Porządkowanie kategorii i wymiana

Styczeń 21, 2017

Porządkowanie kategorii i wymiana 

Celem tego ćwiczenia jest m.in. przygotowanie dziecka do działań arytmetycznych, doświadczenie przez dziecko wymiany z jednej kategorii na kolejną , wyższą.

Potrzebne materiały :

– Bank :

  • 45 jednostek
  • 45 dziesiątek
  • 45 setek
  • 45 tysięcy

– Zestaw dużych kart

– Taca z pojemnikiem na jedności

– Dywanik / mata

Prezentacja :

Rozwiń dywan. Usiądź  dzieckiem na podłodze. Podaj dziecku pewna ilość jedności, tak aby przekraczała 10. Połóżcie jednostki na dywan. Następnie przelicz. Zacznij odliczanie jednostek , zatrzymując się gdy dojdziesz do dziesięciu.

Przypomnij dziecku, że w jednej dziesiątce jest 10 jednostek. Musimy wyjaśnić dziecku, że kiedy doliczy do 10, musi wymienić 10 jednostek na 1 dziesiątkę. Poproś o to dziecko.Gdy dokona wszystkich wymian, przeczytaj ilość pereł, na przykład 3 dziesiątki i 5 jedności – trzydzieści pięć.

Teraz kolej na zamianę dziesiątek na setki. Podaj dziecku ilość dziesiątek, która przekroczy 10. Połóż dziesiątki na dywan. Pokaż dziecku jak przeliczać dziesiątki. Gdy dojdziesz do dziesięciu – zatrzymaj się. Przypomnij dziecku, że w jednej setce jest dziesięć dziesiątek. Powiedz, że kiedy doliczymy do 10, musimy wymienić 10 dziesiątek na 1 setkę.

Poproś dziecko o wymianę kolejnych 10 dziesiątek na jedna setkę. Kiedy dokonacie wszystkich wymian, przeczytaj ilość pereł np. trzy setki i 8 dziesiątek.

Następnie wymieniamy setki na tysiące. Dajemy dziecku  ilość setek przekraczająca 10. Wykładamy setki na dywanik. Przeliczamy setki, gdy dojdziemy do dziesięciu musimy się zatrzymać i powiedzieć do dziecka, że kiedy doliczymy do 10 , musimy wymienić nasze setki na 1 tysiąc.

Poproś dziecko, aby wymieniło te 10 setek na jeden tysiąc. Kiedy wszystkie wymiany zostaną dokonane, czytamy ilość pereł np. jeden tysiąc i 6 setek.

Rozwinięciem tego ćwiczenia może być przygotowanie na dywaniku dużo nieuporządkowanego złotego materiału, reprezentującego wszystkie kategorie dziesiątkowego systemu pozycyjnego.

Pytamy dziecko co należałoby zrobić w tej sytuacji  z tym materiałem. Dziecko powinno zaproponować podzielenie ilości na kategorie. Wstępnie porządkujemy materiał na dywaniku , oddzielając jedności, dziesiątki, setki, tysiące od siebie.

Następnie przeliczamy materiał, zaczynając od jedności. Gdy liczba jedności przekroczy 10 to każde dziesięć jednostek niższego rzędu zamieniamy w „banku” na jedna jednostkę wyższego rzędu, po czym kontynuujemy liczenie.

Przyjemnej wymiany :).

Porządkowanie kategorii i wymiana 

 

Skomentuj
Tworzenie dużych liczbDodawanie na złotych perłach
Wszystkie komentarze (2)
  • Asia
    Styczeń 21, 2017 o 22:33

    Jak zwykle bardzo dobry opis:-)

    Reply
  • anettaart
    Styczeń 21, 2017 o 23:16

    Dzięki Asiu :) , a jak tam Twoje karty do komody ? Udało się zrobić wszystkie ?

    Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *