Lekcja trójstopniowa

10 maja, 2016

Lekcja trójstopniowa

 Celem lekcji trójstopniowej jest pomoc dziecku w opanowaniu nowych pojęć oraz w następnej kolejności „przeniesienie”
 nowo poznanych wyrazów z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej. Lekcja trójstopniowa pomaga wprowadzić nową lekcję i prowadzi dzieci  do zrozumienia i opanowania materiału. W obszarze języka lekcje trójstopniowe są używane do zwiększenia ,wzbogacania i poszerzania słownictwa dziecka. Ćwiczymy sposobu prezentacji lekcji trójstopniowej kilka razy aż poczujemy się swobodnie pokazując ją dziecku.
 Pierwsza faza – nazewnictwo

Okres ten jest ogólnie dość krótki,  po prostu zakłada nadanie obiektowi nazwy. Pokaż pierwszy przedmiot np. pies i powiedz:  „To jest pies”. Powtórz kilka razy nazwę wyraźnie i powoli : “To jest pies. Czy  możesz powtórzyć pies ? Pies”. Tak samo przedstaw  drugi i trzeci obiekt (np. żółw i pingwin).

Jest to znany fakt, że łatwiej zapamiętać przedmiot na początku i na końcu listy ,a najtrudniej zapamiętać  element w środku. Przy podejmowaniu decyzji, co umieścić jako 3 pojęcia , umieścić obiekt, który masz pewność, że dziecku jest najbardziej znany w środku, aby zwiększyć jego szanse na sukces. Pierwszy i ostatni przedmiot powinien być nieznanym, nowym  przedmiotem. Z dużo młodszymi dziećmi do lekcji trójstopniowej możemy użyć np. tylko dwóch elementów. Gdy dziecko jednak chce prezentacji z trzema obiektami, jak pisałam powyżej, możemy użyć jednego znanego mu elementu.

 

Drugi faza – Rozpoznawanie i kojarzenie

Wyłuż  obiekty i poproś dziecko, aby pokazało konkretny przedmiot. „Pokaż proszę żółwia” . „Czy możesz umieścić  „pingwina” w mojej ręce? Wskazując na miejscu na stole ,powiedz: „Proszę umieścić tutaj psa”. Włóż pingwina do koszyka. Trzymaj psa w ręce.

Okres ten jest znacznie dłuższy niż pierwszy ,rozszerza o manipulację i ruch przedmiotami. Ta manipulacja oraz ruchu zwiększa pamięć kinestetyczną i wzmacnia zapamiętywanie nazw przedmiotów. Istnieje wiele rozszerzeń drugiego okresu, które mogą być używane do utrzymania zainteresowania dziecka. Ruch uczyni lekcje bardziej atrakcyjną i pozwoli dziecku być bardziej kreatywnym i zadowolonym z lekcji.

 

  Trzecia faza – Przywołanie z pamięci

Umieszczamy jeden z przedmiotów przed dzieckiem. Wskazujemy go i pytamy : „Co to jest?”. Chowamy i wykładamy kolejny pytając ponownie co to jest? Powtórz to samo z trzecim obiektem.

Jest to okres „testu”. To jest istotny moment ponieważ po raz pierwszy dziecko zostanie poproszone o przypomnienie sobie i powiedzenie nazwy przedmiotu. Ważne jest, aby kontynuować tylko do tego momentu, gdy czujesz, że dziecko jest zadowolone. Jeśli dziecko nie jest w stanie przypomnieć sobie nazwy obiektów wystarczy jeszcze raz podać nazwy i  zakończyć lekcję tak aby dziecko nie czuło się , że mu się nie udało. Często jest tak ,że dziecko radzi sobie dobrze w pierwszej i drugiej fazie lekcji ,ale nie daje sobie rady z trzecią fazą. Nigdy nie poprawiamy dziecka ,być może nie jest to jeszcze ten moment i pomoc ta jest zbyt trudna lub powodem może być ,że druga faza została zbyt mało razy powtórzona.

Na tym etapie (trzecim) oraz etapie pierwszym ważna jest izolacja przedmiotu tzn. pokazujemy dziecku tylko po jednym przedmiocie na raz, wówczas uwaga dziecka zostanie maksymalnie skupiona na danym obiekcie.

Skomentuj
Gość na naszym podwórku – Żmija zygzakowataFizyka – krótki wstęp

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *