Dzielenie na złotych perłach

26 czerwca, 2017
Dzielenie na złotych perłach

Dzielenie na złotych perłach jest po dodawaniu, mnożeniu i odejmowaniu. Choć u nas dzielenie pojawiło się po dodawaniu, bo moje dziecko usilnie pragnęło dzielić :).

Dzielenie na złotych perłach bez przekraczania progu dziesiętnego.

Potrzebny materiał :

  • Zestaw złotych pereł : 45 jednostek, 45 dziesiątek, 45 setek, 9 tysięcy – zestaw można zrobić samemu ( tu pomysł jak to zrobić )
  • Jeden zestaw dużych kart liczbowych
  • Jeden zestawy małych kart liczbowych
  • Mały pojemnik na jednostki
  • Mała taca
  • Dwa dywaniki podłogowe do rozłożenia małych i dużych kart liczbowych
  • Mata kolorowa do wykonywania obliczeń, można ja zakupić u mnie tu 

Prezentacja :

Operacje w których nie przekraczamy progu dziesiętnego to takie działania, które nie wymagają wymiany jednej kategorii na drugą.

Zaczynamy od wygospodarowania miejsca, w którym rozłożymy cały materiał. Można rozłożyć dwa dywanik podłogowe, na jednym rozkładamy małe karty liczbowe, a na drugim duże karty liczbowe. Poproś o to dziecko.

Obok rozkładamy kolejny dywanik lub kolorową matę do obliczeń. Tworzymy czterocyfrową liczbę za pomocą dużych kart liczbowych, układając ją na tacy np. 4248.

Następnie dziecko idzie do złotego materiału z tacą i pobiera odpowiednią ilość złotych pereł z każdej kategorii.

Gdy pracujemy z dwójką dzieci jedno dziecko może być bankierem i wydawać złoty materiał w takiej ilości w jakiej poprosi o to drugie dziecko. Rozkładamy materiał na macie.

Do prezentacji możesz użyć np. 2 figurek zwierząt. Wyjaśnij, że chcesz dać każdej z figurek dokładnie taka samą ilość pereł. Będziesz dzielić złote perły po równo.

Dzielenie zaczynamy zawsze od największych  kategorii (w tym przypadku będą to tysiące) kładąc po jednym tysiącu obok każdego przedmiotu, do momentu, aż wszystkie tysiące zostaną rozdzielone. Możemy mówić przy tym : „Jeden jest ciebie i jeden dla ciebie”, ” Drugi dla ciebie i …” itd. Zatrzymaj się na chwilę i zapytaj czy każda figurka dostała po tyle samo.

Powtórz ten proces z setkami, dziesiątkami, a następnie jednostkami. Pamiętaj, aby w każdej chwili zapytać, czy wszyscy mają taka samą ilość.

Poproś dziecko, aby policzyło koraliki przy każdym zwierzątku i przyniosło odpowiednie małe karty numeryczne karty do jednego z figurek

Na koniec nakładamy na siebie duże karty i tworzymy liczbę, karty kładziemy z prawej strony maty.

Po zakończeniu dzielenia powiedz : „Kiedy zaczynaliśmy było 4248, podzieliśmy to na dwie równe części  (możemy położyć kartę dwójki pod liczbą, którą dzieliliśmy). Każda z figurek ma taką samą liczbę 2124. Omów cały proces i powiedz, że w dzieleniu naszym wynikiem jest ilość, jaką dostaje poszczególna figurka i nie potrzebujemy podpisywać każdej otrzymanej liczby. Wykonaliśmy dzielenie.

Prezentacje możemy poprowadzić w inny sposób, jeśli pracujemy z dwójką dzieci. Każdemu dziecku dajemy tacę i dzielimy perły pomiędzy uczestników. Na koniec każde z dzieci mówi ile dostało.

To było dzielenie bez przekroczenia progu dziesiętnego.

Dzielenie z przekroczeniem progu dziesiętnego

Materiał :

Ten sam co przy dzieleniu bez przekroczenia progu dziesiętnego

Prezentacja :

Tworzymy czterocyfrową liczbę za pomocą dużych kart liczbowych, układając ją na tacy np. 4269.

Następnie dziecko idzie do złotego materiału z tacą i pobiera odpowiednią ilość złotych pereł z każdej kategorii.

Wyłóż karty z prawej strony maty oraz złote perły na macie. Rozkładamy trzy figurki zwierząt

Zacznij od rozdzielania tysięcy między trzy figurki zwierząt. „Jeden tysiąc dla niego, jeden tysiąc dla niego i jeden tysiąc dla niego...” itd. Okaże się, że jednak jeden tysiąc został. Zapytaj dziecko jak myśli co możemy zrobić. Pracując już wcześniej z tym materiałem przy dodawaniu czy odejmowaniu powinno wiedzieć  na tym etapie, że musi wymienić tysiące na setki. Poproś dziecko, aby wymieniło tysiąc na setki i przyniosło je na dywanik.

Rozdzielamy setki w następnej kolejności. Kontynuuj dzielenie setek, dziesiątek i jednostek. Kontynuujemy dzielenie i wymianę pereł, gdy jest to konieczne.

Na koniec zapytaj  dziecko jaką ilość dostało każde zwierzątko. Dziecko liczy perły i odpowiada, następnie rozkłada male karty liczbowe. Układamy dzielnik pod dużymi kartami liczbowymi.

Na tym etapie spokojnie możemy wprowadzić nazewnictwo – dzielna, dzielnik, iloraz, choć nie koniecznie dziecko je od razu zapamięta. Możemy wprowadzić również znak dzielenia.

Możemy później tworzyć działania gdzie otrzymamy resztę.

Często dostaje maile z zapytaniem w jakim wieku daną pomoc prezentować. Ta prezentacja to 5 lat i więcej. Jednak jeśli chodzi o prezentacje z matematyki wszystko zależy od dziecka. Obserwując je będziemy wiedzieli czy jest na to gotowe. Tak jak pisałam na początku wpisu, mój syn bardzo pragnął poznać dzielenie, więc nie szliśmy standardowo – dodawanie, odejmowanie (czasami mnożenie jest tą kolejną prezentacją po dodawaniu) mnożenie a na koniec dzielenie.  Jego zainteresowanie wypłynęło z tego, iż starszy syn uczył się dzielenia pisemnego, a on też koniecznie chciał dzielić :).

Skomentuj
Bryły geometryczne i podstawy brył geometrycznychWszechświat – Galaktyki

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *