Rymy . Część II

09 lutego, 2016

Rymy

Dziś popracujemy dalej z rymami.

Potrzebne nam będą małe przedmioty,których nazwy się rymują,możemy je umieścić w dwóch koszyczkach.

1

Wyjmij przedmioty z pierwszego koszyczka i rozłóż je obok siebie przed dzieckiem.

Zabawę w rymy rozpocznij od powiedzeniu dziecku kilku przykładów rymów np. kot-płot, półka-jaskółka, żyrafa-szafa, gruszka-poduszka. Kiedy dziecko zacznie rozumieć jak powstają rymy na początek poproś aby samo kilka ułożyło.

Następnie możemy przejść do kolejnego etapu który może wyglądać tak ,że  wyjmujesz przedmiot z drugiego koszyka,mówisz jego nazwę (koń) i kładziesz go pod pierwszym przedmiotem z pierwszego koszyka ,mówiąc również jego nazwę (słoń). Jeśli wyraz się rymuje zostawiamy,jeśli nie wyjmujemy kolejny aż do momentu rozłożenia wszystkich przedmiotów. Na koniec powtórz jeszcze raz pary rymów lub poproś dziecko.

2

 

Można wymienić przedmioty w koszyku aby dziecko samo próbowało sił w dobieraniu par lub zostawić te z, którymi pracowało. Przy okazji zabawy , powiedz ,że rymy to słowa ,które brzmią podobnie.

Z zabawy przedmiotami możemy przejść do pracy z kartami.Karty ze zdjęciami mogą wyglądać tak jak poniżej

3

 

Dla ułatwienia można oznaczyć jeden zestaw kart np. kropką ,drugi zestaw rymujący do pary zostaje bez kropki, nazwy przedmiotów ,które znajdują się na zdjęciach można zapisać z tyłu kart.

Umieszczamy wszystkie karty z kropką w rzędzie u góry ,pozostałe złożone przed dzieckiem . Bierzesz pierwszą kartę z kupki i kładziesz pod pierwszym zdjęciem w rzędzie. Mówisz nazwę karty na górze np. płot, a później tej która została położona poniżej np.beczka i pytasz dziecko czy te dwa słowa się rymują,jeśli dziecko powie ,ze nie,kładziesz kolejne karty ,aż cała kupka zostanie rozłożona

 

 

Podaje kilka rymów :

palec-malec , wąż-mąż , kotek-młotek , ptaszek-daszek , lodówka-żarówka , uliczka-tabliczka , baba-żaba, gruszka-pietruszka, koc-noc, masa-kasa, koczek-loczek itp.

Skomentuj
Rymy, rymowanki, wyliczanki. Cz IAntonimy-przeciwieństwa
Wszystkie komentarze (2)
  • Aneta
    19 czerwca, 2017 o 13:03

    wspanialy blog - przegladam wlasnie twoje fascynujace wpisy i probuje domyslic sie w jakim wieku sa twoje dzieci przy roznych czynnosciach... i odniesc to […] Read Morewspanialy blog - przegladam wlasnie twoje fascynujace wpisy i probuje domyslic sie w jakim wieku sa twoje dzieci przy roznych czynnosciach... i odniesc to do tego kiedy mniej wiecej mozemy wprowadzac pewne aktywnosci u naszego 2-latka. Czy moglabys prosze napisac mi np. ile lat ma synek w tym wpisie? Dziekuje bardzo... Read Less

    Reply
  • anettaart
    20 czerwca, 2017 o 23:55

    Syn miał tu jakieś 4 lata. Rymy można wprowadzać około 3 roku życia. Młodsze dzieci często nie rozumieją jeszcze o co chodzi z tymi rymami, […] Read MoreSyn miał tu jakieś 4 lata. Rymy można wprowadzać około 3 roku życia. Młodsze dzieci często nie rozumieją jeszcze o co chodzi z tymi rymami, dla nich wszystkie wyrazy będą się rymować :). Zawsze można zrobić krótką prezentację i będziemy wiedzieli czy dziecko jest na to gotowe czy nie. W przypadku mojego młodszego syna 100% gotowość do rozumienia rymów osiągnął nie cały rok później. Wychwytywał wszystkie rymy, które usłyszał np. podczas naszych rozmów i wpadał w ekscytację : " Mamo zrymowałaś " :). Najlepszą metodą jest obserwacja dziecka, jeśli nie masz pewności możesz pokazać mu jakąś aktywność i sprawdzić na ile zrozumie i podejmie działanie. Wiele prezentacji z botaniki, zoologi, historii czy geografii można spokojnie prezentować już dwulatkowi. Zawsze możemy powtórzyć zabawy za jakiś czas. Jeśli chodzi o matematykę tu ważna jest obserwacja. Wszystko zależy od dziecka czy jest gotowe do konkretnych działań. Każde dziecko wykazuje swoja fazę wrażliwą np. liczenie, czytanie, ruch itp. Nie przyspieszymy tego , ale też musimy uważać by nie przeszkadzać. Dla dwulatka ważny jest ruch, jest to też moment na naukę dobrych manier, rozwój języka - nauka mowy, czytanie dziecku, rozmawianie z nim, poszerzanie słownictwa np. za pomocą lekcji trójstopniowej , używamy przedmiotów lub kart wzbogacających słownictwo. Faza wrażliwa na liczby zaczyna się tak mniej więcej około 4 roku życia, nauka pisania może zainteresować się już 3, 5 latek , czytania 4, 5 latek. Jedne fazy trwają dłużej inne krócej. Obserwuje dziecko, ono samo Ci powie w czym teraz chce się doskonalić :). Mam nadzieję, że choć trochę pomogłam. Read Less

    Reply

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *