Budowanie krótkich wyrazów fonetycznych – Poziom różowy
Na wstępie ważna informacja – prezentacja ta to budowanie krótkich wyrazów fonetycznych ( poziom różowy ) , budowanie ,ale nie czytanie. Nie prosimy dziecka o przeczytanie zbudowanych wyrazów ,nawet jeśli je prawidłowo buduje. Czytanie to zupełnie inny proces niż tworzenie wyrazów.
Budowanie wyrazów z przedmiotami
Materiał :
- Ruchomy Alfabet
- różowe pudełko zawierające małe przedmioty ( 4-6 ) jak najbardziej realne, których nazwy to dwu lub trzyliterowe wyrazy fonetyczne np. kot, koc, mak dom, ul, sto itp.
- taca
- mata w linie (dostępna u mnie tu, mam różne maty również w trzy linie)
Prezentacja :
Poproś dziecko o przyniesienie różowego pudełka z przedmiotami, następnie pomóż dziecku przynieść Ruchomy Alfabet. Rozwińcie matę na podłodze. Pudełko z alfabetem otwieramy i stawiamy na pokrywie.
Powiedz dziecku aby wybrało przedmiot. Dziecko wybrało np. kota , więc mówisz nazwę przedmiotu „kot”. Poproś dziecko ,aby znalazło wszystkie litery , które prezentują dźwięki w słowie „kot”. Jeśli dziecko ma trudność , zapytaj jaki dźwięk słyszy na początku. Jeśli odpowie poprawnie, poproś aby znalazło literę „k”. Gdy znajdzie ,połóż ją na tacy.
Zapytaj jaki dźwięk słyszy następnie. Dziecko odpowiada „o” , poproś ,aby je znalazło w pudełku. Dziecko układa „o” obok „k” na tacy.
W następnej kolejności zapytaj co słyszy na końcu – „t”, szuka i kładzie „t” na tacy. Wszystkie litery muszą leżeć obok siebie w rzędzie na tacy razem z przedmiotem.
Kiedy słowo zostało zbudowane ,poproś aby dziecko przeniosło wyraz na matę.
Za pierwszym razem dobrze jest aby to dorosły zdjął przedmiot i oraz litery pojedynczo z tacy i ułożył je prawidłowo zaczynając od lewego górnego rogu kładąc obok przedmiotu.
Dziecko wybiera kolejny przedmiot z różowego pudełka. Powtarzamy całą procedurę jak wyżej. Dziecko układa wszystkie przedmioty z różowej serii.
Uwagi na koniec :
- nie poprawiaj pisowni dziecka , dopóki pracuje ono z zainteresowaniem i widzimy ,że wie samo co robi. Im więcej będzie ćwiczyło tym szybciej się poprawi. Jeśli widzimy ,że ma problem i nie rozumie zadania ,przedstaw lekcje kolejnego dnia za nim sięgnie po materiał. Gdy widzimy ,że błąd w pisowni danego wyrazu wciąż się powiela , należy w sposób delikatny pokazać prawidłową pisownię.
- i znowu przypominam – nie proś dziecka o przeczytanie zbudowanych wyrazów, to nie ten moment, to jest pisanie , nie czytanie
- dziecko może używać różnych różowych pudełek i budować wyrazy.
- wiek pracy z materiałem to 3,5 roku i więcej.
- może się zdarzyć ,że dziecko wybierze słowo z którym ma problem i nie radzi sobie próbując zapisać je fonetycznie, oferujemy wówczas pomoc sugerując coś ,ale nie poprawiając nadmiernie. Jeśli dziecko na tym etapie zbyt martwi się pisownią ,zaniecha pracy z materiałem. Może zniechęcić się w przyszłości do pisania i czytania. Kiedy dziecko zbuduje słowo możesz je odczytać – najpierw przegłoskować ,a później powiedzieć je szybko łącząc głoski w słowo. W ten sposób dziecko nas słucha jak głoskujemy i czytamy cały wyraz i uczy się tego samego.
Z mojego własnego doświadczenia z młodszym synem ,zauważyłam ,że gdy zbudował słowo i prosił mnie o przeczytanie , a wyraz posiadał błąd to wyraźne przegłoskowanie i przeczytanie go z błędem tzn. tak jak je napisał ,powodowało ,że po chwili sam wiedział ,gdzie ten błąd popełnił ,bez mojego pokazywania palcem i mówienia ,że tu powinno być tak czy inaczej. Samo wyraźne wypowiedzenie pomagało by dostrzegł błąd i go poprawił.
Budowanie wyrazów z obrazkami
Materiał :
- Ruchomy Alfabet
- różowe pudełko zawierające obrazki ( 6 cm x 6 cm) , których nazwy to dwu lub trzyliterowe wyrazy fonetyczne ( wybieraj rzeczowniki przedstawiane w sposób jasny i wyraźny, najlepiej używać realistycznych zdjęć, a nie obrazków. Nie wybieraj czasowników ,mogą być mylące. Tu kilka kart różowej serii – obrazki ( kot, las ,lis, dom ,but ,ser, mak ,ul ,osa, ara, noc, psy).
- taca
- mata w linie (dostępna u mnie tu, mam różne maty również w trzy linie)
Prezentacja :
Z tym materiałem pracujemy jak wyżej w prezentacji z przedmiotami.
Jeśli dziecko zacznie sobie radzić bez problemu z krótkimi słowami możemy przejść na poziom wyższy czyli seria niebieska. W niedługim czasie postaram się przedstawić prace z całym różowym , niebieskim i zielonym materiałem.
Maty do ruchomego alfabetu możecie zamówić u mnie – tu.
A tu kilka zdjęć nowych mat, dostępnych obecnie, w jedna linie i trzy.
Inne maty językowe do kart rymów i kart trójdzielnych
I do gramatyki