Mapa świata
Mapa świata – Wprowadzenie
Materiał :
- mapa świata z podziałem na kontynentów
- kolorowy globus z kontynentami
- piłka gumowa lub okrągła gąbka z narysowanymi kolorowymi kontynentami (piłka jest przecięta wzdłuż biegunów, tak by dzieliła kule ziemską na dwie części).
- dywaniki
Prezentacja :
Prezentację najwygodniej zrobić na podłodze, na rozłożonych dywanikach. Zaczynamy od pokazania dzieciom kolorowego globusa, mówiąc, że gdy patrzymy na niego zawsze widzimy tylko kilka kontynentów. Obróć globus kilka razy i zapytaj ile kontynentów dziecko widzi.
Weź do ręki gumową piłkę na której zostały namalowane kontynenty i porównaj ją do kolorowego globusa.
Powiedz dzieciom, aby zobaczyły w jaki sposób można dostrzeć wszystkie kontynenty jednocześnie. Piłkę która była złączona taśmą, rozkładamy na pół i kładziemy na dywaniku. W ten sposób pokazujemy iż zobaczymy wszystkie kontynenty na raz, a odrysowując to na kartce stworzymy mapę świata.
Mapa świata – Kontynenty
Materiał :
- mapa świata z podziałem na kontynentów
- karta kontrolna mapa świata z podpisami (wielkość ta sama co mapa świata)
Prezentacja :
Na początek warto pokazać dziecku w jaki sposób ma przynosić sobie mapę do pracy na dywanik – trzymając ją oburącz w połowie jej szerokości. Kładziemy mapę na dywaniku, a pod mapą rozkładamy kartę kontrolną mapy. Nazywamy pomoc.
Ostrożnie wyjmujemy poszczególne kontynenty i rozkładamy je na karcie kontrolnej w odpowiednich miejscach. Możemy obrysować placami jej zarys. Następnie ponownie kontynenty umieszczamy na mapie świata.
Teraz prosimy dziecko, aby to ono wyjmowało kontynenty i układało na karcie kontrolnej, a później umieszczało na mapie. Po skończonej pracy odnosimy mapę na miejsce.
Przeprowadzamy lekcje trójstopniową. Zaproponuj dziecku, aby wybrało trzy kontynenty do lekcji.
Rozszerzenie:
Materiał :
- mapa świata z podziałem na kontynentów
- drewniane kółko z uchwytem (do odrysowywania półkul ziemskich)
- kartki papieru (duże)
- kredki w kolorach kontynentów
Dziecko może zbudować mapę na dywaniku bez karty kontrolnej, może również stworzyć plakat. W tym celu na dużej kartce obrysujcie koła – to nasz półkule ziemskie.
W środku dziecko obrysowuje każdy kontynent. Może użyć do tego celu ołówka lub kolorowych kredek odpowiadających kolorom kontynentów.
Później dziecko może pokolorować kontynentu kredkami, pomalować farbami lub wykleić bibułą, czy plasteliną.
Rozwinięcia :
Materiał :
- kartki z obrazkiem kontynentów
- kredki – kolory kontynentów
- dziurkacz
- wstążka itp.
Dziecko koloruje kontynenty danym kolorem, a następnie może je podpisać sam lub z pomocą dorosłego.
Kontynenty – karty
Materiał :
- karty trójstopniowe
- mata
Prezentacja :
Rozłóż matę. Podaj dziecku karty z obrazkiem i podpisem, i poproś aby rozłożyło je u góry maty.
Następnie poproś dziecko o dopasowanie kart z obrazkiem bez podpisu do rozłożonych kart.
W następnej kolejności dziecko dopasowuje same podpisy.
Można przeprowadzić lekcje trójstopniową.
Tu poniżej jeszcze inne karty.
Często urozmaicenie powoduje, że dzieci chętniej pracują z pomocą. Jeśli nie przypadną do gustu jedne karty można spróbować z innymi.
Mapa świata – oceany
Materiały :
- mapa świata z podziałem na kontynentów
- kolorowy globus z kontynentami
- etykiety z nazwami oceanów
Prezentacja:
Porozmawiaj z dziećmi i tym co już wcześniej dowiedziały się na temat oceanów na globusie. Dodaj, że kontynenty mają różne kolory, bo w ten sposób łatwo je rozróżnić. Oceany mają ten sam kolor, bo nie mają jakiś określonych granic, a wody są połączone. Wszystkie te oceany na Ziemi tworzą jeden „światowy ocean”. Poproś dzieci, aby pokazały oceany na kolorowym globusie, a następnie na mapie świata.
Policz z dziećmi oceany na globusie, a później na mapie. Wyjaśnij, że ludzie nadali poszczególnym oceanom nazwy. Przedstaw nazwy oceanów pokazując jednocześnie gdzie one się znajdują, między jakimi kontynentami. Możecie wspólnie ułożyć etykiety z nazwami oceanów
Przeprowadzamy lekcje trójstopniową z oceanami.
W naszej prezentacji wyodrębniłam również Ocean Południowy (Antarktyczny).
Na koniec jeszcze propozycja mojego syna, który chciał kontynenty dopasowywać do mapy, mając zakryte oczy. Jest to dość trudne zadanie, ale do zrobienia, przy naszym wsparciu, gdy tego potrzeba.
Zaproście dzieci do prezentacji i miłej nauki.
Mapa świata