Kierunki geograficzne. Robimy kompas i mapę skarbów

03 czerwca, 2016

Kierunki geograficzne. Robimy kompas i mapę skarbów

Nauka kierunków geograficznych jest bardzo ważną sprawą dla dziecka. Nauczenie się która strona to prawa ,a która lewa jest wielkim wyzwaniem dla dziecka poniżej 5 roku życia. Nauczenie się co znajduje się powyżej ,a co poniżej też jest równie istotne. Poznanie przez dziecko ,gdzie znajduje się północ pozwoli wprowadzić je w znalezienie swojego miejsca na Ziemi. Poznanie pozostałych kierunków : południe ,wschód zachód pomoże uzupełnić tą wiedzę.

Do prezentacji musimy przygotować etykietę Północy ze strzałką , karta do pobrania tu

Drukujemy etykietę , wycinamy, laminujemy.

Materiał potrzebny :

Taca zawierająca:

  • kompas
  • etykieta z napisem „Gdzie jest północ ?”
  • etykietę PÓŁNOC  ze strzałką
  • mata lub dywan

1

Prezentacja :

Weź tacę i usiądź z dzieckiem na podłodze. Powiedz ,że zrobicie dziś coś szczególnego ,połóż tace obok siebie. Rozwiń matę. Powiedz coś dziecku o kompasie np. „Kompas jest bardzo pomocnym narzędziem. Narzędzia pomagają nam robić różne rzeczy. Kompas pomaga nam znaleźć drogę. Kompas posiada igłę ,która zawsze wskazuje północ itp. ”

Weź etykietę z pytaniem z tacy i umieść ją bezpośrednio przed sobą. Przeczytaj pytanie z etykiety i odłóż na dywanik po lewej stronie. Następnie weź kompas i powiedz : „To jest kompas”.Połóż go obok etykiety z pytaniem.

Teraz wyjmij etykietę PÓŁNOC i powiedz : „Tu jest napisane słowo : „północ ” Umieść etykietę na prawo od kompasu.

Podnieś kompas i powiedz: „Mój kompas posiada igłę, która wskazuje na północ. Muszę trzymać kompas bardzo płasko , jeśli to zrobię wskaże mi północ.” Pokaż dokładnie jak dziecko ma trzymać kompas i dodaj : ” Igła mojego kompasu wskazuje teraz na PÓŁNOC.”

Poproś dziecko aby teraz ono odnalazło za pomocą kompasu wskazany kierunek.

Gdy dziecko odnajdzie północ,weź od niego kompas i powiedz: „Chodź staniemy na środku naszego pokoju i zobaczymy przy której ścianie jest północ.” Weź tacę z etykietami i kompasem i ustańcie na środku pokoju. Weź kompas i odnajdź , która ściana jest ścianą północną. Połóż kompas przed dzieckiem i powiedz : ” Igła naszego kompasu wskazuje na tą ścianę. To jest nasza północna ściana,na tej ścianie znajduje się północ.”

Weź etykietę ze strzałką i umieść ją pod kompasem i powiedz : „Na naszej etykiecie północy jest strzałka , umieścimy więc nasza etykietę strzałką w kierunku naszej północnej ściany. ” Dodaj : ” Igła na naszym kompasie wskazuje północ w naszym pokoju. To jest nasza północna ściana. Nasza etykieta ze strzałką i nazwą PÓŁNOC skierowana jest na północ.

Zbierz wszystkie przedmioty z powrotem na tacę ,odłóż na półkę i powiedz dziecku ,ze  w każdej chwili może popracować z tacą.

Możesz wykonać więcej niż jedna etykietę ze strzałką, dziecko wówczas może  chodzić i szukać północy we wszystkich pomieszczeniach.

Ciekawostką dla dziecka po tej prezentacji jest to ,że nie ma znaczenia gdzie stoi w pokoju , podczas korzystania z kompasu zawsze może znaleźć północ. Kontrolą w tym zadaniu jest kompas.Jeśli masz małe dziecko możesz dla niego zrobić dodatkowe etykiety i umieścić je na ścianach w swojej sypialni , domu , podwórku, gdzie to tylko możliwe. Wiadomo ,że im mniejsze dziecko tym znaczenie słowa północ jest dla niego bardziej abstrakcyjne na początek.

Robimy kompas

Można zrobić tez swój kompas.

Co potrzebujemy?

  • tępa igła
  • mały magnes
  • kawałek korka lub styropianu
  • naczynie szklane lub miska (wypełnione wodą tak, aby korek mógł unosić się  na wodzie )
  • kompas
  • opcjonalnie karty z nazwami kierunków

Usiądź z dzieckiem na podłodze ,kładąc tacą przed sobą. Powiedz dziecku ,że dziś zrobicie kompas ,za pomocą ,którego będziecie szukać „północy”. Pokaż kompas ,który leży na tacy i powiedz ,że to kompas ,który został zakupiony w sklepie.

Odłóż kompas na tacę. Weź igłę i powiedz : „Każdy kompas ma igłę. Użyjemy tej igły do zrobienia naszego kompasu. Potrzebujemy też  magnes do namagnesowania naszej igły. ”

Wyjmij magnes i pokaż dziecku.

Zrobiłam wcześniej wstępną lekcję o magnesach , znajdziecie ją wkrótce na stronie w dziale FIZYKA

Pokaż dziecku jak namagnesować nasza igłę ,trąc o magnes w jednym kierunku jakbyśmy chcieli zapalić zapałkę. Rób to przez dłuższą chwilę.

dscn9849

Odłóż magnes i umieścisz namagnesowaną igłę na kawałku korka (nie dotykaj igły zbyt wiele razy)

Weź szklaną miskę z wodą i powiedz : „Położymy ten kawałek korka z igłą na wodzie i  poobserwujemy co się stanie , igła powinna wskazywać północ.” W ten sposób zrobiliśmy kompas.

Teraz weź kompas kupiony w sklepie  i powiedz:  „Zobaczymy  czy kompas zrobiony przez nas  pokazuje ten sam kierunek co kompas kupiony w sklepie”

Obydwie igły powinny wskazywać nam północ. Zrobiliśmy kompas, który wskazuje nam północ.

Można przygotować dodatkowy zestaw do zrobienia kompasu przez dziecko lub użyć tego naszego. Dziecko może później porównać zachowanie igły swojego kompasu z kompasem kupionym w sklepie.

Za jakiś czas możemy zrobić prezentacje kolejnych kierunków. Przypomnij wtedy dziecku  że kompas jest bardzo pomocnym, pomaga nam znaleźć drogę. Kompas posiada igłę, która zawsze wskazuje północ! Kompas może również wskazać nam inne kierunki : Południe, Wschód i Zachód.

Do tej zabawy przydadzą nam się etykiety z nazwami kierunków geograficznych.

Weź kompas i ponownie pokaż dziecku jak szukamy kierunku północnego. Spójrz na kompas i powiedz: „Igła mojego kompas wskazuje północ. Pokazuje mi w którą stronę jest północ (wskaż w kierunku północnym prawą ręką). ”

Możesz stanąć za dzieckiem i wskazać jego prawą ręką północ. Możesz dodać że nasza prawa ręka jest jak igła w naszym kompasie skierowana na północ. Weź etykietę północy i powiedzieć: „Tu jest  pokazane jak napisać słowo Północ. Umieszcza etykietę bezpośrednio nad kompasem gdzie strzałka wskazuje północ.

Kolejny dzień:

Powtórz powyższą prezentację  aby tak samo wprowadzić Południe.

Powiedz dziecku , że skoro kompas pomógł nam znaleźć północ , może również pokazać nam południe. Południe znajduje się na przeciwko północy. Dziecko może wyciągać ręce w danym kierunku.Możecie układać etykiety kierunków jakie pokazuje kompas. Następnego dnia popracujecie z kolejnymi kierunkami geograficznymi.

Dzieci lubią zabawy z kompasem.

Na koniec zrobiłam mapę skarbów i chłopcy szukali skarbów ,najpierw w domu …

później na podwórku …

Na koniec sami robili sobie nawzajem mapy skarbów … skarbem był list z czułymi słowami…

Kierunki geograficzne. Robimy kompas i mapę skarbówgeogeograficzne

Skomentuj
Poszerzanie słownictwaRabarbar – owoc czy warzywo ?

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *