Różowa wieża

26 maja, 2016

Różowa wieża

Ćwiczenia z użyciem różowych kostek tzw. Różowej wieży pozwalają rozwijać u dzieci  umiejętność dostrzegania różnic w wymiarach klocków ,porównywania ich wielkości ,tworzenia serii według wielkości oraz przyswojenia takich pojęć , jak :

  • duży – mały
  • najmniejszy – największy
  • duży – większy – największy
  • mały – mniejszy – najmniejszy
  • mniejszy niż… – większy niż…

Materiał:

Różowa wieża składa się z 10 różowych sześcianów,których wielkość zmienia się systematycznie od 1 cm³  do 10 cm³. Materiał od drugiego roku życia.

Tak wygląda różowa wieża:

1

Prezentacja główna:

Rozwiń dywanik  na podłodze. Przynieś różową wieżę ,pokaż dziecku w jaki sposób to zrobić (dwoma rękoma dziecko trzyma zwłaszcza duże klocki ) ,trzymaj sześcian jedną rękę od spodu i drugą na górze. Poproś dziecko aby przeniosło kostki na dywan ,rozkładając je w dowolnej kolejności.  Kiedy wszystkie kostki znajdą się na macie ,weź w ręce największy sześcian i połóż go na dole dywanika zaczynając od lewej strony.

 

Kontynuuj, wybierając następną największą kostkę i umieść ją obok  położonego wcześniej sześcianu ,od lewej do prawej, w linii poziomej upewniając się, że kostki dotykają się.

Po tym jak kostki zostaną sklasyfikowane od największej  do najmniejszej , przesuń dłonią wzdłuż ,od lewej do prawej ,mówiąc : Od największej do najmniejszej kostki”.

Następny weź najmniejszy sześcian i przesuń go w górę do największej kostki, zwróć uwagę dziecka ,że każdy kolejny  sześcian stanowi kolejne piętro w górę.

DSCN9909

Odnieś różową wieżę na miejsce ,zwiń dywanik.

Prezentacja 2 – Pion i wypośrodkowanie

Kolejna prezentacja to ustawienie sześcianów w pionie i pośrodku klocka dolnego ,największego.

Rozwiń dywanik, przynieś kostki na dywan ,rozkładając je w dowolnej kolejności . Weź największy sześcian ,ustaw na środku  maty, następnie na nim postaw kolejny mniejszy sześcian od niego wypośrodkowując względem tego największego. Ustaw wszystkie klocki w ten sam sposób , wypośrodkowując je względem każdego kolejnego. Kiedy skończymy  bierzemy każdy sześcian po kolei i umieszczamy na dole dywanika w linii poziomej . Odnosimy klocki na miejsce.

Prezentacja 3 – Pion i równanie do dwóch krawędzi 

Rozwiń dywanik, przynieś kostki na dywan ,rozkładając je w dowolnej kolejności . Weź największy sześcian ,ustaw na środku  maty,  następnie na nim postaw kolejny mniejszy sześcian od niego ,upewniając się, że jeden narożnik i dwa boki są równo z kostką poniżej. Ustaw wszystkie klocki w ten sam sposób. Kiedy skończysz weź najmniejszy sześcian i idź w dół i w górę po schodach pokazując ,że  każdy jeden sześcian różni się o jedną jednostką wielkości od każdej następnej kostki.

 Wariant z zasłoniętymi oczami

Rozwiń dywanik, przynieś kostki na dywan ,rozkładając je w dowolnej kolejności . Zasłoń dziecku oczy opaską. Pierwsze ćwiczenie z zasłoniętymi oczami ,które dziecko wykonuje to stopniowanie sześcianów tak jak w głównej prezentacji. Drugim ćwiczeniem z zawiązanymi oczami będzie klasyfikowanie pionowo i  wyśrodkowywanie- prezentacja pierwsza. Ostatnia klasyfikacja jest  pionowo i równanie  krawędzi jak w prezentacji trzeciej

 Wariant z kartami

Po tym jak różowa wieżą zostanie przyniesiona na dywan i wszystkie będzie wymieszane ,pokaż dziecku gdzie znajdują się karty do dopasowywania. Przenieś karty na dywanik i umieść kartę z największym różowy kwadratem  po lewej stronie na dole dywanika. Korzystając z kart ułóż je od największego do najmniejszego w pozycji horyzontalnej. Znajdź największą kostkę i ułóż ja nad odpowiednim obrazkiem .

lub na wydrukowanym kształcie obrazka.

Kontynuuj aż wszystkie kostki zostaną dopasowane

Na tej stronie znajdziecie karty ,których użyłam do prezentacji z kartami .

Karty darmowe troszkę inne niż nasze ale można spokojnie je użyć znajdziecie tu 

Inne warianty:

Ustawianie dwóch różowych wież, w jednej są np. klocki 10, 8, 6, 4, 2 ; w drugiej 9, 7, 5, 3, 1 lub  10, 9, 8, 7, 6 i 5, 4, 3, 2, 1 i porównywanie ich.

Tworzenie przez dzieci kartoników odpowiadających wielkością podstawie poszczególnych klocków : obrysowywanie ich, zamalowywanie powstałych kwadratów, wycinanie.

Tworzenie różnych kompozycji z klocków różowej wieży. Dziecko może tworzyć różne układy w kombinacji z innymi materiałami sensorycznymi : brązowymi schodkami, czerwonym belkami, kolorowymi walcami itp.

A stąd mamy karty m.in do ułożenia naszego „ślimaka” i „słoneczka”

Źródła m.in.

  • Sabina Guz, Edukacja w systemie Marii Montessori, Tom 1, Wydawnictwo UMCS, 2015

Różowa wieża

 

Skomentuj
Latarka – jak to jest zbudowane ?
prezentacja 1
Poszerzanie słownictwa
Wszystkie komentarze (6)
  • Dominika
    30 lipca, 2017 o 23:10

    A gdzie kupowaliście wieżę i schody? :)

    Reply
    • anettaart
      @Dominika
      31 lipca, 2017 o 09:16

      Różową wieżę i brązowe schody kupiliśmy na Allegro, wtedy to była najtańsza opcja (chyba 99 złotych bez wysyłki). Różowa wieża była ok, ale schody kupowane […] Read MoreRóżową wieżę i brązowe schody kupiliśmy na Allegro, wtedy to była najtańsza opcja (chyba 99 złotych bez wysyłki). Różowa wieża była ok, ale schody kupowane u tego samego sprzedawcy już mi się tak nie podobały. Chodzi tu głównie o ich wygląd i sposób wykonania - jeśli chodzi o kontrole błędu ( wielkości i ciężar powiedzmy, że zachowane). Read Less

      Reply
    • Dominika
      @anettaart
      31 lipca, 2017 o 14:18

      Dziękuję :) Blog suuper.Dziękuje za trud publikacji.Na pewno wiele osób z tego skorzystało.Ja na pewno będę.Niedawno zagłebiłam się w pedagogikę Montessori,która wcześniej była dla mnie […] Read MoreDziękuję :) Blog suuper.Dziękuje za trud publikacji.Na pewno wiele osób z tego skorzystało.Ja na pewno będę.Niedawno zagłebiłam się w pedagogikę Montessori,która wcześniej była dla mnie tylko przewijającym się hasłem i jestem urzeczona jej prostotą i otwartością na człowieka. Read Less

      Reply
    • anettaart
      @Dominika
      31 lipca, 2017 o 18:30

      Proszę bardzo :).Pracy z wpisami trochę jest, nie ukrywam :). Mam nadzieje, że udaje mi się dostarczyć kilka pomysłów na aktywności z dziećmi. Poznałam metodę […] Read MoreProszę bardzo :).Pracy z wpisami trochę jest, nie ukrywam :). Mam nadzieje, że udaje mi się dostarczyć kilka pomysłów na aktywności z dziećmi. Poznałam metodę Montessori przez przypadek i w tym własnie momencie mnie też urzekła. Sprawia ogromna radość obserwacja dzieci i podążanie za ich pytaniami, potrzebą dowiedzenia się czegoś nowego. Mi sprawia frajdę to, że mogę się uczyć obok i razem z nimi. Read Less

      Reply
  • Anna
    19 listopada, 2018 o 23:31

    Ile lat miał na tych zdjęciach Wasz syn?

    Reply

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *