Tablica Setki Montessori

Grudzień 06, 2016

Tablica Setki Montessori

Tablica Setki Montessori to materiał, który nie zawsze jest wymieniany jako część materiału nauczania. Rozwija umiejętność liczenia, utrwala znajomość liczb i ich symboli oraz pomaga w pamięciowym opanowaniu ciągu liczbowego w zakresie 100. Jest to materiał bardziej abstrakcyjny niż dziesiątki złotego materiału czy łańcuch setki, który również pomaga w pamięciowym opanowaniu zakresu liczb do 100.

Tablica Setki Montessori

Materiał :

  • Niebieska tablica o wymiarach 30 cm x 30 cm, oprawiona drewnianą ramką. Tablica podzielona jest na 100 kwadratów o wymiarach 3 cm x 3 cm. W górnym, lewym kwadracie nadrukowana jest cyfra 1, która wskazuje początek układania kwadratów.
  • Pudełko z dwoma przegrodami, w których przechowujemy 100 kwadratowych kostek z wydrukowanymi na nich liczbami od 1 do 100. Kostki muszą być ułożone w kolejności w pierwszym rzędzie od 1 do 50 i drugim rzędzie od 51 do 100.
  • Tablica kontrolna – kwadrat podzielony na 100 pól, na których wydrukowane są we właściwym porządku liczby od 1 do 100.
  • dywanik podłogowy/mata

Prezentacja główna – Tablica Setki Montessori

Zaproś dziecko do prezentacji. Weź dywanik i rozwiń go na podłodze. Następnie przynieś Tablicę 100 na dywan. Umieść tablice na środku dywanu. Przynieś na tacy pudełko z kostkami oraz tablicę kontrolną i połóż na dywanie na prawo od Tablicy 100. Weź tablicę kontrolną z tacy i połóż na lewo od Tablicy 100, zapisaną stroną do dołu, a pudełko z kostkami połóż powyżej tablicy w porządku liczbowym tak, aby pierwszy był widoczny rząd od 1 do 10.

tablica-100-b

Wyjmij z pojemnika tafelki od 1 do 10, układaj je w linii poziomie poniżej tablicy w losowej kolejności.

Zacznij skanowanie tafelek od lewej do prawej, wybierając kostkę z cyfrą 1. Umieść ją w górnym lewym narożniku Tablicy 100. 

Skanuj ponownie od lewej do prawej, wybierając kostkę z cyfrą 2 i umieść ją z prawej strony pierwszej tafelki.

Kontynuuj w ten sposób, aż do ostatniej płytki (cyfry 10)

tablica-setki-b

Weź następny zestaw z płytkami od 11-20 i kontynuuj pracę z nimi, tak jak to zrobiłaś/eś z pierwszym zestawem.

Powtórz pracę z każdym zestawem płytek, aż do ostatniego (100). Sprawdź swoją pracę z wykresem kontrolnym jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Odłóż kartę kontrolną na tacę. Weź tafelki i odłóż je do odpowiednich pojemników zaczynając od górnego rzędu. Umieść każdy pojemnik na tacy. Odstaw tacę na miejsce. Odłóż na miejsce Tablicę 100. Zwiń dywan i odnieś na miejsce. Zaproś teraz dziecko do pracy.

Uwaga:

Pierwszą prezentację dziecko może zacząć nie od Tablicy Setki, ale od dopasowania  tafelek z cyframi do numerów na karcie kontrolnej. Prezentacje z kartą kontrolną robimy w taki sam sposób jak prezentację z Tablicą Setki.

Prezentacja 2#  – Mieszana kolejność

Powtarzamy główną prezentację, ale nie zaczynamy od wybierania tafelki numer 1. Weź pierwszy tafelek, ale w mieszanej kolejności czyli np. 4. Pokaż dziecku, jak policzyć kwadraty, aby znaleźć odpowiednie miejsce dla czwórki i  umieścić płytkę własnie w tym miejscu. Kontynuuj dalej  w taki sam sposób, aż wszystkie kostki z cyframi zostaną ułożone a swoich miejscach.

Prezentacja 3# – Całość

Powtarzamy ogólną prezentację i następnie rozkładamy wszystkie płytki w mieszanej kolejności, rząd po rzędzie. Wybierz jakąkolwiek kostkę z liczebnikiem i licz, aby znaleźć prawidłowe miejsca dla niej. Kontynuuj aż wszystkie płytki zostaną ułożone.

Prezentacja 4# – Różne polecenia słowne 

Powtarzamy ogólną prezentacje, następnie dajemy dziecku różne polecenia.

  • „Wyjmij tafelki z cyfrą 3, następnie 7 itd.” Po tym jak dziecko wyjmie wszystkie kostki, poproś aby ułożyło wyjęte tafelki na miejsce na tablicy.

2

 

  • Inne polecenie to wyjęcie kostek pełnych dziesiątek,

3

  • Tafelki z liczbami parzystymi/nieparzystymi

4

  • Liczenie co 2, 3, 5, 10.

1

  • Wyjmowanie tafelka na którym jest cyfra np. 8

5

  • Układanie tafelek wg wzoru z karty

Rozszerzenia – Tablica Setki Montessori – karty

Rozszerzeniem pracy z Tablicą 100 mogą być karty pracy z różnymi poleceniami podobnymi jak te ustne np. zestaw kart zatytułowany – znajdź właściwe tafelki. Dziecko czyta polecenie z karty i wykonuje je. Oczywiście w przypadku gdy dziecko jeszcze nie czyt, my służymy mu taką pomocą. Na odwrocie każdej karty musi być kontrola błędu, w tym przypadku będzie to rysunek tablicy z prawidłowo rozwiązanym zadaniem, który dziecko porówna ze swoją wykonana pracą.

Karty na zdjęciu nie są mojego autorstwa. Pobrałam je z platformy wymiany materiałów „Montessori po polsku ” na Box.com. Autorki bloga http://ponadsiebie.blogspot.com/ udziela dostęp do platformy wymiany materiałów Montessori, proszę do niej pisać w tej sprawie.

Aby bawić i pracować w podobny sposób jak z Tablicą 100, możemy wykorzystać pomysły, które znalazłam na dwóch blogach z wykorzystaniem tablic kontrolnych : blog mamabliznacza oraz blog smartmamaTu  pobierzecie m.in. tablicę kontrolną na mathwir.com

Tablica Setki Montessori

Skomentuj
Podstawowe potrzeby roślinBudowa nasiona – puzzle, karty, eksperyment
Wszystkie komentarze (2)

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *