Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość

30 marca, 2019
Przeszłość,teraźniejszość, przyszłość

Przeszłość,teraźniejszość, przyszłość – tabela

Z tą prezentacją spotkałam się w dwóch wariantach wyjaśniania dzieciom, jak wygląda przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Sami zdecydujcie jak to opowiecie swoim podopiecznym.

Materiał:

  • arkusz papieru, na którym narysowana jest tabela podzielona na trzy części, oznaczone jako przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
  • przybory do pisania, rysowania
  • ewentualnie zestaw obrazków reprezentujących przeszłość i teraźniejszość ( co robiłaś/eś ) wczoraj oraz dziś (twoje zdjęcia z jednego dnia w tym samym ubraniu )

Prezentacja :

Wariant I

Na początek zapytaj dzieci co wydarzyło się wcześniej np.co robiły wczoraj – Wczoraj był czwartek, padał śnieg itd, byliśmy na basenie itp. Wyjaśnij, że wszystko to, co się już wydarzyło, nazwiemy przeszłością. Zachęć do napisania lub narysowania opisanych faktów z przeszłości. Jeśli masz zdjęcia, możesz je umieścić w kolumnie przeszłość.

Następnie poproś aby dzieci powiedziały Ci co będą robiły jutro ? Mogą one narysować lub napisać to co może wydarzyć się jutro. Możesz powiedzieć, że w przyszłym roku będą starsze o rok, albo będą wyższe w przyszłym roku. Można im uzmysłowić, że przyszłość to taki czas, który dopiero się wydarzy, dopiero będzie i większości przyszłości nie znamy, nie wiemy jak dokładnie będzie wyglądać. Możemy zaplanować przyszłość, ale jej do końca nie możemy przewidzieć. Dzieciaki mogą narysować lub opisać dzień jutrzejszy.

Teraz zapytaj dzieci o to co ma miejsce teraz, ile mają teraz lat, jaka jest teraz pogoda, jak się teraz czują, w co są ubrane itp. Wyjaśnij dzieciom ze teraźniejszość to czas obecny, to ta chwila teraz, to co teraz się dzieje. Dzieci mogą zobrazować teraźniejszość lub jeśli piszą opisać ją.

Możesz uświadomić dzieciom, że to co dzieje się teraz, bardzo szybko zamienia się w przeszłość. Teraz jesz kanapkę, teraz podnosisz plecak, teraz wstajesz, za chwile każdy z tych momentów będzie przeszłością.

Wariant II

Możemy tą prezentacje pokazać na obrazkach, pozwalamy dzieciom poszeregować je pod odpowiednim napisem. Dzieci zauważą, że kolumna przyszłości zostanie pusta, zatem prezentacja ta może być poprowadzona w ten sposób, że przyszłość jest nie znana stąd nic tu nie ma. Przedstawiając przyszłość jako coś czego jeszcze nie znamy.

Przeszłość,teraźniejszość, przyszłość – karty 

Materiał:

  • karty z obrazkami przedmiotów z przeszłości i teraźniejszości
  • mata językowa lub dywanik

Prezentacja :

Rozłóż matę. Przynieś karty. Przypomnij lub zapytaj dzieci czy pamiętają co to jest przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Rozłóż karty i wyjaśnij, że są to zdjęcia starych przedmiotów, którymi posługiwano się kiedyś lub noszono oraz te same rzeczy ale używane obecnie.

Rozłóż u góry karty z przeszłości….

… a następnie poproś dzieci aby dopasowały do nich przedmioty z teraźniejszości.

Podczas rozkładnia kart możemy każde zdjęcie omówić z dzieckiem.

Możesz zaproponować dzieciom, aby narysowały wybrane przedmioty – jak według nich mogą wyglądać w przyszłości.

Przeszłość,teraźniejszość, przyszłość – tabela

Skomentuj
Linia czasu życia dzieckaCzas przedstawiony przy pomocy złotych pereł

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *