Czerwone belki Montessori
Ćwiczenia z wykorzystaniem czerwonych belek ( prętów) pozwalają rozwijać umiejętności rozróżniania długości. Umożliwia wprowadzenie takich pojęć jak :
- długi (a) – krótki (a)
- długi , dłuższy , najdłuższy
- krótki , krótszy , najkrótszy
- najdłuższy – najkrótszy
- dłuższy niż … – krótszy niż …
Prezentacja dla 3 latka i więcej.
Materiał :
- Komplet składa się z 10 czerwonych ,drewnianych belek (klocków) w kształcie prostopadłościanów , których długość zmienia się systematycznie od 10 cm do 100 cm. Najkrótsza beleczka ma 10 cm długości oraz 2,5 cm szerokości i grubości , każda następna jest o 10 cm dłuższa.
- Dywanik
Do kolejnych prezentacji można sobie przygotować karty.
To była jedna z pierwszych pomocy ,które zrobiłam dla swoich chłopców. Tu znajdziecie informacje jak je wykonałam : Czerwone belki DIY
Główna prezentacja :
Poproś dziecko aby przyniosło dywanik i rozwinęło go. Następnie pokaż dziecku jak ma pojedynczo przynosić czerwone belki trzymając za ich końce. (Jeśli dziecko nie może sięgnąć tak daleko ,jedną ręką może trzymać jeden koniec, a drugą trzymać belkę tak daleko jak to możliwe). Nazwij materiał .
Gdy wszystkie belki znajdą się na dywanie (ułożone dowolnie) , weź najdłuższą belkę i połóż ją o góry , równając do lewego boku. Wybierz kolejny najdłuższy pręt i umieść go pod pierwszym już ułożonym . Kontynuuj ,aż wszystkie belki będą wykorzystane.
Po tym jak czerwone belki Montessori zostały ułożone od najdłuższego do najkrótszego,przesuń ręką z boku w dół, nad krawędziami prętów i powiedz: „ Od najdłuższego do najkrótszego”.
Następnie weź najkrótszą belkę i „stopniuj” belki idąc w górę ,zatrzymując się zauważ , że każdy kolejny pręt jest dłuższy o jego długość. Zrób to samo z najdłuższą belką. Odnieś belki na półkę zaczynając od najdłuższego. Zwiń dywan i odnieś na miejsce.
Na początek wykorzystujemy 4 do 5 belek , nie wszystkie.
Wariant nr 1
Wykonaj główną prezentacje do momentu aż wszystkie belki ułożysz od góry od najkrótszej do najdłuższej , a następnie rozwiń drugi dywanik w pewnej odległości od pierwszego. Przenieś najdłuższy pręt na dywan drugi i sortuj pręty w dokładnie taki sam sposób, jak to było na pierwszy dywanie. Możesz następnie zrobić mieszaną kolejność belek ,będzie to trochę trudniejsze.
Wariant nr 2
Po tym jak belki zostały przyniesione na dywan i są ułożone w mieszanej kolejności , zakrywamy dziecku oczy opaską. Dziecko stopniuje belki jak w prezentacji głównej.
Wariant nr 3
Wykonaj główną prezentacje. Rozwinąć kolejny dywan i umieścić go tuż obok pierwszego (czyniąc wielki miejsca pracy). Powiedz do dziecka, „Zrobimy labirynt!” Weź najkrótszą belkę i umieść ją na środku dywanu. Podnieś kolejny pręta w odpowiedni sposób, przechodząc od krótkich do długich, umieść go naprzeciwko pręta przed nim i robiąc labirynt. Spacerujcie w skarpetkach w labiryncie.
Inne propozycje :
- Różne sposoby porządkowania : wyrównując od lewej ,prawej , u dołu ,u góry, tworzyć piramidkę z najkrótszych belek , układać słoneczko i inne kompozycje.
- Poszukiwanie miejsca w uporządkowanej serii, w którym została zaburzona harmonia układu, gdy usunięto belkę lub zmieniono jej miejsce.
- Układanie dwóch równych długości używając jednocześnie dwie ,trzy belki.
- Odnajdywanie przedmiotów w domu o takiej samej długości , jak wskazana przez nas belka.
- Wykorzystywanie kompletu belek do tworzenia równych kompozycji graficznych i przestrzennych w połączeniu z innym materiałem sensorycznym np .różową wieżą czy brązowymi schodami lub kolorowymi walcami.
Karty do czerwonych belek mamy m.in. stąd shop montessoriprintshop – płatne, o
czerwone belki karty (darmowe),
Z tych kart korzystały moje dzieci podczas tworzenia z czerwonych belek i belek numerycznych – karty – płatne.
Pojemnik na karty kupiłam na Drewlandia.com.pl ,są do wyboru w dwóch wersjach 1 i 2
Po przez ćwiczenia z czerwonymi belkami oraz pozostałym materiałem sensorycznym ,uczymy dziecko porządku ,wizualnej dyskryminacji, koncentracji, koordynacji ruchowej, itp.
Czerwone belki Montessori
Wszystkie komentarze (4)
kasia
a skąd stojak pod belki?
Replyanettaart
@kasia
Na Kra-kra.pl
ReplyMartyna
Niestety płatny link do pobrania materiałów do pracy z belkami nie działa. Masz może coś aktualniejszego? 🙂 post jakiego szukałam! Brawo, dziękuje 🙂
Replyanettaart
@Martyna
Niestety nie mam, link dodawałam ok 10 lat temu, mi też się nie otwiera, pewnie już nieaktualna jest ta strona.
Reply