Komoda Geometryczna i karty z figurami geometrycznymi

Listopad 03, 2016

Komoda Geometryczna i karty z figurami geometrycznymi

Do tej prezentacji użyjemy Komody Geometrycznej oraz specjalnych kart.

Materiał:

komoda-geometryczna-2

Każda szuflada posiada własny kosz z 3 zestawami kart (figury pełne , z grubym zarysem  i cienkim ( spotkałam się też z linią przerywaną). Każdy zestaw kart jest połączony gumką. Możesz znaleźć przydatne oznakowane kosze (tzn szuflady # 1, # 2 szuflady, itp). Umieść kosze na półce obok gabinetu geometrycznego. Upewnij się, że etykiety szuflady korespondują z koszami kart.

Zestaw 1 – pełne figury – po jednym dla każdej figury z komody geometrycznej

Karty-Z figurami 1-geometrycznymi

Zestaw 2 – gruby kontur – po jednym dla każdej figury z komody geometrycznej

Karty-Z-figurami-2-geometrycznymi

Zestaw 3 – cienki kontur – po jednym dla każdej figury z komody geometrycznej

Karty-Z-figurami-3-geometrycznymi

Ważne:

Niestety komody geometryczne zakupione od różnych producentów różnią się kształtem poszczególnych figur w szufladach tzn. np. trójkąt prostokątny różnoboczny czy trójkąt różnoboczny ma inne długości boków co sprawia często ,że karty do komody musimy zrobić sami lub dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym po wcześniejszym sprawdzeniu czy pasują do naszej  komody. Osobiści mam sytuację iż posiadam dwa różne zestawy kart z figurami geometrycznymi i żadne z nich nie pasują do mojej komody geometrycznej. Zatem sama musiałam wykonać owe karty. Jeśli ktoś posiada taką samą komodę jak moja mogę podesłać karty ,które zrobiłam , proszę tylko o komentarz pod wpisem.

Prezentacja główna

Zaproś dziecko do prezentacji ,rozwiń dywan na podłodze. Przejdźcie do miejsca gdzie znajduje się komoda wraz z kartami. Nazwij materiał. Pokaż jak wyjąc szufladę z komody, a następnie przenieś na dywan i umieść w górnym lewym rogu dywanu. Poproś aby dziecko położyło karty poniżej szuflady.

Karty-Z-figurami-4-geometrycznymi

Weź karty figur pełnych, która korespondują z przyniesioną szufladą i ułóż poniżej szuflady w linii poziomej ,w mieszanej kolejności.

Karty-Z-figurami-geometrycznymi-5

Teraz weź pierwszą figurę ( bierzemy od lewej do prawej i od góry do dołu) z szuflady i dopasuj ją do jednej z kart.

Karty-Z-figurami-6-geometrycznymi

Następnie postępuj w podobny sposób, aż wszystkie figury z szuflady zostaną dopasowane i umieszczone na kartach.

Teraz należy wybrać największą figurę z dopasowaną kartą i umieszczać ją na prawo od szuflady.

Karty-Z-figurami-geometrycznymi-9

Zrobić poziomą linię przez klasyfikację od największej do najmniejszej figury

Odłożyć figury do szuflady, począwszy od pierwszej po lewej stronie i przesuwając w prawo. Zebrać karty lewej do prawej. Odłożyć szufladę do komody ,a karty do pudełka. Zwinąć dywan i odnieść na miejsce.

Powtarzamy główną prezentację z każdą szufladą.

Prezentacja nr 2# – Karty z grubym konturem

szuflada-i-grube-linie-1

Powtórz ogólną prezentację (wybierając jedną z szuflad) do momentu rozłożenia kart pod szufladą.

szuflada-i-grube-linie-2

Gdy karty pełnych figur zostaną umieszczone w linii poziomej ,w mieszanej kolejności,  umieść karty z grubym konturem poniżej pełnych dopasowując do tych powyżej.

szuflada-i-grube-linie-3

Teraz dopasowujemy figury z szuflady do kart z pełną figurą.

Gdy wszystkie figury zostaną umieszczone na kartach pełnych figur , poruszając się od lewej do prawej przesuwaj figury w dół i dopasowując je do karty bezpośrednio pod nimi.

Robimy prezentacje dla każdej szuflady.

Prezentacja 3# – Karty z cienkim konturem

trojkaty-karty-1

Powtórz ogólną prezentację (wybierając jedną z szuflad) do momentu rozłożenia kart z pełną figurą pod szufladą.

trojkaty-karty-2

Gdy pełne karty figur zostaną umieszczone w linii poziomej w mieszanej kolejności, rozkładamy karty z grubą linią  pod nimi .

trojkaty-karty-3

To samo robimy w przypadku kart z cienkim konturem.

trojkaty-karty-4

Gdy wszystkie karty zostaną rozłożone ,pokazujemy dziecku jak położyć figury na pełnych kartach, robiąc to tak jak w przypadku głównej prezentacji czyli zaczynamy od figury leżącej w szufladzie w górnym lewym rogu ( przesuwając się w prawo i od góry w dół)

Jeśli figury ułożymy już  na kartach pełnych figur, przesuwamy się w dół na  karty z grubymi konturami (od lewej do prawej)

a następnie przesuwamy figury w dół i dopasowujemy je do kart z cienkim konturem w taki sam sposób.

Prezentacja 4# – Gra w zapamietywanie

Wyjmujemy wszystkie szuflady z komody i rozkładamy np na podłodze w jednym miejscu.

szuflady

Następnie rozkładamy drugi dywan w innym ,dalszym miejscu. Siedząc przy drugim dywanie wyjmujemy losowo pierwszą kartę pełnej figury kładziemy ją na dywanie. Prosimy dziecko ,aby podeszło do szuflad i wyszukało taką samą figurę jaka znajduje się na tej karcie oraz ją przyniosło i ułożyło na tej karcie.

U nas to jedna z fajniejszych prezentacji ,bo łączy w sobie naukę z zabawę w której jest dużo przemieszczania się. Dzieci super uczą się podczas ruchu. Za każdym razem kiedy pokazujemy dziecku kartę możemy również podać nazwę figury z karty wtedy dużo szybciej zapamięta daną nazwę figury. Kacper przez kilka dni z rzędu prosił o tą grę, co sprawiło ,że bez najmniejszego problemu przyswoił sobie wszystkie nazwy bez potrzeby wprowadzania lekcji trójstopniowej. Ponieważ w lekcji trójstopniowej nie chciał brać udziału ,było to dla niego zbyt monotonne , a że jest dzieckiem bardzo ruchliwym ta prezentacja wzbudziła w nim zainteresowanie figurami i wiele radości, do tego mógł się nabiegać z miejsca na miejsce. Im dalej szuflady od dywanu czy stołu z kartami tym więcej biegania :).

Prezentacja 5# – Podaj mi figurę

Rozkładamy wszystkie szuflady np. na podłodze i prosimy aby dziecko podało nam figurę ,której nazwę wymieniliśmy

Prezentacja 6# – Znajdź karty i figury

Rozkładamy wszystkie szuflady np. na podłodze i dajemy dziecku 3 różne karty z pełną figurą. Prosimy aby dziecko znalazło takie same karty z figurą  z grubym i cienkim konturem, a następnie poszukało również tej figury w którejś z szuflad.

Gdy dziecko znajdzie wszystkie karty i figury,  przynosi wszystko na uprzednio rozłożony dywan ,układa od lewej strony do prawej karty z pełnymi kształtami. Następnie pod nimi  rozkłada karty z grubym konturem dopasowując aby ta sama figura była pod spodem pełnej. To samo robi z kartą z cienkim konturem,a na koniec układa również przyniesione figury na pełnych kartach.

10a

Następnie zaczynając od lewej strony bierze figurę i przekłada ją w dół na kartę z grubym konturem i następie cienkim upewniając się ze karty i figury pasują do siebie.

Dajemy dziecku kolejne 3 karty z figurami.

Tu znajdziecie pierwszy wpis na temat Komody Geometrycznej i pracy z nią z dzieckiem od 3 do 6 lat

Natomiast tu z dziećmi w wieku 6 do 9 lat

Komoda Geometryczna i karty z figurami geometrycznymi

 

Skomentuj
Komoda Geometryczna poziom drugiGra w Detektywistyczne Przymiotniki Montessori
Wszystkie komentarze (8)
  • Asia
    Styczeń 12, 2017 o 21:28

    Anetta, bedę się powtarzać ale uważam, że prowadzisz świetny blog. Wszystko opisane tak jakbym sobie wymarzyła:-) Czy mogłabym prosic cię o przesłanie kart do komody geometrycznej […] Read MoreAnetta, bedę się powtarzać ale uważam, że prowadzisz świetny blog. Wszystko opisane tak jakbym sobie wymarzyła:-) Czy mogłabym prosic cię o przesłanie kart do komody geometrycznej mailem? Sprawdzę czy będą pasowac do mojej. Z góry dziękuję. Read Less

    Reply
  • anettaart
    Styczeń 12, 2017 o 21:58

    Dziękuje bardzo, moim celem było właśnie stworzenie takiej strony, na której będą pokazane podstawowe prezentację. Pomysł taki zrodził się dlatego, że ja sama szukałam informacji […] Read MoreDziękuje bardzo, moim celem było właśnie stworzenie takiej strony, na której będą pokazane podstawowe prezentację. Pomysł taki zrodził się dlatego, że ja sama szukałam informacji na temat poszczególnych prezentacji i miałam z tym problem. Jest wiele anglojęzycznych blogów, natomiast polskich z dokładnym opisem niewiele , ale za to wiele prezentacji się powtarza - choćby z matematyki czy sensoryki. Super, że ktoś z tego korzysta :). Karty wysyłane. Read Less

    Reply
  • Lidia
    Styczeń 26, 2017 o 11:42

    Ja dopiero zaczynam przygodę z metodą Marii Montessori i jestem pod wrażeniem Twojego bloga! Wszystko świetnie poukładane, kategorie świetne - pomagają w znalezieniu tego, czego […] Read MoreJa dopiero zaczynam przygodę z metodą Marii Montessori i jestem pod wrażeniem Twojego bloga! Wszystko świetnie poukładane, kategorie świetne - pomagają w znalezieniu tego, czego nam potrzeba! Czy ja również mogę otrzymać Twoje karty do komody? Na pewno będę dużo robiła też sama, skorzystam nieraz z Twoich podpowiedzi, ale jeśli można ułatwić sobie pracę, to trzeba to zrobić, bo czasu nigdy nie jest za dużo ;) Read Less

    Reply
  • anettaart
    Styczeń 26, 2017 o 12:40

    Karty wysłane :)

    Reply
  • Ewa
    Luty 15, 2017 o 10:24

    Klarowne i jasne instrukcje bardzo ułatwiają pracę z pomocami Montessori. Bardzo się cieszę, że trafiłam na Pani blog. Będę wdzięczna za przesłanie kart na maila.

    Reply
    • anettaart
      @Ewa
      Luty 15, 2017 o 15:32

      Karty wysłane , pozdrawiam :)

      Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *