Wzbogacanie słownictwa
Dziecko do komunikacji z innymi potrzebuje pewnego zasobu słów.W wieku przedszkolnym dzieci znajduje się w fazie intensywnego rozwoju mowy. Mają ogromną potrzebę słuchania oraz wypowiadania się. Poważne traktowanie wypowiedzi i uważne słuchanie dziecka daje mu w poczuciu bezpieczeństwa oraz zachęca do opowiadania własnych potrzebach i troskach.
Od czego wiec zacząć ? Może od wzbogacania słownictwa.
W jaki sposób możemy poszerzać zasób słów,oto kilka pomysłów:
Materiały które możemy użyć do wzbogacania słownictwa :
Przedmioty z otoczenia , pomoce sensoryczne, karty wzbogacające słownictwo dzieląc się na kategorie (środowisko domowe, odzież, żywności, kwiaty, transport, ilustracje określające terminy geograficzne, geometryczne i biologiczne itp.)
Spacery z dziećmi po okolicy i zaprezentowanie jej . Możesz poprosić dziecko, aby przyniosło jakiś obiekt z otoczenia. Zawsze używaj właściwych nazw materiałów i przedmiotów, o które prosisz , mów całym zdaniem. Gdy dziecko przyniesie dany przedmiot lub materiał, możesz skomentować :” Jaki piękny liść, czy chcesz zabrać ten liść do domu? Gdy rozmawiamy o przedmiotach w domu zawsze proś , aby odniosło przedmiot na swoje właściwego miejsce. Możesz poproś dziecko, aby stanęło obok lub dotknęło obiektu w otoczeniu, aby wskazało przedmioty ruchome lub nieruchome, zwierzęta itp.
Inny sposób: przygotować koszyk do, którego włożymy przedmioty użytku codziennego. Rozkładamy matę a na niej będziemy układać to co znajduje się w koszyku ,mówiąc : „To jest taca,to jest podkładka,to jest talerz ,to jest serwetka ” itd. Po rozłożeniu i nazwaniu wszystkiego możesz zapytać : „Gdzie jest widelec?”Pytasz tak o każdy przedmiot wyjęty z koszyka. Niech na koniec zabawy dziecko wykona polecenie: „Odłóż serwetkę do koszyka”itd. Staraj się utrzymać zainteresowanie zabawą.
Prezentacje z koszykiem z kategorii rośliny, owoce, zwierzęta gospodarskie (używając małych figurek ). Rozłóż matę lub kocyk i wyjmując z koszyka przedmiot powiedz: „To jest gruszka”.Gdy już wszystko rozłożysz możesz zapytać : „Gdzie jest gruszka?” itd. Kończysz pracę ,mówiąc : „Proszę włóż gruszkę do koszyka.”
Kolejnym pomysłem może być zrobienie kart wzbogacających słownictwo np. z kategorii meble, urządzenia elektryczne,ubrania itp. Pamiętajmy aby były to zdjęcia realne. Obrazy do kart na użytek własny możemy znaleźć w internecie lub sami zrobić zdjęcia. Następnie robimy specjalną formatkę do której wklejamy konkretne zdjęcia ( formatka do kart wzbogacających słownictwo, możemy karty za laminować, jest to dobry pomysł, gdy z kart korzysta lub będzie korzystać więcej dzieci. Poniższe zdjęcia pokazuje jak takie karty mogą wyglądać.
Jak pracujemy z kartami? Wymieszaj karty z 3 różnych kategorii ,które zostały przygotowane (np. meble ,urządzenia elektryczne, nakrycia głowy,ubrania itp.), następnie poproś dziecko, aby rozłożyło je na stole. Zapytaj po kolei co jest na kartach,zapytaj czy macie przedmiot z karty w swoim domu. Omów każdą kartę ,po pracy dziecko nich zbierze karty i włoży do uprzednio przygotowanego koszyka.
Karty wzbogacające słownictwo możemy zrobić w jeszcze prostszy sposób,wystarczy nam kolorowa gazeta z mnóstwem zdjęć, które wytniemy i będziemy omawiać.
Tak więc rozmawiajmy z dziećmi, opowiadajmy mu o sobie ,o naszych emocjach, o nim, o ludziach, o przedmiotach, o miejscach…..Miłych rozmów :).