fbpx

Cele i założenia pedagogiki Montessori

  • Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego – wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność.

    Cele te realizowane są poprzez pomoc dziecku w:

     

    • Rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły.
    • Wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy.
    • Wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej.
    • Osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem.
    • Wypracowaniu postaw posłuszeństwa opartego na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie.
    • Uniezależnieniu od nagrody.
    • Formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji.
    • Szacunku dla pracy innych.
    • Rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy.
    • Osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa.

    Założeniem pedagogiki Montessori jest :

     

    • Uczenie przez działanie: dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z nauczycielami.
    • Samodzielność: dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy (indywidualną lub z kolegą) przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności.
    • Koncentracja: dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań.
    • Lekcje ciszy: dzieci uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych.
    • Porządek: dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu.
    • Społeczne reguły: dzieci zróżnicowane wiekowo (trzy roczniki) są łączone w grupy, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności. Dzieci uczą się przestrzegać reguł: nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj.
    • Obserwacja: jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem.
    • Indywidualny tok rozwoju każdego dziecka: Dziecko jest serdecznie przyjęte, znajduje uwagę i indywidualną opiekę nauczyciela. Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.