Układ Słoneczny
Istnieje wiele pomysłów na pokazanie dzieciom Układu Słonecznego, ale jeden z nich zachwycił mnie szczególnie. Zobaczyłam go na kursie Montessori i chce się nim z Wami podzielić.
Skala planet zawsze oczarowuje i fascynuje dzieci i działa na ich wyobraźnie. W świetny sposób można zobrazować dzieciom wielkość Układu Słonecznego i odległości poszczególnych planet od Słońca. Pomoc którą można wykonać samemu znajdziecie Układ Słoneczny DIY , natomiast w tym wpisie pokażę jak możemy ją użyć ,aby zapoznać dzieci z budową naszego Układu Słonecznego, uświadomić im owe odległości od Słońca i rozwinąć wyobraźnie przestrzenną.
Materiał :
Układ Słoneczny
- 8 drewnianych drążków z nawiniętymi kolorowymi sznurkami róznej długości
- 6 naszyjników z drewnianymi koralami ,które obrazują ilości naturalnych satelitów (księżyców) poszczególnych planet
- 9 kolorowych tabliczek ( 8 planet i Słońce) z opisem planety z jednej strony , a z drugiej strony z jej nazwą i liczba wskazującą kolejność od Słońca
- oraz 9 dzieci
Prezentacja :
Z pomocą musimy wyjść na zewnątrz np. do parku , na boisko ,pole czy na inny większy teren.
Prosimy dzieci, aby wcieliły się w planety Układu Słonecznego oraz Słońce. Zwracamy się do dziecka ,które wybrało tabliczkę Słońce , odczytując treść z tabliczki : „Ty jesteś Słońce…” czytamy dalszą część opisu. Po odczytaniu opisu zawieszamy na szyi dziecka jego kolorową tabliczkę. Zwracamy się do kolejnego dziecka : ” Nazywamy Cię Merkury…” i odczytujemy informacje o planecie ,gdy przeczytamy ,zawieszamy tabliczkę na szyi dziecka i podajemy mu odpowiedni drążek ze sznurkiem. Merkury podaje końcówkę sznurka zakończoną drewnianym patyczkiem do lodów – Słońcu, a następnie rozwija sznurek ,oddalając się na taka odległość na jaką mu on pozwoli.
Powiedz dzieciom że 1 cm sznurka odpowiada 1 mln km. Dzieci „planety” rozwijają kolejne sznurki , a jesli planeta posiada księżyce zawieszamy naszyjnik z koralików na szyi dziecka. Na koniec zabawy Słońce trzyma 8 patyczków ze sznurkami i wtedy widać bardzo dobrze , które planety są wewnętrzne, a które zewnętrzne . Pomoc doskonale obrazuje ich odległości od Słońca i od siebie , które zwykle są wszędzie pokazywane w równych odstępach ,a tak przecież nie jest. Jeśli mamy dużo miejsca planety mogą krążyć wokół Słońca.
Prezentacja tak się podobała ,że każde z dzieci chciało rozwijać wszystkie najdłuższe sznurki ,więc zwijali i wymieniali się planetami. Nasi najmłodsi Zosia i Kacper , mieli chyba najlepszą zabawę z rozwijania swoich sznurków :).
W naszej zabawie wzięli udział koledzy i koleżanki Łukasza i Kacpra, wsparli nas też dorośli , za co bardzo dziękujemy :).
Na drugi dzień chłopcy jeszcze rozwijali sznurki, a kot miał przy okazji zabawę 🙂
Zrobiłam im też kilka kart ze zdjęciami planet ,które dopasowywali. Skorzystaliśmy też z kart z symbolami poszczególnych planet i Słońca
oraz figurek planet ( zakupione tu )
Na koniec jeszcze raz odczytywaliśmy informację z kolorowych tabliczek.
Układ Słoneczny