Szorstki globus i kolorowy globus

Marzec 17, 2018
Szorstki globus i kolorowy globus

Szorstki globus 

Materiał :

  • Szorstki globus (zrobiłam sama, tu znajdziecie opis jak go wykonałam)
  • opcjonalnie pojemnik z wodą, ziemią i powietrzem ( z prezentacji woda ląd powietrze)

Prezentacja :

Usiądź z dzieckiem na podłodze, stawiając przed sobą szorstki globus. Nazwij pomoc. Powiedz dziecku, że za nim zaczniemy pracować z szorstkim globusem musimy umyć ręce.

„Globus przedstawia Ziemię. Nasz globus jest o wiele mniejszy od Ziemi, pomaga nam zrozumieć jak nasza Ziemia wygląda.” Teraz możesz obrócić delikatnie globus zgodnie z kierunkiem w jakim kręci się Ziemia. Powiedz, że na Ziemi mamy obszary suche, które nazywamy lądem (wodzimy ręką po szorstkiej powierzchni mówiąc ląd oraz mokre, które pokrywa woda (wodzimy ręką po gładkiej, niebieskiej powierzchni). Na koniec otocz rękoma globus, mówiąc, iż to co znajduje się  wokół naszej planety to powietrze.

Przeprowadzamy teraz lekcje trójstopniową. Dotykamy szorstkiej powierzchni i mówimy ląd, a następnie zapraszamy, aby dziecko dotknęło „lądu” na globusie. Dotykamy gładkiej, niebieskiej powierzchni mówiąc woda i ponownie prosimy dziecko o dotknięcie „wody”. Pokazujemy powietrze wokół Ziemi i mówimy : powietrze, dziecko robi to samo.

W drugim etapie prosimy dziecko, aby pokazał nam ląd, wodę i powietrze.

W trzecim wskazujemy „ląd” i pytamy co to jest, wskazujemy „wodę” , pytamy co to jest itd.

Po tej prezentacji można zaproponować dzieciom wyklejanie mapy plastelina lub bibułą, kolorowanie mapy.

Jeśli dziecko pisze, to może podpisać poszczególne części szorstkiego globusa i przykleić na dwustronną piankę do kuli ziemskiej.

Dla starszych dzieci czytających już można stworzyć karty z nazwami woda, ląd, powietrze i do tego definicje : co to jest ląd np. część Ziemi nie pokryta wodą, woda : pokrywa większą część Ziemi i stanowi około 71%, powietrze składa się z cząstek unoszących się nad Ziemią. Do tego karta kontrolna. Dziecko dopasowuje do nazwy części globusa opis.

Możemy zakryć dziecku oczy i poprosić je, aby zgadywało jaką część na globusie dotyka, czy jest to ląd czy woda.

Kolorowy globus

Materiał :

  • Kolorowy globus

Prezentacja :

Usiądź z dzieckiem na podłodze, stawiając przed sobą globus. Powiedz mu, że jest to kolorowy globus. Sprawdź, czy pamięta nazewnictwo z poprzedniej prezentacji.

-Ten kolorowy globus jest szczególnym rodzajem globusa – Trzymając delikatnie globus jedną ręką i wodząc palcami  drugiej ręki po kolorze niebieskim mówimy dziecku, że wody, które ostatnio poznało na szorstkim globusie dzielą się na mniejsze części zwane oceanami. Prosimy by dziecko powtórzyło wodzenie palcami  i powtórzyło nazwę.

„Pokazuje nam też, jak lądy na naszej kuli ziemskiej zostały podzielona na różne części lądowe zwane kontynentami, a każda część przedstawiona jest innym kolorem.”

Na tym etapie rozszerzamy też pojęcia powietrza, otaczając globus rękoma i mówiąc, że powietrze które znajduje się wokół Ziemi to „atmosfera”. Przeprowadzamy z dzieckiem kolejne etapy lekcji trójstopniowej.

Kolorowy globus – rozszerzenie

Do prezentacji z kolorowym globusem robimy rozszerzenie, w którym zapoznajemy dziecko z pojęciami takimi jak : równik, półkula północna i południowa oraz biegun północny i południowy.

Materiał :

  • kolorowy  globus

Prezentacja :

Siadamy z dzieckiem do prezentacji, stawiamy przed sobą globus. Zapytaj dziecko o nazewnictwo z poprzednich prezentacji.

Następnie wodząc palcem po linii, która jest na środku globusa, powiedz dziecku, że ta  właśnie linia dzieli naszą planetę na dwie równe części i z tego też powodu nazwano ją równikiem. Pozwól dziecku powtórzyć twoją czynność.

Teraz obejmij dłonią globus od góry i powiedz, że ta część u góry nazywa się półkulą północną, a na dole półkulą południową. Dziecko znowu powtarza.

Pokazując palcem najbardziej wysunięty punkt na północ, powiedz, że to jest biegun północny, a ten na dole to biegun południowy. Możemy też napisać nazwę i przykleić w miejscu gdzie biegun się znajduje.

Przeprowadzamy lekcje trójstopniową.

Dla dzieci czytających tworzymy karty z nowym nazewnictwem i do tego dodajemy definicje oraz kartę kontrolną.

Szorstki globus i kolorowy globus

Skomentuj
Ląd, woda, powietrzeGra w znaczki – wprowadzenie i dodawanie na znaczkach

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *