Gra w znaczki - wprowadzenie i dodawanie na znaczkach

Marzec 21, 2018
Gra w znaczki – wprowadzenie i dodawanie na znaczkach

Gra w znaczki – wprowadzenie i dodawanie na znaczkach

Teraz przechodzimy do czwartej grupy działań matematycznych, które przenoszą dziecko w sferę abstrakcyjną. Dzięki tym pomocą rozwijamy u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania z przekroczeniem progu dziesiętnego. Dzieci obliczają poprzez dopełnianie do 10 oraz opanowują tabliczkę mnożenia. Dodatkowo doskonalą pozostałe działania matematyczne i i zaczynają obliczać w pamięci. Wiek 5 lat i więcej.

Pierwszą pomocą z tego działu jest gra w znaczki. Mój starszy syn bardzo lubił z tym pracować, młodszy również bardzo lubi.

Gra w znaczki

Materiał :

  • gra w znaczki (pudełko zawierające: małe kolorowe płytki z 1, 10, 100 i 1000; kolorowe pionki; kolorowe krążki)
  • taca prezentacji ze złotym materiałem
  • kartka do gry w znaczki ( tu za darmo do pobrania )
  • kredki: zielona, niebieska i czerwona
  • mata

Prezentacja :

Prosimy dziecko, aby rozłożyło matę na podłodze, możemy też pracować na stoliku. W górnej, lewej części maty układamy pudełko z grą w znaczki, a tacę prezentacji kładziemy obok pudełka ze znaczkami, pozostałe przybory obok maty. Obejrzyj z dzieckiem materiał i powiedz mu, że jest to gra w znaczki.

Z pudelka bierzemy po jednym znaczku z każdej kategorii (1, 10, 100, 1000)  i prosimy dziecko o odczytanie liczb.

Prosimy dziecko, aby dopasowało znaczki do odpowiadających im ilości z tacy prezentacji.

Jeśli zachodzi taka konieczność robimy dziecku lekcje trójstopniową.

Wyjaśniamy dziecku, że możemy dokonywać obliczeń na znaczkach tak samo, jak robiliśmy to na perłach, a zamiast tworzenia liczby z kart będziemy je zapisywali na kartce.

Zapisujemy na kartce czterocyfrową liczbę ( np. 2534), używając odpowiednich kolorów kredek do zapisu (jedności zielone, dziesiątki czerwone, setki niebieskie, tysiące zielone).

Prosimy, aby dziecko ją odczytało i ułożyło odpowiednią ilość ze znaczków (musisz pokazać, że znaczki układamy pionowo jeden pod drugim, kategoriami tak aby dana kategoria na macie znajdowała się pod pudełkiem, pod przegródką z tą samą kategorią – wprowadza nam to porządek i czytelność).

Kilkakrotnie zapisujemy dziecku liczby i prosimy o ich ułożenie ze znaczków. To jest wprowadzenie i zapoznanie dziecka z materiałem.

Teraz czas na obliczenia, zaczynamy od dodawania.

Gra w znaczki – dodawanie bez przekraczania progu dziesiętnego

Materiał :

  • gra w znaczki (pudełko zawierające: małe kolorowe płytki z 1, 10, 100 i 1000; kolorowe pionki; kolorowe krążki)
  • kartka do gry w znaczki ( tu za darmo do pobrania )
  • kredki: zielona, niebieska i czerwona

Prezentacja :

Prosimy dziecko o przygotowanie materiału. Zapisujemy na kartce dwie liczby, które będziemy dodawać np. 2414 i 6263 (pamiętamy, aby dobrać tak liczby, żeby po zsumowaniu nie wymagały wymiany kategorii). Pod liczbami, które zapisaliśmy jest grubsza linia, dopisujemy więc tylko znak + po lewej stronie na wysokości drugiej liczby.

Odczytujemy wspólnie zadanie i wyjaśniamy, że znak + przy liczbach oznacza, że będziemy dodawać. Prosimy dziecko, aby zbudowało pierwszy składnik sumy. Pod liczbą możemy ułożyć sznurek, tasiemkę lub linijkę, aby oddzielić od siebie liczby.

Prosimy o zbudowanie drugiego składnika.

Zsuwamy łącząc znaczki w poszczególnych kategoriach. Zaczynamy zliczanie od jedności tak jak było to w przypadku, gdy pracowaliśmy ze złotym materiałem.

Przeliczamy znaczki w każdej kategorii używając jej nazwy, a wynik zapisujemy na kartce pod działaniem.

Jeśli dziecko już poćwiczyło z dodawanie bez przekraczania progu, możemy mu zaprezentować dodawanie z przekroczeniem progu dziesiętnego.

Gra w znaczki – dodawanie z przekroczeniem progu dziesiętnego

Materiał :

  • gra w znaczki (pudełko zawierające: małe kolorowe płytki z 1, 10, 100 i 1000; kolorowe pionki; kolorowe krążki)
  • kartka do gry w znaczki ( tu za darmo do pobrania )
  • kredki: zielona, niebieska i czerwona

Prezentacja :

Proces wygląda tak samo, jak w dodawaniu bez przekraczania progu, jednak tym razem konieczna będzie wymiana kategorii. Zapisujemy dwie liczby na kartce np. 1472 i 2359.

Analogicznie jak w dodawaniu bez przekraczania progu prosimy o zbudowanie liczb. Najpierw pierwszą …

Później drugi składnik.

Następnie zaczynamy zsuwać jedności i przeliczamy. Gdy okaże się, że mamy ich 11, mówimy dziecku, że 10 jedności możemy wymienić na jedną dziesiątkę. Możemy też zapytać dziecko, co możemy z tym zrobić. Po wcześniejszej pracy na złotych perłach, powinno wiedzieć co ma zrobić Odkładamy jedności do pudełka, a tafelkę z dziesiątka dokładamy do dziesiątek.

Następnie dziecko sumuje i przelicza dziesiątki, jeśli jest potrzeba – wymienia na wyższą kategorię analogicznie jak w przypadku jedności.

To samo z setkami

I tysiącami. Dziecko podlicza wynik i zapisuje na kartce.

To tyle jeśli chodzi o proste działania z dodawaniem. W następnych wpisie pokaże jak odejmować, a następnie mnożyć i dzielić na znaczkach. Zapraszam.

Gra w znaczki – wprowadzenie i dodawanie na znaczkach

Skomentuj
Szorstki globus i kolorowy globusGra w znaczki – odejmowanie

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *