Różowa wieża
Ćwiczenia z użyciem różowych kostek tzw. Różowej wieży pozwalają rozwijać u dzieci umiejętność dostrzegania różnic w wymiarach klocków ,porównywania ich wielkości ,tworzenia serii według wielkości oraz przyswojenia takich pojęć , jak :
- duży – mały
- najmniejszy – największy
- duży – większy – największy
- mały – mniejszy – najmniejszy
- mniejszy niż… – większy niż…
Materiał:
Różowa wieża składa się z 10 różowych sześcianów,których wielkość zmienia się systematycznie od 1 cm³ do 10 cm³. Materiał od drugiego roku życia.
Tak wygląda różowa wieża:
Prezentacja główna:
Rozwiń dywanik na podłodze. Przynieś różową wieżę ,pokaż dziecku w jaki sposób to zrobić (dwoma rękoma dziecko trzyma zwłaszcza duże klocki ) ,trzymaj sześcian jedną rękę od spodu i drugą na górze. Poproś dziecko aby przeniosło kostki na dywan ,rozkładając je w dowolnej kolejności. Kiedy wszystkie kostki znajdą się na macie ,weź w ręce największy sześcian i połóż go na dole dywanika zaczynając od lewej strony.
Kontynuuj, wybierając następną największą kostkę i umieść ją obok położonego wcześniej sześcianu ,od lewej do prawej, w linii poziomej upewniając się, że kostki dotykają się.
Po tym jak kostki zostaną sklasyfikowane od największej do najmniejszej , przesuń dłonią wzdłuż ,od lewej do prawej ,mówiąc : Od największej do najmniejszej kostki”.
Następny weź najmniejszy sześcian i przesuń go w górę do największej kostki, zwróć uwagę dziecka ,że każdy kolejny sześcian stanowi kolejne piętro w górę.
Odnieś różową wieżę na miejsce ,zwiń dywanik.
Prezentacja 2 – Pion i wypośrodkowanie
Kolejna prezentacja to ustawienie sześcianów w pionie i pośrodku klocka dolnego ,największego.
Rozwiń dywanik, przynieś kostki na dywan ,rozkładając je w dowolnej kolejności . Weź największy sześcian ,ustaw na środku maty, następnie na nim postaw kolejny mniejszy sześcian od niego wypośrodkowując względem tego największego. Ustaw wszystkie klocki w ten sam sposób , wypośrodkowując je względem każdego kolejnego. Kiedy skończymy bierzemy każdy sześcian po kolei i umieszczamy na dole dywanika w linii poziomej . Odnosimy klocki na miejsce.
Prezentacja 3 – Pion i równanie do dwóch krawędzi
Rozwiń dywanik, przynieś kostki na dywan ,rozkładając je w dowolnej kolejności . Weź największy sześcian ,ustaw na środku maty, następnie na nim postaw kolejny mniejszy sześcian od niego ,upewniając się, że jeden narożnik i dwa boki są równo z kostką poniżej. Ustaw wszystkie klocki w ten sam sposób. Kiedy skończysz weź najmniejszy sześcian i idź w dół i w górę po schodach pokazując ,że każdy jeden sześcian różni się o jedną jednostką wielkości od każdej następnej kostki.
Wariant z zasłoniętymi oczami
Rozwiń dywanik, przynieś kostki na dywan ,rozkładając je w dowolnej kolejności . Zasłoń dziecku oczy opaską. Pierwsze ćwiczenie z zasłoniętymi oczami ,które dziecko wykonuje to stopniowanie sześcianów tak jak w głównej prezentacji. Drugim ćwiczeniem z zawiązanymi oczami będzie klasyfikowanie pionowo i wyśrodkowywanie- prezentacja pierwsza. Ostatnia klasyfikacja jest pionowo i równanie krawędzi jak w prezentacji trzeciej
Wariant z kartami
Po tym jak różowa wieżą zostanie przyniesiona na dywan i wszystkie będzie wymieszane ,pokaż dziecku gdzie znajdują się karty do dopasowywania. Przenieś karty na dywanik i umieść kartę z największym różowy kwadratem po lewej stronie na dole dywanika. Korzystając z kart ułóż je od największego do najmniejszego w pozycji horyzontalnej. Znajdź największą kostkę i ułóż ja nad odpowiednim obrazkiem .
lub na wydrukowanym kształcie obrazka.
Kontynuuj aż wszystkie kostki zostaną dopasowane
Na tej stronie znajdziecie karty ,których użyłam do prezentacji z kartami .
Karty darmowe troszkę inne niż nasze ale można spokojnie je użyć znajdziecie tu
Inne warianty:
Ustawianie dwóch różowych wież, w jednej są np. klocki 10, 8, 6, 4, 2 ; w drugiej 9, 7, 5, 3, 1 lub 10, 9, 8, 7, 6 i 5, 4, 3, 2, 1 i porównywanie ich.
Tworzenie przez dzieci kartoników odpowiadających wielkością podstawie poszczególnych klocków : obrysowywanie ich, zamalowywanie powstałych kwadratów, wycinanie.
Tworzenie różnych kompozycji z klocków różowej wieży. Dziecko może tworzyć różne układy w kombinacji z innymi materiałami sensorycznymi : brązowymi schodkami, czerwonym belkami, kolorowymi walcami itp.
A stąd mamy karty m.in do ułożenia naszego „ślimaka” i „słoneczka”
Źródła m.in.
- Sabina Guz, Edukacja w systemie Marii Montessori, Tom 1, Wydawnictwo UMCS, 2015
Różowa wieża
Wszystkie komentarze (6)
Dominika
A gdzie kupowaliście wieżę i schody? :)
Replyanettaart
@Dominika
Różową wieżę i brązowe schody kupiliśmy na Allegro, wtedy to była najtańsza opcja (chyba 99 złotych bez wysyłki). Różowa wieża była ok, ale schody kupowane […] Read MoreRóżową wieżę i brązowe schody kupiliśmy na Allegro, wtedy to była najtańsza opcja (chyba 99 złotych bez wysyłki). Różowa wieża była ok, ale schody kupowane u tego samego sprzedawcy już mi się tak nie podobały. Chodzi tu głównie o ich wygląd i sposób wykonania - jeśli chodzi o kontrole błędu ( wielkości i ciężar powiedzmy, że zachowane). Read Less
ReplyDominika
@anettaart
Dziękuję :) Blog suuper.Dziękuje za trud publikacji.Na pewno wiele osób z tego skorzystało.Ja na pewno będę.Niedawno zagłebiłam się w pedagogikę Montessori,która wcześniej była dla mnie […] Read MoreDziękuję :) Blog suuper.Dziękuje za trud publikacji.Na pewno wiele osób z tego skorzystało.Ja na pewno będę.Niedawno zagłebiłam się w pedagogikę Montessori,która wcześniej była dla mnie tylko przewijającym się hasłem i jestem urzeczona jej prostotą i otwartością na człowieka. Read Less
Replyanettaart
@Dominika
Proszę bardzo :).Pracy z wpisami trochę jest, nie ukrywam :). Mam nadzieje, że udaje mi się dostarczyć kilka pomysłów na aktywności z dziećmi. Poznałam metodę […] Read MoreProszę bardzo :).Pracy z wpisami trochę jest, nie ukrywam :). Mam nadzieje, że udaje mi się dostarczyć kilka pomysłów na aktywności z dziećmi. Poznałam metodę Montessori przez przypadek i w tym własnie momencie mnie też urzekła. Sprawia ogromna radość obserwacja dzieci i podążanie za ich pytaniami, potrzebą dowiedzenia się czegoś nowego. Mi sprawia frajdę to, że mogę się uczyć obok i razem z nimi. Read Less
ReplyAnna
Ile lat miał na tych zdjęciach Wasz syn?
Replyanettaart
@Anna
Prawie 5 lat.
Reply