Wszechświat – Galaktyki
Ostatnio mój młodszy syn z ogromna intensywnością wypytuje o kosmos, o Układ Słoneczny, galaktyki itp. zatem podążając za nim postanowiłam zaspokoić jego ciekawość. Przy okazji powstał ten wpis.
Robimy krótkie wprowadzenie.
Materiał
Taca a na niej
- zdjęcia wszechświata
- karty w opisami
Prezentacja
Usiądź z dzieckiem na podłodze, postaw przed sobą tacę ze zdjęciami. Weź jedno ze zdjęć i poświęcić kilka chwil, aby je obejrzeć. Możesz powiedzieć że jest to zdjęcia naszego wszechświata. Nasz wszechświat jest bardzo duży. Nasz wszechświat mieści wszystko, zaczynając od ciebie (wskaż na dziecko, które uczestniczy w prezentacji). Podaj zdjęcia dziecku, aby mogło je obejrzeć.
Wiek : 2,5 roku i więcej
Możemy stworzyć z dzieckiem mały wszechświat.
Materiał:
Taca zawierająca:
- mały słoiczek (dla każdego dziecka)
- pojemnik zawierająca brokat oraz łyżeczka
- miska zawierająca cekiny w kształcie gwiazd oraz mała łyżeczka
- mały słoik zawierający oliwę (niekoniecznie)
- zakraplacz (opcjonalnie – potrzebny do oliwy)
- dzbanek z wodą
- niebieski barwnik spożywczy ( niekoniecznie )
Prezentacja
Usiądź z dzieckiem i umieść tacę przed sobą. Powiedz, że dziś stworzycie własny mały wszechświat z galaktykami. Przygotuj wcześniej to co teraz zrobisz z dzieckiem, aby mu zaprezentować wcześniej swój wszechświat: „To jest mój wszechświat.” Trzymaj go tak, aby dziecko mogły go zobaczyć. Wstrząśnij słoikiem, a następnie przytrzymaj go ponownie i powiedz, że wszechświat prawdopodobnie tak wygląda. Obserwuj słoik kilka minut, a następnie pokaż dziecku, mówiąc: „To jest mój artystyczny projekt, który pomaga mi zrozumieć, jak wszechświat może wyglądać. Nasz wszechświat zawiera wszystko, zaczynając ode mnie „.
Teraz zaproś dziecko do przygotowania swojego projektu. Pokaż krok po kroku co dziecko ma zrobić.
Weź słoik i usuń pokrywkę. Następnie ostrożnie weź małą łyżeczkę i włóż do miseczki z brokatem, po czym wsyp brokat do pustego słoiczka. Odłóż łyżeczkę z powrotem. Ostrożnie weź małą łyżeczkę, która jest w misce z cekinami w kształcie gwiazdek, wsyp kilku łyżeczek do słoika.
Następnie skorzystaj z kroplomierza, aby dodać trochę oleju do słoika w którym jest już brokat i cekiny (odkładamy kroplomierz do słoika z oliwa na tacę). My nie użyliśmy oliwy, bo Kacper uznał, że jej nie chce dodawać.
Teraz ostrożnie wlej wodę (np. do poziomu zaznaczonego markerem na słoiku )
Dodaj na koniec barwnik.
Zakręć pokrywę i wstrząśnij słoikiem. Przytrzymaj go, mówiąc: „Wszechświat jest bardzo duży i zawiera wszystko, zaczynając od ciebie.”
„Wszechświat jest bardzo piękny!”
Rodzaje galaktyk
Teraz możesz powiedzieć dziecku, że we wszechświecie jest coś takiego jak galaktyka. Wyjaśnij mu, że we wszechświecie istnieje wiele galaktyk, nie tylko ta w której my się znajdujemy. Galaktyka to zbiór miliardów gwiazd widocznych na niebie. Jest kilka rodzajów galaktyk i są one znacznie oddalone od siebie.Możesz dodać, że galaktyki występują w wielu różnych kształtach, rozmiarach i kolorach. Niektóre mają kształt spirali, inne mają kształt elipsy, a jeszcze inne mają nieregularne kształty. Wymienić i opisać każdą z galaktyk po kolei : nieregularna, spiralna w tym podwójne, eliptyczna, soczewkowata. Możemy pokazać na kartach typy galaktyk. Opowiedz coś na temat naszej galaktyki – Drogi Mlecznej. Nasza galaktyka ma kształt spiralny itd.
Materiał:
- słoik
- dzbanek z wodą
- pipeta np plastikowa
- olej
- łyżka
Prezentacja
Nalej do słoika wodę, a następnie nabierz trochę oleju i dodaj kilka kropel do wody.
Następnie delikatnie zamieszaj łyżką. Kropelki tłuszczu zaczynają się łączyć w grupki i wraz z mieszaniem, skupiska będą coraz mniejsze, małe oczka zostaną przyciągnięte przez większe.
Tworzyliśmy plastyczne projekty galaktyk za pomocą soli kuchennej.
Materiał
- sól
- kreda szkolna
- miseczki szklane np. 3-4 szt.
- czarny brystol
- etykiet z nazwami galaktyk
Przygotowanie:
Musimy przygotować kolorową sól ( pomysł który ostatnio poznałam na kursie Montessori :), dziękuje koleżance ). Wsypujemy do szklanych miseczek sól (nie za dużo). Następnie wkładając do misek kredę ucieramy ją w soli, aż sól zacznie się barwić i gotowe.
Prezentacja
Rozmawialiśmy trochę o mgławicach , o ich rodzajach. Do tej aktywności można zrobić karty.
Zrobiliśmy też mgławicę w słoiku.
Potrzebujemy :
- słoik dla każdego dziecka
- dzbanek z wodą
- farba ( co najmniej 2 kolory )
- brokat
- wata
- łyżka lub łyżeczka
Instrukcja wykonania
Napełnij słoik wodą do 1/3 objętości. Dodaj kilka kropli farby do wody, a następnie zakręć słoik i mocno potrząśnij tak, aby wymieszać farbę z wodą.
Dodaj trochę brokatu. Weź watę i dodaj ją do wody w słoiku, aż cały dół słoika wypełni się watą. Możesz rozprowadzić i docisnąć watę łyżką.
Napełnij ponownie 1/3 objętości wody i dodaj kilka kropli kontrastującej farby. Dodaj brokat i ponownie włóż warstwę waty itd.
Jeśli mamy trzeci kolor powtarzamy poprzednie kroki.
Oprócz tego zachęcam do czytanie książek o wszechświecie, śpiewania piosenek o wszechświecie, oglądania zdjęć czy rysunków.
To propozycja książek, które u nas są w obiegu. Inne zaprezentuje przy okazji kolejnych prezentacji. Tajemniczy Wszechświat to książeczka z okienkami, Kacper bardzo ją lubi.
I druga to Profesor Astrokot odkrywa kosmos.
Czytamy tez taką serie Ciekawe dlaczego, zapewne ją znacie.
I książki dla trochę starszych dzieci
Dlaczego tak jest ? Pytania i odpowiedzi dla dociekliwych. Ponad 120 pytań i odpowiedzi. I druga książka Baza faktów. 1000 pytań i odpowiedzi. Wydawnictwo Olesiejuk. W niej informacje z wielu dziedzin , nie tylko kosmosu. Do tego w książce podane są adresy ciekawych stron internetowych.
Dzieci mogą tworzyć własne projekty, znajdziecie ich mnóstwo w sieci. My zaplanowaliśmy wyjście do Planetarium. Po czymś takim możemy zachęcić dzieci do obserwacji nieba. U nas to jeszcze nie wszystko, niedługo więcej w kolejnym wpisie. Zapraszam.