System dziesiątkowy-wprowadzenie

24 stycznia, 2016

System dziesiątkowy 

Złoty materiał służy do zapoznania dzieci z zasadami systemu dziesiątkowego pozycyjnego oraz wykonywania działań arytmetycznych w tym systemie. Złote perły pomogą dziecku zobrazować wielkości jedności, dziesiątki ,setki i tysiąca, widzą różnicę miedzy nimi. Jest on wprowadzany około 4 roku życia.

Materiał:

Materiał ,który będzie nam potrzebny do dzisiejszej prezentacji systemu dziesiątkowego składa się z tacy prezentacyjnej na której układamy :

  • Jeden pojedynczy koralik ,który oznacza jedność
  • Jeden drucik z nawleczonymi dziesięcioma koralikami ,oznaczający dziesiątkę
  • Jeden kwadrat składający się z dziesięciu dziesiątek,oznaczający setkę
  • Jeden sześcian ,składający się z dziesięciu kwadratów ,oznaczający tysiąc

Materiał  wygląda tak:

1112

Jednak można zrobić go samemu (tu)

Prezentacje systemu dziesiątkowego możemy zrobić na specjalnej małej macie matematycznej ,można ją łatwo uszyć samemu (tu instrukcja ).

Weź tacę ze złotymi perłami i usiądź z dzieckiem przy stole lub na podłodze. Ustaw tace tak aby jedności mieć po prawej stronie. Powiedz dziecku ze to są złote perły.

Podnieś jeden koralik i powiedz że to jest jedna jedność, podaj ją dziecku niech poobraca w paluszkach i powtórzy: „To jest jedna jedność” .Odłóżcie koralik na matę.

Następnie weź dziesiątkę i głośno przelicz koraliki (akcentując ostatni liczebnik) i połóż dziesiątkę z lewej  strony jedności mówiąc „to jest jedna dziesiątka”. Aby dziecko mogło zobaczyć relacje miedzy jednością a dziesiątką , koraliki dziesiątki przelicz jeszcze raz, przykładając jedność do każdego koralika dziesiątki. W czasie przeliczania powiedz: „Jedna jedność, dwie jedności… itd. ,aż do dziesięciu jedności. ” Dziesięć jedności tworzy jedną dziesiątkę”.

DSCN9839 DSCN9840

Teraz weź kwadrat symbolizujący jedną setkę. Przelicz rzędy koralików w kwadracie , przykładając do niego dziesięć razy dziesiątkę ,powiedz: „Jedna dziesiątka , dwie dziesiątki, trzy dziesiątki…. itd.  Dziesięć dziesiątek tworzy jedną setkę”. Przeliczanie zacznij ty ,dziecko dokończy. Następnie kładąc kwadrat setki z lewej strony dziesiątki , mówimy: ” To jest jedna setka”.

DSCN9841 DSCN9843

Kolej na sześcian oznaczający tysiąc. Przeliczamy warstwy koralików w sześcianie  (kwadraty setek), przykładając dziesięć razy kwadrat oznaczający sto do jednej ze ścian sześcianu,mówiąc : „jedna setka ,dwie setki, trzy setki „…itd. „dziesięć setek tworzy jeden tysiąc”. Kładąc sześcian po lewej stronie setki, mówimy : „to jest jeden tysiąc”.

DSCN9845 DSCN9847

Gdy dziecko jest mniej zaawansowane w liczeniu ,wówczas na pierwszej lekcji możemy ograniczyć się do jedności i dziesiątki. To czy wprowadzimy kwadrat setki oraz sześcian na tej samej lekcji zależy od możliwości dziecka.

Kolejnym ,drugim etapem jest wydawanie poleceń dziecku. Pomieszaj perły i powiedz : „Daj mi setkę” ,”pokaż jedność”, „zakryj ręką dziesiątkę”, ” podaj tysiąc”. Pytania te dają nam możliwość sprawdzenia czy dziecko prawidłowo kojarzy nazwy z odpowiednim materiałem.

DSCN9849 DSCN9850

Gdy widzimy ,że dziecko jeszcze myli się ,należy wrócić do pierwszego etapu lekcji.

W trzecim etapie zadajemy pytania : „Co to jest….” wskazujemy na poszczególny złoty materiał, nie zachowując kolejności rzędów. Pytania te mają na celu sprawdzenie czy dziecko prawidłowo nazywa materiał.

DSCN9853 DSCN9855

Jest to tzw. lekcja trójstopniowa.

Prezentacja 2 – Utrwalanie nazewnictwa . „Z zakrytymi oczami”

W tej prezentacji dziecko będzie identyfikować złoty materiał  po dotyku.

Materiał ,który będzie nam potrzebny  składa się z tacy  na której układamy :

  • Jedną jedność w małym pojemniku
  • Jedną dziesiątkę
  • Jedną setkę
  • Jeden tysiąc
  • Opaska na oczy
  • Dywanik lub mata

Zaproś dziecko do prezentacji. Przynieście dywanik i rozwińcie go na podłodze lub na stole , przynieście materiał. Umieść go przed dzieckiem.

4

Zawiązać opaskę wokół głowy dziecka, tak aby oczy były zakryte. Wyjaśnij, że masz zamiar pomieszać złoty materiał na tacy i poprosisz aby dziecko wskazało konkretną ilość (jedność, dziesiątkę ,setkę ,tysiąc) . Zapytaj czy jest gotowe i poproś o odszukanie konkretnej ilości.

Pytaj tak dalej aż poda Ci odpowiedni materiał.  Zdejmuj opaskę dziecku za każdym  razem aby mogło sprawdzić swoją pracę.

3

Na koniec ułóż perły w odpowiedniej kolejności od prawej do lewej (zaczynając od jedności).

Do wspólnej zabawy można zaprosić dwójkę dzieci , mój starszy syn najpierw prosił młodszego aby odnalazł odpowiednie jednostki z zasłoniętymi oczami , a później to on odszukiwał z zakrytymi oczami materiał o , który prosił Kacper , w ten sposób młodszy utrwalał nazewnictwo.

m. in. Źródła:

  • Gabriela Badura-Strzelczyk, Pomóż mi policzyć samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od lat trzech do klasy trzeciej, Wydawnictwo Nowik, 2008
  • Sabina Guz, Edukacja w systemie Marii Montessori, Tom 1, Wydawnictwo UMCS, 2015

System dziesiątkowy.

Skomentuj
Mała mata matematycznaHistoria

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *