Wprowadzenie do nazw naukowych jako języka ,który świat wykorzystuje badając zwierzęta.
Potrzebujemy tacę lub koszyk a w nim:
- zdjęcie rusałki pawik
- zdjęcie biedronki siedmiokropki
- zdjęcie kota
- etykiety z nazwami zwyczajowymi i naukowymi zwierząt ze zdjęć
Zaproś dziecko aby usiadło z tobą na podłodze,umieść koszyk przed sobą i powiedz ,ze masz coś specjalnego dla niego.
Zapytaj dziecko w jakim języku mówisz. Odpowiedz :” Tak mówię po polsku „. Powiedz ,że jest mnóstwo różnych języków na świecie.” Jeśli macie kogoś w rodzinie ,wśród znajomych kto mówi w innym języku ,zapytaj o to dziecko.
Zapytaj: „Czy wiesz ,że dziedzina nauki taka jak np. zoologia czy botanika mają swój specjalny język i wszyscy na świecie mówią tym samym językiem naukowym.”
Wyjaśnij dziecku ,że powodem tego iż mówimy tym samym językiem naukowym jest to ,że wówczas wszyscy na świecie możemy zrozumieć to o czym mówimy.
Powiedz: „Wszystkie zwierzęta mają dwie nazwy: nazwę zwyczajową i nazwę naukową. Dziś mam kilka zdjęć ,którymi się z tobą podzielę.
Weź jedno zdjęcie motyla,połóż na dywaniku i powiedz: „To jest zdjęcie zwierzęcia. Nazwa zwyczajowa jego to „rusałka pawik”, a nazwa naukowa to Inachis io .Czyli możemy powiedzieć to jest „inachis io”.
Weź zdjęcie biedronki ,połóż i powiedz: „To jest zdjęcie zwierzęcia. Nazwa zwyczajowa jego to „biedronka siedmiokropka” ,a nazwa naukowa to Coccinella septempunctata. Czyli możemy powiedzieć to jest „coccinella septempunctata”
Połóż ostatnie zdjecie i powiedz: „To jest zdjęcie zwierzęcia . Nazwa zwyczajowa jego to „kot domowy” a nazwa naukowa to Felis catus . Czyli możemy powiedzieć to jest „felis catus.”
Po zakończeniu zapytaj : „Czy zwyczajowe nazwy zwierząt łatwiej jest wypowiedzieć i zapamiętać? Powtórz :”Pamiętaj ,że wszystkie zwierzęta mają dwie nazwy – jedną zwyczajową drugą naukową.”