Tablice Seguina – nastki
- Tablice seguina : nastki – Ilości
Pierwszy zestaw Tablic Seguina służy do wprowadzenia liczb drugiej dziesiątki od 11 do 19. Przeznaczony jest dla dzieci od 4,5 roku do 6 lat.
W pierwszym etapie wprowadzania liczb drugiej dziesiątki wykorzystujemy tylko materiał konkretny czyli :
1 zestaw kolorowych schodków
9 dziesiątek ze złotego materiału
dywanik lub mała zielona mata
Prezentacja :
1# etap
Zaproś dziecko do prezentacji . Rozłóż dywanik lub mate na podłodze. Rozsyp kolorowe perły w dowolny sposób. Poproś dziecko ,aby nazwało wszystkie kolorowe liczby i ułożyło je w formie schodków ,zaczynając od „jedynki ” i idąc w górę do 9.
Wyjmij z pudełka jedną dziesiątkę. Połóż ją pionowo na macie i obok połóż jedną czerwona jednostkę w taki sposób aby dotykała koralik „jeden ” w dziesiątce i powiedz : „Jedna dziesiątka i jedna jedność daje nam jedenaście” .
Przesuń „jedenaście ” w górną lewą część stołu.
Wyjmij z pudełka drugą dziesiątkę. Połóż ją pionowo na macie,obok połóż jedną dwójkę , w taki sposób jak wcześniej i powiedz : „Jedna dziesiątka i dwie jedności dają nam dwanaście” .
Przesuń „dwanaście ” w górną lewą część stołu obok „jedenastki”.
Zrób to samo z trzecią dziesiątkę.
2# etap
Przechodzimy teraz do drugiego etapu lekcji trójstopniowej. Umieść przed dzieckiem trzy ilości i poproś : „Pokaż 12”, „Zabierz 11” , „Zakryj ręką 13”.
3# etap
Trzeci etap lekcji to wskazywanie na utworzone liczby i pytanie : ” Co to jest? ”
Na kolejnej lekcji tworzymy liczby od 14 do 16, a następnie 17, 18, 19.
- Tablice seguina : nastki – Symbole
W drugim etapie wprowadzamy wyłącznie symbole liczb 11 do 19. Ta prezentacja pozwoli dziecku skojarzyć nazwy od jedenaście do dziewiętnaście z symbolami.
Materiał :
- 2 Tablice Seguina – dwie wąskie drewniane tablice, każda podzielona na pięć segmentów przez wąskie drewniane listwy umieszczone poziomo , w poprzek tablicy, w dziewięciu pierwszych segmentach wydrukowana jest duża liczba 10
- 9 drewnianych tabliczek ,wsuwanych w segmenty ,a by zakryć zero w dziesiątkach , na tabliczkach wydrukowane są cyfry od 1 do 9.
- dywanik lub zielona mata
Prezentacja :
Zaproś dziecko do prezentacji , przynieś dywanik lub matę , rozłóż na podłodze. Przynieś Tablice Seguina – nastki – Zestaw I. Tablice Seguina połóż jedna pod drugą z lewej strony dywanika, zdejmij pokrywy i umieść je z boku. Obok z prawej stronie ułóż tabliczki z cyframi w stosie od 1 do 9 ( 9 na dole ). Wskaż na pierwsza od góry 10 na Tablicy Seguina i powiedz : „Dziesięć i jeden daje nam jedenaście” W trakcie mówienia tego wsuń tabliczkę „jedynkę” tak aby przykryć zero w dziesiątce.
W identyczny sposób prezentujemy symbole kolejnych liczb mówiąc : „Dziesięć i dwa daje dwanaście”, „Dziesięć i trzy równa się trzynaście.” Kontynuujemy lekcje trójstopniową tak samo jak w prezentacji z ilościami : „Pokaz mi 12 , …. oraz ” Co to jest? ”
Kontynuuj z trzema kolejnymi liczbami 14, 15, 16 – powtarzaj 11, 12, 13, aż dziecko pozna wszystkie symbole liczb do 19.
Rozszerzenie
Umieść liczby w dowolnej kolejności na tablicy i poproś dziecko o nazwanie liczb nie po kolei, a później aby uporządkowało je w kolejności od 11 do 19.
Tablice seguina : nastki – Ilości i symbole . Kojarzenie liczby z symbolem.
- Tablice Seguina – nastki
- uporządkowane tabliczki z symbolami od 1 do 9
- uporządkowany w piramidkę jeden zestaw kolorowych liczb (kolorowych łańcuchów)
- 9 dziesiątek obok piramidki z kolorowych liczb
- dywanik podłogowy lub zielona mat
Prezentacja :
Poproś dziecko o przyniesienie dywanika ,rozłóżcie go na podłodze. Zaproś dziecko do przyniesienia Tablicy Seguina oraz pozostałych pomocy. Połóż pudełka na dywanie z lewej strony. Zdejmij pokrywę i umieść ją obok pudełka. Jeśli płytki z cyframi są w tablicy wyjmij i umieść w stosie od 1 do 9 w prawym górnym rogi . Z kolorowych łańcuchów tworzymy piramidkę z prawej strony poniżej oraz kładziemy 9 dziesiątek obok kolorowych liczb.
Weź kartę liczbową z symbolem jedynki i wsuń ją do pierwszego segmentu na tablicy, tworząc 11 i mówiąc : „dziesięć i jeden równa się jedenaście”. Poproś aby dziecko zbudowało jedenaście z koralików z lewej strony tablicy. Zapytaj dziecko jaka liczba jest po jedenaście gdy odpowie dwanaście przejdź do budowania tej ilości.
Dziecko kontynuuje w ten sam sposób aż stworzy wszystkie ilości od 11 do 19 ( układa symbole liczbowe na tablicy , nazywa tworzone liczby i układa je za pomocą pereł )
Rozszerzenia
1# Powtórz główną prezentacje, ale umieść karty liczbowe w mieszanej kolejności w stosiku
2# Wybierz przypadkową tabliczkę z symbolem cyfry i umieść ją w pierwszym segmencie tablicy , poproś dziecko, aby dopasowało ilość.
3# Umieścić ilości koralików, po lewej stronie pierwszego segmentu na tablicy i poprosić dziecko, aby dobrało karty liczbowe.
4# Zrób karty z ilością nastek, daj je dziecku , niech sprawdzi ilość na obrazku i dopasuje odpowiednią kartę z cyfrą.
Moje moje karty do tej prezentacji
Karty do pracy z kolorowymi perłami i złotymi z tej strony , za darmo do pobrania
Tu można pobrać za darmo po zarejestrowaniu karty do pracy z nastkami
Tu kupiłam karty do wieszaków nastki
Tu karty płatne Tablice Seguina, płatne zestawy Tablice Seguina I i II
Tablice Seguina NASTKI darmo do pobrania,
Tu propozycje jak wykonać tablice oraz tu i tu
Tu darmowe karty z koralikami – dodawanie
Tablice Seguina – nastki