Gra w znaczki - odejmowanie

29 marca, 2018
Gra w znaczki – odejmowanie

Gra w znaczki – odejmowanie

Gra w znaczki – odejmowanie bez przekraczania progu dziesiętnego

Materiał :

  • gra w znaczki (pudełko zawierające małe kolorowe płytki z 1, 10, 100 i 1000; kolorowe pionki; kolorowe krążki)
  • kartka do gry w znaczki ( tu za darmo do pobrania )
  • kredki: zielona, niebieska i czerwona

Prezentacja :

Prosimy dziecko o przygotowanie materiału. Zapisujemy na kartce dwie liczby – odjemną i odjemnik np. 9767 i 7351 (pamiętamy, aby dobrać tak liczby, żeby nie wymagały one wymiany kategorii). Pod liczbami, które zapisaliśmy jest grubsza linia, dopisujemy więc tylko znak minus po lewej stronie na wysokości drugiej liczby i wyjaśniamy, że oznacza on odejmowanie.

Prosimy dziecko, aby zbudowało odjemną.

Następnie, zaczynając od kategorii jedności przesuwa w dół odpowiednie znaczki w celu odjęcia odjemnika. Zabrane znaczki umieszczamy na dole maty.

Przeliczamy wynik (znaczki, które zostały nam pod pudełkiem) i zapisujemy na kartce. Po wcześniejszym zapoznaniu się z dodawaniem, dziecko będzie zapewne od początku chciało zrobić wszystko samodzielnie. Jeśli samo wymyśla liczby przypilnujmy tylko, by dobrało je bez konieczności wymiany kategorii podczas obliczeń.

Teraz przejdziemy do odejmowania z przekroczeniem progu.

Gra w znaczki – odejmowanie z przekroczeniem progu dziesiętnego

Materiał :

  • gra w znaczki (pudełko zawierające: małe kolorowe płytki z 1, 10, 100 i 1000; kolorowe pionki; kolorowe krążki)
  • kartka do gry w znaczki ( tu za darmo do pobrania )
  • kredki: zielona, niebieska i czerwona

Prezentacja :

Proces wygląda analogicznie jak w odejmowaniu bez przekraczania progu, z jednym wyjątkiem – wymiany kategorii. Tym razem trzeba wymienić kategorię wyższą na niższą np. 1000 na 100 dziesiątek, odwrotnie niż w dodawaniu.

Zapisujemy odjemną i odjemnik na kartce, np. 7453 i 2575. Zapisujemy znak odejmowania i odczytujemy zadanie wraz z dzieckiem. Prosimy dziecko, aby zbudowało odjemną.

Następnie musimy zabrać odpowiednią ilość znaczków z danej kategorii zaczynając od jednostek. Okazuje się, że od 3 nie możemy odjąć 5, wymieniamy więc jedną z dziesiątek na 10 jedności. Teraz możemy zabrać czyli odjąć odpowiednią ilość znaczków (5).

Postępujemy analogicznie z każdą następną kategorią.

Wynik to to co nam zostało po odjęciu. Zliczamy z dzieckiem pozostałą ilość znaczków, a wynik zapisujemy na kartce.

Kolejny wpis z matematyki będzie dotyczył mnożenia na znaczkach.

Pamiętajcie, aby dziecko możliwie długo mogło poćwiczyć na materiale z dodawaniem, za nim przejdziemy do odejmowania, a później mnożenia i dzielenia. Mnożenie można też wprowadzić po dodawaniu, ponieważ jest ono podobne do dodawania.

Gra w znaczki – odejmowanie

Skomentuj
Gra w znaczki – wprowadzenie i dodawanie na znaczkachMapa świata

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *