Rośliny, zwierzęta, skały
Potrzebujemy :
Tacę zawierającą koszyk a w nim :
- 3 rośliny – prawdziwe
- 3 figurki zwierząt
- 3 skały
- 3 etykiety : rośliny , zwierzęta , skały
Przygotuj:
3 etykiety : rośliny, zwierzęta, skały. Na odwrocie każdej etykiety należy dodać małe zdjęcia przedmiotów które będą sortowane. Umieść etykiety w koszyku. Włóż przedmioty do koszyka. Taca do prezentacji gotowa.
Prezentacja:
Usiądź dzieckiem na podłodze. Wyjaśnij mu, że dziś będziecie porządkować rośliny, zwierzęta i skały. Umieść tacę po swojej lewej stronie. Teraz weź koszyk.
Wyjmij etykietę „rośliny” i powiedz: „Tak piszemy słowo ROŚLINY”. Weź etykietę i umieść ją bezpośrednio przed sobą. Weź etykietą :zwierzęta” i powiedz: „Oto jak piszemy słowo ZWIERZĘTA. Umieść etykietę na prawo od etykiety roślin. Weź etykietę „skały” i powiedz: „Tak piszemy słowo SKAŁY. Umieść etykietę na prawo od etykiety zwierząt.
Teraz wybierz przedmiot z koszyka i przytrzymaj go bezpośrednio pod pierwszą etykietą. Zatrzymaj się i wskazując na pierwsza etykietę , przeczytaj : „ rośliny”
Zatrzymując się przy przedmiocie , zwróć się do dziecka z pytaniem : „Czy to jest roślina?” Jeśli dziecko odpowie „Tak”, powiedzieć: „To jest roślina” Umieść przedmiot pod etykietą „rośliny”.
Jeśli dziecko odpowiedzieć „nie” na pytanie wówczas przenieś obiekt nad drugą etykietę i przytrzymaj kilka sekund nad następna etykietą , przeczytaj „zwierzęta” Zwróć się do dziecka z pytaniem : „Czy to jest zwierzę?” Jeśli dziecko odpowie „Tak”, powiedz : „To jest zwierzę”. Umieść obiekt pod etykietą „zwierzęta”.
Jeśli dziecko odpowie „nie” na pytanie ,wówczas przenieś obiekt nad kolejną etykietę i przytrzymaj kilka sekund nad nią czytając : „skały” Zwrócić się do dziecka z pytaniem: „Czy to jest skała ?” Jeśli dzieci odpowiedzieć „Tak”, powiedz : „To jest skała”.Umieść przedmiot pod etykietą i przeczytaj : „skały”.
Po zakończeniu sortowania, możemy przez chwile popatrzeć na swoja pracę , a następnie pokazać dziecku jak można sprawdzić czy dobrze posortowaliśmy przedmioty z koszyka ,odwracając etykiety. Zdjęcia przedmiotów, powinny być na odwrocie tych etykiet.
Odłóż etykiety do kosza. Odstaw przedmioty do kosza. Powiedz dziecku, ze teraz samo może pracować z koszykiem roślin, zwierząt i skał.
Wiek dziecko : 3 lata i więcej
Wariacje i rozszerzenia
Dziecko może sortować na początek tylko dwie kategorie. Przedmioty w koszyku możemy zmieniać , należy wówczas pamiętać, aby przygotować kontrole błędu w postaci etykiet czy kart z obrazkami. Dzieci mogą narysować poszczególne kategorie na kartce lub wykonać obrazki inną techniką.
Można zrobić karty z obrazkami do sortowania.
Rośliny, zwierzęta, skały