Dziś dzieci dowiedziały się ,że rośliny mają swoje rodziny.
Pierwszą rodzinę,która omówiliśmy to PSIANKOWATE (Solanaceae). Warzywa psiankowate (są jedną z najpopularniejszych grup warzyw jakie znamy jednak przeciętnemu człowiekowi nie kojarzą się w ogóle. W Polsce uprawia się najczęściej: paprykę, pomidory i ziemniaki, jako ozdobne uprawia się petunię, miechunkę i niektóre odmiany tytoniu. Psiankowate cechują się wysokimi lub bardzo wysokimi wymaganiami cieplnymi i są uprawiane z rozsady w gruncie lub pod osłonami. Jedynie wymagania cieplne ziemniaka są dopasowane do krajowych warunków klimatycznych.
Jest 96 rodzajów i ok. 2300 gat. rosnących na całej kuli ziemskiej (najliczniej w Ameryce Południowej); występują w postaci rośliny zielnej, krzewu lub drzewa.Wiele gatunków psiankowatych jest silnie trujących wskutek obecności alkaloidów, np. skopolaminy, hyoscyjaminy. Niektóre gatunki są stosowane w lecznictwie, np. bieluń dziędzierzawa, lulek czarny, pokrzyk wilcza jagoda, kolcowój szkarłatny, miechunka rozdęta.
Materiał :
Potrzebny będzie kosz/taca a w nim zdjęcia lub /i prawdziwe obiekty ( ile uda nam się pozyskać) :
- ziemniak
- pomidor
- bakłażan
- papryka
- miechunka
- etykieta
Przygotuj etykietę z napisem PSIANKOWATE i umieść ją w koszu. Przygotuj zdjęcia warzyw lub /i prawdziwe warzywa ,włóż do koszyka. Koszyk rodziny „Psiankowatych”mamy gotowy.
Tu znajdziecie gotowe karty do prezentacji ,karty te mogą posłużyć do lekcji trójstopniowej lub w tej prezentacji używając tylko jednego zestawu albo bez podpisu albo z podpisem.
Prezentacja:
Usiądź z dzieckiem na podłodze,weź koszyk rodziny roślin i powiedz ,że masz coś specjalnego dla niego.Rozłóż dywanik i postaw przed sobą koszyk.
Powiedz:”To jest koszyk rodziny roślin. Dziś będziemy mówić o rodzinach roślin.Tak jak ludzie rośliny również należą do jakiejś rodziny.”
Przypomnij dziecku o tym, że istnieje język naukowy w którym mówi każdy na świecie gdy bada rośliny.
Powiedz ,że istnieje wiele różnych rodzin roślin na świecie. „Dziś będziemy rozmawiać o psiankowatych.” Połóż koszyk u góry dywanika .Weź etykietę z nazwą rodziny i pokaż dziecku jak się pisze Psiankowate ,niech powtórzy nazwę. Powiedz: „Psiankowate to naukowa nazwa tej rodziny roślin. Wspólna nazwa rodziny Psiankowatych to nazwa rodziny ziemniaków.
Wyjmij etykietę i połóż ja po prawej stronie koszyka ,wyjaśnij dziecku ,że wszystkie przedmioty w tym koszu są częścią rodziny Psiankowatych.
Weź przedmiot z koszyka i powiedz:” To jest ziemniak”. Połóż go pod koszykiem i etykietą. „To jest ziemniak ,to członek rodziny Psiankowatych.
Weź paprykę z koszyka i powiedz :” To jest papryka.” Połóż ją po prawej stronie ziemniaka. ” To jest papryka ,to członek rodziny Psiankowatych.
Kontynuujesz aż wszystkie przedmioty z koszyka zostaną ułożone w linii. Przeczytaj jeszcze raz etykietę z nazwą rodziny.Wskaż na każdy przedmiot od lewej do prawej i nazwij je. „Te wszystkie rośliny należą do rodziny psiankowatych.
Pozbieraj wszystkie przedmioty i etykietę i włóż do kosza.
Jeśli dziecko jeszcze nie zna nazw wszystkich warzyw z prezentacji dobrze jest przedstawić mu to za pomocą lekcji trójstopniowej.
Zachęć dziecko aby samo pracowało z koszykiem.
Prezentacje można rozwinąć prezentując inne warzywa z tej rodziny, jeśli jest to okres gdy rośliny rosną w szklarni czy ogródku można je pokazać na krzaku, pomidory jak wiemy pięknie pachną ,będzie to dodatkowe doznanie uruchamiające zmysł węchu.
Do tego super sprawą jest posmakowanie każdego z warzyw. Łukasz i Kacper postanowili , że przygotują obiad z warzyw z rodziny psiankowatych . Pokroili paprykę ,pomidora i zrobili z tego surówkę, ugotowaliśmy ziemniaki w całości, chłopcy przyprawili wszystko i zjedli ze smakiem.
Wszystkie komentarze (2)
Katarzyna P
Zaprosiłam moich czytelników do Was :)
Replyanettaart
Dziękuje ślicznie ,mam nadzieje,że prezentacje się spodobają i przydadzą innym rodzicom :)
Reply