palcami, obrysuj nimi podstawę i pokaż dziecku mówiąc: „Ta część graniastosłupa to podstawa. Teraz znajdę podstawę.” Znajdź podstawę i postaw graniastosłup na podstawie.
Kontynuuj wykonywanie ćwiczenia. Wyjaśnij dziecku, że niektóre bryły mają 2 lub więcej podstaw. Ustaw bryły na nowych podstawach.

Włóż wszystkie bryły z powrotem do koszyka i pozwól dziecku wykonać ćwiczenie. Po skończeniu poproś dziecko o odniesienie koszyka z powrotem na półkę.

Możemy do tej podstawowej prezentacji dodać kilka rozwinięć.

Wariant nr 1 – Zakryj oczy:

Postępuj zgodnie z ogólną prezentację, aż do wyjęcia wszystkich brył z pudełka.  Podajemy dziecku jedna podstawkę oraz jedną z brył, dziecko sprawdza przy zasłoniętych oczach czy pasują do siebie, jeśli tak odkładamy na bok, jeśli nie podajemy kolejną bryłę.

Wariant nr 2 – Pamięć:

Postępuj zgodnie z ogólną prezentację jak wyżej, czyli rozłóż wszystkich brył na dywaniku. Następnie rozwiń drugi dywanik w pewnej odległości od pierwszego, można ułożyć matę na stoliku w innym pomieszczeniu, dla starszych dzieci będzie to trochę trudniejsze i atrakcyjniejsze. Przynieś podstawki na drugi dywan lub matę.  Pierwsze ćwiczenie to najpierw wyjęcie  podstawki, umieszczenie jej na dywanie. Potem prosimy o przyniesienie bryły, która będzie pasował do podstawki z drugiego dywanika. Dopasowujemy ją  do podstawki. Ćwiczenie drugie jest odwrotnością : dopasowanie bryły do podstawki.

Wariant nr 3 – Kategorie:

Postępuj zgodnie z ogólną prezentację do rozłożenia brył na dywanie. Dziecko umieszcza razem grupę brył, które mają taki sam kształt podstawy.

Następne ćwiczenie to połączenie brył, które mają taką samą ilości podstaw itp.

Tu znajdziecie pierwszą prezentację z bryłami Bryły geometryczne

No to się bawcie :).

Podstawy brył geometrycznych

Skomentuj
Bryły geometryczneBryły geometryczne i podstawy brył geometrycznych

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *