Tablice Seguina - nastki

02 lipca, 2016

Tablice Seguina – nastki 

  • Tablice seguina : nastki – Ilości

Pierwszy zestaw Tablic Seguina służy do wprowadzenia liczb drugiej dziesiątki od 11 do 19. Przeznaczony jest dla dzieci od 4,5 roku do 6 lat.

W pierwszym etapie wprowadzania liczb drugiej dziesiątki wykorzystujemy tylko materiał konkretny czyli :

1 zestaw kolorowych schodków
9 dziesiątek ze złotego materiału
dywanik lub mała zielona mata

Tablice Seguina - nastki - Zestaw I

Prezentacja :

1# etap

Zaproś dziecko do prezentacji . Rozłóż dywanik lub mate na podłodze. Rozsyp kolorowe perły w dowolny sposób. Poproś dziecko ,aby nazwało wszystkie kolorowe liczby i ułożyło je w formie schodków ,zaczynając od „jedynki ” i  idąc w górę do 9.

2 Tablice Segiuna - nastki - Zestaw I

Wyjmij z pudełka jedną dziesiątkę. Połóż ją pionowo na macie i obok połóż jedną czerwona jednostkę w taki sposób aby dotykała koralik „jeden ” w dziesiątce i powiedz : „Jedna dziesiątka i jedna jedność daje nam jedenaście” .

Tablice Seguina - nastki - ilości Tablice Seguina - nastki - ilości

Przesuń „jedenaście ” w górną lewą część stołu.

Wyjmij z pudełka drugą dziesiątkę. Połóż ją pionowo na macie,obok połóż jedną dwójkę , w taki sposób jak wcześniej i powiedz : „Jedna dziesiątka i dwie jedności dają nam dwanaście” .

Tablice Seguina - nastki Tablice Seguina - nastki

Przesuń „dwanaście ” w górną lewą część stołu obok „jedenastki”.

Zrób to samo z trzecią dziesiątkę.

Tablice Seguina - nastki Tablice Seguina - nastki

2# etap

Przechodzimy teraz do drugiego etapu lekcji trójstopniowej. Umieść przed dzieckiem trzy ilości i poproś : „Pokaż 12”, „Zabierz 11” , „Zakryj ręką 13”.

Tablice Seguina - nastki Tablice Seguina - nastki

3# etap

Trzeci etap lekcji to wskazywanie na utworzone liczby i pytanie : ” Co to jest? ”

Na kolejnej lekcji tworzymy liczby od 14 do 16, a następnie 17, 18, 19.

Tablice Seguina - nastki

 

  • Tablice seguina : nastki – Symbole

W drugim etapie wprowadzamy wyłącznie symbole liczb 11 do 19. Ta prezentacja pozwoli dziecku skojarzyć nazwy od jedenaście do dziewiętnaście z symbolami.

Materiał :

  • 2 Tablice Seguina – dwie wąskie drewniane tablice, każda podzielona na pięć segmentów przez wąskie drewniane listwy umieszczone poziomo , w poprzek tablicy, w dziewięciu pierwszych segmentach wydrukowana jest duża liczba 10
  •  9 drewnianych tabliczek ,wsuwanych w segmenty ,a by zakryć zero w dziesiątkach , na tabliczkach wydrukowane są cyfry od 1 do 9.
  • dywanik lub zielona mata

Tablice Seguina - nastki

Prezentacja :

Zaproś dziecko do prezentacji , przynieś dywanik lub matę , rozłóż na podłodze. Przynieś Tablice Seguina – nastki – Zestaw I. Tablice Seguina połóż jedna pod drugą z lewej strony dywanika, zdejmij pokrywy i umieść je z boku. Obok z prawej stronie ułóż tabliczki z cyframi w stosie od 1 do 9 ( 9 na dole ). Wskaż na pierwsza od góry 10 na Tablicy Seguina i powiedz : „Dziesięć  i jeden daje nam jedenaście” W trakcie mówienia tego wsuń tabliczkę „jedynkę” tak aby przykryć zero w dziesiątce.

W identyczny sposób prezentujemy symbole kolejnych liczb mówiąc : „Dziesięć i dwa daje dwanaście”, „Dziesięć i trzy równa się trzynaście.” Kontynuujemy lekcje trójstopniową  tak samo jak w prezentacji z ilościami  : „Pokaz mi 12 ,  …. oraz ” Co to jest? ”

Kontynuuj z trzema kolejnymi liczbami 14, 15, 16 – powtarzaj 11, 12, 13, aż dziecko pozna wszystkie symbole liczb do 19.

Tablice Seguina nastki

Rozszerzenie

Umieść liczby w dowolnej kolejności na tablicy i poproś dziecko o nazwanie liczb nie po kolei, a później aby uporządkowało je w kolejności od 11 do 19.

 

Tablice seguina : nastki – Ilości i symbole . Kojarzenie liczby z symbolem.

  • Tablice Seguina – nastki
  • uporządkowane tabliczki z symbolami od 1 do 9
  • uporządkowany w piramidkę jeden zestaw kolorowych liczb (kolorowych łańcuchów)
  • 9 dziesiątek obok piramidki z kolorowych liczb
  • dywanik podłogowy lub zielona mat

Prezentacja :

Poproś dziecko o przyniesienie dywanika ,rozłóżcie go na podłodze. Zaproś dziecko do przyniesienia Tablicy Seguina oraz pozostałych pomocy.  Połóż pudełka na dywanie z  lewej strony. Zdejmij pokrywę i umieść ją obok pudełka. Jeśli  płytki z cyframi są w tablicy wyjmij  i umieść  w stosie od 1 do 9  w prawym górnym rogi . Z kolorowych łańcuchów tworzymy piramidkę z prawej strony poniżej oraz kładziemy 9 dziesiątek obok kolorowych liczb.

Tablice Seguina nastki

Weź kartę liczbową z symbolem jedynki i wsuń ją do pierwszego segmentu na tablicy, tworząc 11 i mówiąc : „dziesięć i jeden równa się jedenaście”. Poproś aby dziecko zbudowało jedenaście z koralików z lewej strony tablicy. Zapytaj dziecko jaka liczba jest po jedenaście gdy odpowie dwanaście przejdź do budowania tej ilości.

Tablice Seguina nastki

Dziecko kontynuuje w ten sam sposób aż stworzy wszystkie ilości od 11 do 19 ( układa symbole liczbowe na tablicy , nazywa tworzone liczby i układa je za pomocą pereł )

Rozszerzenia

1#  Powtórz główną prezentacje, ale umieść  karty liczbowe w mieszanej kolejności w stosiku

2#  Wybierz przypadkową tabliczkę z symbolem cyfry  i umieść ją w  pierwszym segmencie tablicy , poproś dziecko, aby dopasowało ilość.

3#  Umieścić ilości koralików,  po lewej stronie pierwszego segmentu na tablicy i poprosić dziecko, aby dobrało karty liczbowe.

4#  Zrób karty z ilością nastek, daj je dziecku , niech sprawdzi  ilość na obrazku  i dopasuje odpowiednią kartę z cyfrą.

Moje moje karty do tej prezentacji

Karty  do pracy z kolorowymi perłami i złotymi z tej strony , za darmo do pobrania

Tu można pobrać za darmo po zarejestrowaniu karty do pracy z nastkami

Tu kupiłam karty do wieszaków nastki

Tu karty płatne Tablice Seguina, płatne zestawy Tablice Seguina I i II

Tablice Seguina NASTKI darmo do pobrania,

Tu propozycje jak wykonać tablice oraz tu i tu 

Tu darmowe karty z koralikami – dodawanie

Tablice Seguina – nastki 

 

 

Skomentuj
Wstęp do astronomiiTablice Seguina – dziesiątki

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *