Warzywa cebulowe mają niewielkie wymagania cieplne – niektóre mogą nawet zimować w gruncie. Częściami użytkowymi są cebula i liście. Warzywa cebulowe z uwagi na płytki system korzeniowy mają wysokie wymagania nawozowe. Wymagania wodne warzyw cebulowych są zróżnicowane w zależności od fazy wzrostu. Największe wymagania wodne przypadają od połowy czerwca do końca lipca – w fazie wzrostu szczypioru i formowania cebul. W okresie dojrzewania cebul należy ograniczyć podlewanie, aby szczypior mógł zaschnąć, a cebule mogły wejść w okres spoczynku.Wymagania świetlne warzyw cebulowych są wysokie. Warzywa cebulowe uprawia się z siewu, rozsady lub dymki.
Do warzyw cebulowych zaliczane są:
- cebula zwyczajna (Allium cepa),
- cebula siedmiolatka (Allium fistulosum),
- cebula perłowa,
- czosnek pospolity (Allium sativum),
- cebula kartoflanka,
- szczypiorek ogrodowy,
- szalotka ( Allium ascalonicum )
- por ( czosnek, pory ).
Warzywa cebulowe należą do rodziny czosnkowatych (Alliaceae). Łacińska nazwa Allium pochodzi od słowa all, co w języku celtyckim znaczy piekący, ostry. Właśnie ze względu na swój oryginalny smak i zapach warzywa cebulowe są powszechnie uprawiane – zarówno na skalę towarową, jak i w przydomowych ogródkach warzywnych, używane są przede wszystkim jako rośliny przyprawowe (wyjątkiem jest cebula i por).
To tak pokrótce na temat roślin cebulowych.
Materiał :
Potrzebny będzie kosz/taca a w nim zdjęcia lub /i prawdziwe obiekty ( ile uda nam się pozyskać) np. :
- cebula
- czosnek
- szczypiorek
- przez
- etykieta
Przygotuj etykietę z napisem CEBULOWE i umieść ją w koszu. Przygotuj zdjęcia warzyw lub /i prawdziwe warzywa ,włóż do koszyka. Koszyk warzyw cebulowych mamy gotowy.
Tu znajdziecie gotowe karty do prezentacji ,karty te mogą posłużyć do lekcji trójstopniowej lub w tej prezentacji używając tylko jednego zestawu albo bez podpisu albo z podpisem.
Prezentacja:
Usiądź z dzieckiem na podłodze,weź koszyk roślin cebulowych i powiedz ,że masz coś specjalnego dla niego. Rozłóż dywanik i postaw przed sobą koszyk.
Powiedz: „To jest koszyk roślin cebulowych. Wcześniej zapoznaliśmy się z roślinami korzeniowymi. Dziś będziemy rozmawiać o roślinach cebulowych.” Połóż koszyk u góry dywanika .Weź etykietę z nazwą i pokaż dziecku jak się pisze „cebulowe” ,niech powtórzy nazwę. Połóż etykietę po prawej stronie koszyka ,wyjaśnij dziecku ,że wszystkie przedmioty w tym koszu są to rośliny cebulowe.
Weź przedmiot z koszyka i powiedz:” To jestcebula”. Połóż ją pod koszykiem i etykietą. „To jest cebula , roślina cebulowa.”
Weź kolejny obiekt z koszyka i powtórz to samo co wcześniej.
Kontynuujesz aż wszystkie przedmioty z koszyka zostaną rozłożone . Przeczytaj jeszcze raz etykietę z nazwą .Wskaż na każdy przedmiot i nazwij je. „Te wszystkie rośliny są to rośliny cebulowe.”
Pozbieraj wszystkie przedmioty i etykietę i włóż do kosza.
Jeśli dziecko jeszcze nie zna nazw wszystkich warzyw z prezentacji dobrze jest przedstawić mu to za pomocą lekcji trójstopniowej.
Zachęć dziecko aby samo pracowało z koszykiem.
Każda taka prezentacja to pretekst do tego aby dzieci uczyły się czynności z życia praktycznego
Chłopcy pokroili cebule ,szczypiorek ,czosnek i zjedli razem z upieczonym przez nas chlebem. Było pysznie i zdrowo … jak zwykle zresztą :).