Czerwone belki Montessori

11 września, 2016

Czerwone belki Montessori

Ćwiczenia z wykorzystaniem czerwonych belek ( prętów) pozwalają rozwijać umiejętności rozróżniania długości. Umożliwia wprowadzenie takich pojęć jak  :

  1. długi (a) – krótki (a)
  2. długi , dłuższy , najdłuższy
  3. krótki , krótszy , najkrótszy
  4. najdłuższy – najkrótszy
  5. dłuższy niż … – krótszy niż …

Prezentacja dla 3 latka i więcej.

Materiał :

  • Komplet składa się z 10 czerwonych ,drewnianych belek (klocków) w kształcie prostopadłościanów , których długość zmienia się systematycznie od 10 cm do 100 cm. Najkrótsza beleczka ma 10 cm długości oraz 2,5 cm szerokości i grubości , każda następna jest o 10 cm dłuższa.
  • Dywanik

Do kolejnych prezentacji można sobie przygotować karty.

To była jedna z pierwszych pomocy ,które zrobiłam dla swoich chłopców. Tu znajdziecie informacje jak je wykonałam : Czerwone belki DIY

Główna prezentacja :

Poproś dziecko aby przyniosło dywanik i rozwinęło go. Następnie pokaż dziecku jak ma pojedynczo przynosić czerwone belki trzymając za ich końce. (Jeśli dziecko nie może sięgnąć tak daleko ,jedną ręką może trzymać jeden koniec, a drugą trzymać belkę tak daleko jak to możliwe). Nazwij materiał .

Gdy wszystkie belki znajdą się na dywanie (ułożone dowolnie) , weź najdłuższą belkę i połóż ją o góry , równając do lewego boku. Wybierz kolejny najdłuższy pręt i umieść go pod pierwszym już ułożonym . Kontynuuj ,aż wszystkie belki będą wykorzystane.

Po tym jak czerwone belki Montessori zostały ułożone od najdłuższego do najkrótszego,przesuń ręką z boku w dół, nad krawędziami prętów i powiedz: „ Od najdłuższego do najkrótszego”.

Następnie weź najkrótszą belkę i „stopniuj”  belki idąc w górę ,zatrzymując się zauważ , że każdy kolejny pręt jest dłuższy o jego długość. Zrób to samo z najdłuższą belką. Odnieś belki na półkę zaczynając od najdłuższego. Zwiń dywan i odnieś na miejsce.

Na początek wykorzystujemy 4 do 5 belek , nie wszystkie.

Wariant nr 1

Wykonaj główną prezentacje do momentu aż wszystkie belki ułożysz od góry od najkrótszej do najdłuższej , a następnie  rozwiń drugi dywanik w pewnej odległości od pierwszego. Przenieś najdłuższy pręt na dywan drugi i sortuj pręty w dokładnie taki sam sposób, jak to było na pierwszy dywanie. Możesz następnie  zrobić mieszaną kolejność belek ,będzie to trochę trudniejsze.

Wariant nr 2

Po tym jak belki  zostały przyniesione na dywan i są ułożone w mieszanej kolejności , zakrywamy dziecku oczy opaską. Dziecko  stopniuje belki jak w prezentacji głównej.

Wariant nr 3

Wykonaj główną prezentacje. Rozwinąć kolejny dywan i umieścić go tuż obok pierwszego (czyniąc wielki miejsca pracy). Powiedz do dziecka, „Zrobimy labirynt!” Weź najkrótszą belkę i umieść ją na środku dywanu. Podnieś kolejny pręta w odpowiedni sposób, przechodząc od krótkich do długich, umieść go naprzeciwko pręta przed nim i robiąc labirynt. Spacerujcie w skarpetkach w labiryncie.

Inne propozycje :

  • Różne sposoby porządkowania : wyrównując od lewej ,prawej , u dołu ,u góry, tworzyć piramidkę z najkrótszych belek , układać słoneczko i inne kompozycje.
  • Poszukiwanie miejsca w uporządkowanej serii, w którym została zaburzona harmonia układu, gdy usunięto belkę lub zmieniono jej miejsce.
  • Układanie dwóch równych długości używając jednocześnie dwie ,trzy belki.
  • Odnajdywanie przedmiotów w domu o takiej samej długości , jak wskazana przez nas belka.
  • Wykorzystywanie kompletu belek do tworzenia równych kompozycji graficznych i przestrzennych w połączeniu z innym materiałem sensorycznym np .różową wieżą czy brązowymi schodami lub kolorowymi walcami.

Karty do czerwonych belek mamy m.in. stąd  shop montessoriprintshop – płatne, o

czerwone belki karty (darmowe),

Z tych kart korzystały moje dzieci podczas tworzenia z  czerwonych belek i belek numerycznych – karty – płatne.

Pojemnik na karty kupiłam na Drewlandia.com.pl ,są do wyboru w dwóch wersjach 1 i

Po przez ćwiczenia z czerwonymi belkami oraz pozostałym materiałem sensorycznym ,uczymy dziecko porządku ,wizualnej dyskryminacji, koncentracji, koordynacji ruchowej, itp.

Czerwone belki Montessori

 

Skomentuj
Układ Słoneczny w plenerzeMeduzy – najstarsze zwierzęta świata
Wszystkie komentarze (4)
  • kasia
    29 października, 2017 o 21:41

    a skąd stojak pod belki?

    Reply
  • Martyna
    20 lutego, 2024 o 09:16

    Niestety płatny link do pobrania materiałów do pracy z belkami nie działa. Masz może coś aktualniejszego? 🙂 post jakiego szukałam! Brawo, dziękuje 🙂

    Reply
    • anettaart
      @Martyna
      22 lutego, 2024 o 23:36

      Niestety nie mam, link dodawałam ok 10 lat temu, mi też się nie otwiera, pewnie już nieaktualna jest ta strona.

      Reply

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *