Do dzisiejszej lekcji historii potrzebujemy tacę na której ustawimy jakiś pojemnik lub słoik z pokrywką (ja użyłam dwóch słoików -tyle ile dzieci brało udziała w lekcji) oraz jakąś dużą odmianę fasoli umieszczoną w koszyku lub misce ,ewentualnie pisak permanentny do napisania imion dzieci na pokrywkach.
Usiądź z dzieckiem i postaw tacę na przeciwko dziecka .Powiedz ,że masz coś specjalnego czym chcesz się z nim podzielić. Weź słoik z tacy i powiedz : „To jest pusty słoik”. Trzymaj słoik aby dziecko mogło go zobaczyć. Otwórz pokrywę i odłóż ja na tacę,powtórz ,że słoik jest pusty.
Odstaw słoik obok pokrywy z prawej strony tacy i podnieś koszyk fasoli mówiąc ” To jest kosz fasoli”. Umieść kosz fasoli na tacy ,weź jedną fasolę i powiedź :”To jest fasola”. Teraz umieść fasolę w słoiku. Podnieś pokrywkę i zakryj nią słoik. Trzymając słoik z jedna fasolą,powiedz: „Umieściłam/em jedną fasolę w słoiku. Będziemy codziennie wkładać po jednej fasoli do słoika. „Historia jest nauką która bada jacy ludzie ,jakie miejsca i rzeczy zostały zapisane na naszej ziemi. Będziemy codziennie zapisywać każdą wrzuconą fasolę do słoika”. Wyjaśnij dziecku ,że codziennie jedna fasola będzie trafiać do słoika aby zapisać ten dzień w naszej historii.
Taka prezentacja pokazuje dziecku ,ze można śledzić każdy dzień i go zapisywać.
Możesz użyć różnych ziaren lub jakiś innych drobnych przedmiotów,jeśli masz więcej dzieci ,każde może dostać swój słoik i samo wrzucać do niego przedmioty. Możecie rozmawiać o tym jak wasze słoiki zapełniają się z dnia na dzień.
Życzę owocnego zapisywania historii 🙂