Szorstkie cyfry inaczej zwane cyfry dotykowe to kolejna pomoc ,którą możemy wprowadzić naszym dzieciom .
Materiał:
Składa się z 10 tabliczek umieszczonych w pudełku. Na każdej tabliczce znajduje się jedna z cyfr o 0 do 9 , wykonana z drobnego papieru ściernego. Cyfry dotykowe przeznaczone są dla dzieci w wieku od 2,5 do 4 roku życia (można rozpocząć się wcześniej, jeśli dziecko jest gotowe).
Ich wprowadzenie ma na celu zapoznanie dzieci z graficznym symbolem liczby ,skojarzenie symbolu z nazwą liczebnika , poznanie kształtu cyfry ,zdobycie umiejętności odróżniania i nazywania cyfr oraz ich pisania.
Tak wyglądają szorstkie cyfry w oryginale:
Organizacja miejsca :
- Umieść jednoosobowy stół w spokojniejszej części pokoju. Na stole możemy umieścić podkładkę. Pudełko z cyframi dotykowymi umieszczamy powyżej podkładki, w lewym górnym rogu stołu. Taca z piaskiem po Krzesełko dla dziecka dostosowane do wysokości dziecka. Krzesło dla rodzica.
Prezentacja 1: pierwsza faza lekcji trojstopniowej
Prezentacje robimy tylko dla jednego dziecka.
Zaproś dziecko do przygotowanego stołu. Weź pierwsze 3 szorstkie cyfry z pudełka i ułóż je w stosiku na podkładce ,cyframi skierowanymi do blatu, po lewej stronie dziecka. Następnie umieść odwróconą tabliczkę z cyfrę jeden przed dzieckiem i palcem wskazującym oraz środkowym prześledź cyfrę w odpowiednim kierunku mówiąc głośno jej nazwę. Odwróć tabliczkę cyfrą do blatu i w taki sam sposób przedstaw kolejne 2 cyfry. Jest to pierwszy etap lekcji trójstopniowej. Jeśli dziecko ma problemy z tą prezentacją ,pracujemy nadal z tymi trzema cyframi ,gdy dziecko jest gotowe możemy wprowadzać kolejne cyfry.
Tu znajdziecie coś więcej na temat lekcji trójstopniowej
Najlepiej jest pokazać trzy tabliczki podczas pierwszej lekcji. Przy wprowadzaniu szorstkich cyfr nie ma konieczności zachowania kolejności numeracji. Cyfry , które poznaje dziecko ,możecie wybrać wy lub zrobi to samo dziecko. Na początku wyłączona jest cyfra zero ,która wymaga specjalnego wprowadzenia.
Prezentacja 2 : Innego dnia przechodzimy do drugiego fazy lekcji trójstopniowej
Niech dziecko wykona wszystkie kroki z pierwszej prezentacji pierwszej ,śledząc samodzielnie cyfry i podaje ich nazwę. Następnie rozłóż trzy karty przed dzieckiem i poproś je o wybranie określonej cyfry np. „2” i obwodzenie jej palcem. Ćwiczymy tak do czasu ,aż zobaczymy ,że dziecko rozpoznaje wszystkie trzy szorstkie cyfry.
Prezentacja 3 : Innego dnia przechodzimy do trzeciej fazy lekcji trójstopniowej
Niech dziecko wykona wszystkie kroki z pierwszej prezentacji ,śledząc samodzielnie szorstkie cyfry i podaje ich nazwy. Następnie podnieś jedna z kart ,połóż przed dzieckiem i zapytaj jak nazywa się ta cyfra. Powtarzaj, aż wszystkie trzy cyfry zostaną zidentyfikowane przez dziecko. Gdy dziecko jest gotowe pracujcie z kolejnymi cyframi.
Dodatkowe prezentacje:
1 #
Przynieś tacę z piaskiem i umieść ją po prawej stronie dziecka.Weź pudełko z szorstkimi cyframi i wybierze tą cyfrę, którą już dziecko zna ,połóż po lewej stronie dziecka. Niech prześledzi cyfrę z papieru ściernego w sposób w jaki pokazałaś wcześniej ,a następnie to samo niech zrobi na tacy z piaskiem. Delikatnie wstrząśnij piasek, aby usunąć cyfrę. Zaproś dziecko do dalszych ćwiczeń. Zamiast piasku może być mąka ,kolorowy piasek, kasza manna itp.
2 #
Rozwiń dwa dywany w pewnej odległości od siebie. Przynieś pudełko z szorstkimi cyframi na jeden dywan. Wyjmij cyfry i umieścić je w linii poziomej (od lewej do prawej). Usiądź na drugim dywaniku. Dziecko podchodzi do ciebie i jest poproszone o przyniesienie konkretnej cyfry. Kładzie każdą cyfrę na drugim dywanie w mieszanej kolejności. Gdy wszystkie cyfry zostaną przeniesione, dziecko układa cyfry w odpowiedniej kolejności.
3 #
Rozwiń dwa dywany w pewnej odległości od siebie. Przynieś pudełko z szorstkimi cyframi na jeden dywan. Wyjmij cyfry i umieścić je w linii poziomej (od lewej do prawej).Weź inny zestaw kart liczbowych i połóż na drugim dywanie , umieścić je w stosiku cyframi do dołu. Dziecko odwraca jedną z kart i przechodzą z nią do pierwszego dywan z rozłożonymi dotykowymi cyframi i dopasowuje do szorstkich cyfr.
To jedne z wielu pomysłów. Dziecko może kreślić cyfry pędzlem na kartonie ,patykiem na piasku, mazakiem na czystej kartce
W pierwszym okresie dziecko powinno kreślić cyfry dużych formatów ,na dużych płaszczyznach ,posługując się palcem , pędzlem, mazakiem, patykiem ,na tablicach,kartonach , kartkach, które nie posiadają linii. Gdy dziecko samo zaczyna pisać cyfry w małym formacie ,oznacza to ,że do pisania potrzebuje ołówka,kredki ,długopisu oraz linii lub kratki.
Podczas pierwszych prób pisania przez dziecko poznanych przez nie cyfr leżą one przed nim na stoliku. Dzięki temu może na nie patrzeć i wodzić palcami zawsze wtedy ,gdy napotka trudności z ich odwzorowaniem na tacy lub kartce. Jeśli dziecko zapomniało kształtu lub popełnia błędy przy kreśleniu określonej cyfry ,zachęć je do wzięcia odpowiedniej tabliczki z cyfrą i wodzeniu po niej palcami, w żadnym wypadku nie kreśl dziecku wzoru cyfry.
Jak zrobić pomoc znajdziecie informacje w dziale DIY Materiał Montessori .
Można też obejrzeć prezentacje: Chrześcijańska Szkoła i Przedszkole Montessori
Źródła:
- Gabriela Badura-Strzelczyk, Pomóż mi policzyć samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od lat trzech do klasy trzeciej, Wydawnictwo Nowik, 2008
- Sabina Guz, Edukacja w systemie Marii Montessori, Tom 1, Wydawnictwo UMCS, 2015
Wszystkie komentarze (2)
Marta
Ma Pani super pomysły i dziękuję za podzielenie się nimi, właśnie z synkiem znowu wróciliśmy na właściwy tor :D
Replyanettaart
@Marta
Dziękuje i cieszę się, że komuś ta strona służy :).
Reply