Warzywa cebulowe - klasyfikacja
Prezentacja 9

12 kwietnia, 2016

Warzywa cebulowe mają niewielkie wymagania cieplne – niektóre mogą nawet zimować w gruncie. Częściami użytkowymi są cebula i liście. Warzywa cebulowe z uwagi na płytki system korzeniowy mają wysokie wymagania nawozowe. Wymagania wodne warzyw cebulowych są zróżnicowane w zależności od fazy wzrostu. Największe wymagania wodne przypadają od połowy czerwca do końca lipca – w fazie wzrostu szczypioru i formowania cebul. W okresie dojrzewania cebul należy ograniczyć podlewanie, aby szczypior mógł zaschnąć, a cebule mogły wejść w okres spoczynku.Wymagania świetlne warzyw cebulowych są wysokie. Warzywa cebulowe uprawia się z siewu, rozsady lub dymki. 

Do warzyw cebulowych zaliczane są:

  • cebula zwyczajna (Allium cepa),
  • cebula siedmiolatka (Allium fistulosum),
  • cebula perłowa,
  • czosnek pospolity (Allium sativum),
  • cebula kartoflanka,
  • szczypiorek ogrodowy,
  • szalotka ( Allium ascalonicum )
  • por ( czosnek, pory ).

Warzywa cebulowe należą do rodziny czosnkowatych (Alliaceae). Łacińska nazwa Allium pochodzi od słowa all, co w języku celtyckim znaczy piekący, ostry. Właśnie ze względu na swój oryginalny smak i zapach  warzywa cebulowe są powszechnie uprawiane – zarówno na skalę towarową, jak i w przydomowych ogródkach warzywnych, używane są przede wszystkim jako rośliny przyprawowe (wyjątkiem jest cebula i por).

To tak pokrótce na temat roślin cebulowych.

1

Materiał :

Potrzebny będzie  kosz/taca a w nim zdjęcia lub /i prawdziwe obiekty ( ile uda nam się pozyskać) np.  :

  • cebula
  • czosnek
  • szczypiorek
  • przez
  • etykieta

Przygotuj etykietę z napisem CEBULOWE i umieść ją w koszu. Przygotuj zdjęcia warzyw lub /i prawdziwe warzywa ,włóż do koszyka. Koszyk warzyw cebulowych mamy gotowy.

Tu znajdziecie gotowe karty do prezentacji ,karty te mogą posłużyć do lekcji trójstopniowej lub w tej prezentacji używając tylko jednego zestawu albo bez podpisu albo z podpisem.

Prezentacja: 

Usiądź z dzieckiem na podłodze,weź koszyk  roślin cebulowych i powiedz ,że masz coś specjalnego dla niego. Rozłóż dywanik i postaw przed sobą koszyk.

Powiedz: „To jest koszyk  roślin cebulowych. Wcześniej zapoznaliśmy się z roślinami  korzeniowymi. Dziś będziemy rozmawiać o roślinach cebulowych.” Połóż  koszyk u góry dywanika .Weź etykietę z nazwą  i pokaż dziecku jak się pisze „cebulowe” ,niech powtórzy nazwę. Połóż etykietę  po prawej stronie koszyka ,wyjaśnij dziecku ,że wszystkie przedmioty w tym koszu są to rośliny cebulowe.

Weź przedmiot z koszyka i powiedz:” To jestcebula”. Połóż ją  pod koszykiem i etykietą. „To  jest cebula , roślina cebulowa.”

2 3 4

Weź kolejny obiekt z  koszyka i powtórz to samo co wcześniej.

 

Kontynuujesz aż wszystkie przedmioty z koszyka zostaną rozłożone . Przeczytaj jeszcze raz etykietę z nazwą .Wskaż na każdy przedmiot  i nazwij je. „Te wszystkie rośliny są to rośliny cebulowe.”

5 6 7

 

Pozbieraj wszystkie przedmioty i etykietę i włóż do kosza.

Jeśli dziecko jeszcze nie zna nazw wszystkich warzyw z prezentacji dobrze jest przedstawić mu to za pomocą lekcji trójstopniowej.

Zachęć dziecko aby samo pracowało z koszykiem.

8DSCN9900  9 10 11

Każda taka prezentacja to pretekst do tego aby dzieci uczyły się czynności z życia praktycznego

Chłopcy pokroili cebule ,szczypiorek ,czosnek i zjedli  razem z upieczonym przez nas chlebem. Było pysznie  i zdrowo … jak zwykle zresztą :).

 

Skomentuj
Prezentacja 8
Klasyfikacja warzyw – Korzeniowe
Cykl życia motyla

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *