Komoda Geometryczna i karty z figurami geometrycznymi
Do tej prezentacji użyjemy Komody Geometrycznej oraz specjalnych kart.
Materiał:
- Komoda Geometryczna – (drewniana szafka, które składa się z sześciu szuflad)
- Karty z figurami geometrycznymi
- Dywanik podłogowy
Każda szuflada posiada własny kosz z 3 zestawami kart (figury pełne , z grubym zarysem i cienkim ( spotkałam się też z linią przerywaną). Każdy zestaw kart jest połączony gumką. Możesz znaleźć przydatne oznakowane kosze (tzn szuflady # 1, # 2 szuflady, itp). Umieść kosze na półce obok gabinetu geometrycznego. Upewnij się, że etykiety szuflady korespondują z koszami kart.
Zestaw 1 – pełne figury – po jednym dla każdej figury z komody geometrycznej
Zestaw 2 – gruby kontur – po jednym dla każdej figury z komody geometrycznej
Zestaw 3 – cienki kontur – po jednym dla każdej figury z komody geometrycznej
Ważne:
Niestety komody geometryczne zakupione od różnych producentów różnią się kształtem poszczególnych figur w szufladach tzn. np. trójkąt prostokątny różnoboczny czy trójkąt różnoboczny ma inne długości boków co sprawia często ,że karty do komody musimy zrobić sami lub dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym po wcześniejszym sprawdzeniu czy pasują do naszej komody. Osobiści mam sytuację iż posiadam dwa różne zestawy kart z figurami geometrycznymi i żadne z nich nie pasują do mojej komody geometrycznej. Zatem sama musiałam wykonać owe karty. Jeśli ktoś posiada taką samą komodę jak moja mogę podesłać karty ,które zrobiłam , proszę tylko o komentarz pod wpisem.
Prezentacja główna
Zaproś dziecko do prezentacji ,rozwiń dywan na podłodze. Przejdźcie do miejsca gdzie znajduje się komoda wraz z kartami. Nazwij materiał. Pokaż jak wyjąc szufladę z komody, a następnie przenieś na dywan i umieść w górnym lewym rogu dywanu. Poproś aby dziecko położyło karty poniżej szuflady.
Weź karty figur pełnych, która korespondują z przyniesioną szufladą i ułóż poniżej szuflady w linii poziomej ,w mieszanej kolejności.
Teraz weź pierwszą figurę ( bierzemy od lewej do prawej i od góry do dołu) z szuflady i dopasuj ją do jednej z kart.
Następnie postępuj w podobny sposób, aż wszystkie figury z szuflady zostaną dopasowane i umieszczone na kartach.
Teraz należy wybrać największą figurę z dopasowaną kartą i umieszczać ją na prawo od szuflady.
Zrobić poziomą linię przez klasyfikację od największej do najmniejszej figury
Odłożyć figury do szuflady, począwszy od pierwszej po lewej stronie i przesuwając w prawo. Zebrać karty lewej do prawej. Odłożyć szufladę do komody ,a karty do pudełka. Zwinąć dywan i odnieść na miejsce.
Powtarzamy główną prezentację z każdą szufladą.
Prezentacja nr 2# – Karty z grubym konturem
Powtórz ogólną prezentację (wybierając jedną z szuflad) do momentu rozłożenia kart pod szufladą.
Gdy karty pełnych figur zostaną umieszczone w linii poziomej ,w mieszanej kolejności, umieść karty z grubym konturem poniżej pełnych dopasowując do tych powyżej.
Teraz dopasowujemy figury z szuflady do kart z pełną figurą.
Gdy wszystkie figury zostaną umieszczone na kartach pełnych figur , poruszając się od lewej do prawej przesuwaj figury w dół i dopasowując je do karty bezpośrednio pod nimi.
Robimy prezentacje dla każdej szuflady.
Prezentacja 3# – Karty z cienkim konturem
Powtórz ogólną prezentację (wybierając jedną z szuflad) do momentu rozłożenia kart z pełną figurą pod szufladą.
Gdy pełne karty figur zostaną umieszczone w linii poziomej w mieszanej kolejności, rozkładamy karty z grubą linią pod nimi .
To samo robimy w przypadku kart z cienkim konturem.
Gdy wszystkie karty zostaną rozłożone ,pokazujemy dziecku jak położyć figury na pełnych kartach, robiąc to tak jak w przypadku głównej prezentacji czyli zaczynamy od figury leżącej w szufladzie w górnym lewym rogu ( przesuwając się w prawo i od góry w dół)
Jeśli figury ułożymy już na kartach pełnych figur, przesuwamy się w dół na karty z grubymi konturami (od lewej do prawej)
a następnie przesuwamy figury w dół i dopasowujemy je do kart z cienkim konturem w taki sam sposób.
Prezentacja 4# – Gra w zapamietywanie
Wyjmujemy wszystkie szuflady z komody i rozkładamy np na podłodze w jednym miejscu.
Następnie rozkładamy drugi dywan w innym ,dalszym miejscu. Siedząc przy drugim dywanie wyjmujemy losowo pierwszą kartę pełnej figury kładziemy ją na dywanie. Prosimy dziecko ,aby podeszło do szuflad i wyszukało taką samą figurę jaka znajduje się na tej karcie oraz ją przyniosło i ułożyło na tej karcie.
U nas to jedna z fajniejszych prezentacji ,bo łączy w sobie naukę z zabawę w której jest dużo przemieszczania się. Dzieci super uczą się podczas ruchu. Za każdym razem kiedy pokazujemy dziecku kartę możemy również podać nazwę figury z karty wtedy dużo szybciej zapamięta daną nazwę figury. Kacper przez kilka dni z rzędu prosił o tą grę, co sprawiło ,że bez najmniejszego problemu przyswoił sobie wszystkie nazwy bez potrzeby wprowadzania lekcji trójstopniowej. Ponieważ w lekcji trójstopniowej nie chciał brać udziału ,było to dla niego zbyt monotonne , a że jest dzieckiem bardzo ruchliwym ta prezentacja wzbudziła w nim zainteresowanie figurami i wiele radości, do tego mógł się nabiegać z miejsca na miejsce. Im dalej szuflady od dywanu czy stołu z kartami tym więcej biegania :).
Prezentacja 5# – Podaj mi figurę
Rozkładamy wszystkie szuflady np. na podłodze i prosimy aby dziecko podało nam figurę ,której nazwę wymieniliśmy
Prezentacja 6# – Znajdź karty i figury
Rozkładamy wszystkie szuflady np. na podłodze i dajemy dziecku 3 różne karty z pełną figurą. Prosimy aby dziecko znalazło takie same karty z figurą z grubym i cienkim konturem, a następnie poszukało również tej figury w którejś z szuflad.
Gdy dziecko znajdzie wszystkie karty i figury, przynosi wszystko na uprzednio rozłożony dywan ,układa od lewej strony do prawej karty z pełnymi kształtami. Następnie pod nimi rozkłada karty z grubym konturem dopasowując aby ta sama figura była pod spodem pełnej. To samo robi z kartą z cienkim konturem,a na koniec układa również przyniesione figury na pełnych kartach.
Następnie zaczynając od lewej strony bierze figurę i przekłada ją w dół na kartę z grubym konturem i następie cienkim upewniając się ze karty i figury pasują do siebie.
Dajemy dziecku kolejne 3 karty z figurami.
Tu znajdziecie pierwszy wpis na temat Komody Geometrycznej i pracy z nią z dzieckiem od 3 do 6 lat
Natomiast tu z dziećmi w wieku 6 do 9 lat
Komoda Geometryczna i karty z figurami geometrycznymi
Wszystkie komentarze (21)
Asia
Anetta, bedę się powtarzać ale uważam, że prowadzisz świetny blog. Wszystko opisane tak jakbym sobie wymarzyła:-) Czy mogłabym prosic cię o przesłanie kart do komody geometrycznej […] Read MoreAnetta, bedę się powtarzać ale uważam, że prowadzisz świetny blog. Wszystko opisane tak jakbym sobie wymarzyła:-) Czy mogłabym prosic cię o przesłanie kart do komody geometrycznej mailem? Sprawdzę czy będą pasowac do mojej. Z góry dziękuję. Read Less
Replyanettaart
Dziękuje bardzo, moim celem było właśnie stworzenie takiej strony, na której będą pokazane podstawowe prezentację. Pomysł taki zrodził się dlatego, że ja sama szukałam informacji […] Read MoreDziękuje bardzo, moim celem było właśnie stworzenie takiej strony, na której będą pokazane podstawowe prezentację. Pomysł taki zrodził się dlatego, że ja sama szukałam informacji na temat poszczególnych prezentacji i miałam z tym problem. Jest wiele anglojęzycznych blogów, natomiast polskich z dokładnym opisem niewiele , ale za to wiele prezentacji się powtarza - choćby z matematyki czy sensoryki. Super, że ktoś z tego korzysta :). Karty wysyłane. Read Less
ReplyLidia
Ja dopiero zaczynam przygodę z metodą Marii Montessori i jestem pod wrażeniem Twojego bloga! Wszystko świetnie poukładane, kategorie świetne - pomagają w znalezieniu tego, czego […] Read MoreJa dopiero zaczynam przygodę z metodą Marii Montessori i jestem pod wrażeniem Twojego bloga! Wszystko świetnie poukładane, kategorie świetne - pomagają w znalezieniu tego, czego nam potrzeba! Czy ja również mogę otrzymać Twoje karty do komody? Na pewno będę dużo robiła też sama, skorzystam nieraz z Twoich podpowiedzi, ale jeśli można ułatwić sobie pracę, to trzeba to zrobić, bo czasu nigdy nie jest za dużo ;) Read Less
Replyanettaart
Karty wysłane :)
ReplyEwa
Klarowne i jasne instrukcje bardzo ułatwiają pracę z pomocami Montessori. Bardzo się cieszę, że trafiłam na Pani blog. Będę wdzięczna za przesłanie kart na maila.
Replyanettaart
@Ewa
Karty wysłane , pozdrawiam :)
Reply